Tak for alle jeres svar
..
Jeg vil først og fremmest sige at jeg egentlig ikke behøver give en grund her på hvorfor farmor ikke skal passe, hvis dét er vores valg er det ok. Jeg behøver ingen dommere til at anerkende vores beslutning. For selvfølgelig ligger der ting bag det som ikke kommet ind her.
Jeg er åbenbart en forfærdelig svigerdatter fordi farmor ikke "får lov", men det kan jeg godt leve med. Hun er nemlig en af slagsen der gør hvad hun synes er rigtigt, med vores barn. Og godt for dem der er åbne og overbærende, men det er VORES barn. Det skal respekteres.
Jeg var egentlig os gået agurk hvis jeg havde sagt mit barn ikke skulle have saft eller kage men fik det alligevel, UANSET om det mormor eller farmor!
Men jeg synes tit det er sådan med farmor at hun tror hun har flere rettigheder i forhold til børnene end hvad godt er. Min mor f.eks synes da os mange af vores beslutninger er mærkelige, men hun respektere det og gør ikke bare hvad hun synes er bedst. Så kan man diskutere om man er fintfølende eller ej, folk er meget forskellige.
Hvis vi vidste hun ville "høre efter", og ikke bare gøre hvad der passer hende havde hun helt sikkert os fået lov til at passe vores barn . Det er ikke en enkelt ting hun Gør, men mange!
Reglerne er ens, farmor eller mormor
Nu ved jeg godt debatten ikke skal tage en drejning, men forstår godt lidt principperne i det du skriver og ved ikke om jeg er enig, ville måske være mere enig hvis jeg selv var i din situation - man ser ofte mere nuanceret på tingene, hvis det ikke er en selv det drejer sig om ;-)
Anyway det du skriver vil jeg lige kommentere, for da jeg læste dit opslag i starten var jeg ikke så enig med dig - men efter at have læst dine argumenter kom jeg i tanke om en situation som jeg selv oplevede og var rasende over. (og her kommer min pointe ind med, at det er nemmere at se nuanceret på tingene i et debatforum end hvis det var en selv som stod i situationen som du gør)
Nå til historien, jeg har lovet min mands søns mor at deres dreng Martin ikke får sukker (af flere årsager) og det vil jeg rigtig gerne holde, da jeg respektere hendes beslutning og hendes tillid ved han ofte er hos mig også selvom min mand er ude at rejse. Jeg laver altid alt muligt lækkert uden sukker og vi mærker faktisk slet ikke til, at vi spiser mad uden sukker.
Nå men vi besøger så farmor i et par dage i sommerferien -kun Martin og mig og så snart vi træder ind af døren får han en sodavand i hånden. (det har han ALDRIG fået hos os) efter 3 sodavand, siger jeg til Martin, at nu har vi vist også fået rigeligt med sodavand så efter denne, så står den på vand. Så kigger farmor vredt på mig og siger til Martin, "Når man er hos farmor må man få ALT det man gerne vil have, for hos farmor bliver man nemlig forkælet"
Jeg bliver rasende, men siger ikke noget - for magter ikke at ødelægge "freden". Martin bliver smadder forvirret i løbet af dagen hvor der både bliver serveret slik, is, flere sodavand, koldskål og en kæmpe skål kammerjunker og senere chokolade og så lige jordbær med is tilsidst. Hver gang kigger han på mig med blikket "må jeg", men jeg ignorerer det lidt, for magter ikke kampen med farmor igen foran hele familien. Det resulterer med at Martin som ligger og tager sig til maven hele aftenen og siger hvor ondt han har og sidder med tyndskid det halve af natten. Det hele fortsætter når vi vågner med usunde ting, det ender med vi kører tidligere hjem. Da vi så kommer hjem plager han konstant efter slik og bliver ved med spørge om hvorfor må jeg ikke her når jeg må hos farmor....
Og endnu værre, da jeg afleverer ham hos hans mor er det første han siger når han kommer ind af døren "jeg har fået sodavand, slik, is, kage og chokolade".... og hans mor kigger chokeret på mig og jeg prøver at bortforklare - men hun lytter ikke rigtig efter.
Jeg talte med min mand om det og han sagde, at jeg skulle styre mig lidt og selvfølgelig skal Martin forkæles hos farmor... jeg bliver lidt irriteret, men han er selvfølgelig hos farmor, men i min varetægt, så synes stadigvæk det var mig som burde bestemme.
Alle andre synes også jeg er helt ude i hampen.... så ja trådstarter, ved godt det slet ikke er det samme - vil bare sige jeg godt forstår dig.