Mor og meget mere skriver:
Jamen, så går jeg til dig som min kilde i den overbevisning, at du ved, hvad du taler om
Hjernen er først færdigudviklet, når vi er 20-25 år. Konsekvensberegning er noget af det sidste, vi fuldt ud tillærer os. Som fx 20-årige er de fleste af os fortsat meget prægede af vores forældres og vores omgangskreds’ normer. Vælger en 18-årig at blive døbt ud fra en dyb og inderlig overbevisning om, at han/hun vil tilslutte sig Jehova for livet, og står samme menneske så som 30-årig, moden og klogere på sig selv og livet, og erkender, at dåben var en fejlvurdering, og at Jehovas Vidner ikke længere er i overensstemmelse med de værdier og overbevisninger, man siden har tilegnet sig. Så bryder den voksne det løfte, den 18-årige afgav - hvilket for de fleste af os vil forekomme forståeligt. Altså ikke netop dét, at det er JV, han/hun vender ryggen - men dét, at en 30-årig ser anderledes på livet end sit 18-årige jeg.
Konsekvensen er så, at han/hun ikke længere kan se sine forældre - dem, hvis væsentligste opgave i livet er at elske deres børn ubetinget og at respektere deres velovervejede valg. Eller er det dér, vi i virkeligheden er allermest forskellige? Er lydighed og kærlighed til Gud vigtigere for et JV end at støtte, acceptere og respektere sit barn, når han/hun går sine egne veje? Og sig nu ikke, at kærligheden til barnet stadig er intakt, selv om man ikke vil se det - det er i mine øjne en brutal og kærlighedsløs gerning at nægte sit barn kontakt.
Vi er ikke enige i det du skriver her. Vi mener at et ungt modent menneske godt kan være klar over hvad der er rigtigt og forkert i Guds øjne, og derfor er i stand til at træffe en beslutning der hedder 'jeg ønsker at følge det jeg har lært og fundet kundskab om' eller 'jeg ønsker ikke at følge det jeg har lært og fået kundskab om' eller 'jeg ønsker ikke at træffe en beslutning på nuværende tidspunkt fordi jeg føler mig ikke klar'.
Jeg kan godt følge din tanke med at man ændrer sig som person. Jeg er helt enig i at der sker rigtig meget i begyndelsen af ens voksenalder. Men det ene udelukker ikke det andet. Man træffer ikke denne beslutning ud fra sin personlighed, men udfra kundskab om Gud og løfter i hans ord som man selv har undersøgt meget grundigt og fået ikke bare tro på men vished om er sandt. Sådanne ting ændrer sig ikke blot fordi man bliver ældre.
Hvis det du skriver er sandt, så burde vi jo se en stor procentdel af vores trosfæller som vælger sandheden fra i begyndelsen af deres voksenliv fordi de har 'ændret sig' - men det ser vi jo ikke? Tværtimod sker udelukkelser sjældent.
Ja, vi sætter som Jehovas Vidner Gud først i vores liv. Men det betyder ikke at vi ikke elsker vores børn, vores ægtefælle og resten af vores familie meget højt.
I de få situationer hvor en person alligevel vælger at lade sig udelukke, trods sit løfte til Gud - der ser vi forskelligt på sagen.
...
Jeg vil gerne henvise alle som har flere spørgsmål, til at kigge ind på vores officielle hjemmeside www.jw.org - der kan man finde svar på alle spørgsmålene