Jehova????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. november 2017

Anonym trådstarter

NGV skriver:

Ja jeg er et Jehovas Vidne

Må jeg spørge om du er "født" ind i det altså med det mener jeg om dine forældre også er det? eller om det er et valg du har taget efter du er blevet voksen og hvorfor?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2017

NGV

Anonym skriver:

Må jeg spørge om du er "født" ind i det altså med det mener jeg om dine forældre også er det? eller om det er et valg du har taget efter du er blevet voksen og hvorfor?

Jeg er opvokset som Jehovas Vidne, forstået på den måde at mine forældre også er det.

Men derfor har jeg selv taget valget da jeg var gammel nok. 

Der er ikke nogen hurtig måde at forklare hvorfor jeg har valgt at blive et Jehovas Vidne. Men jeg kan beskrive det sådan at når man lærer Jehova at kende, kommer man til at elske Ham - og så er det et naturligt ønske at blive et døbt vidne

Anmeld Citér

22. november 2017

Anonym trådstarter

NGV skriver:

Jeg er opvokset som Jehovas Vidne, forstået på den måde at mine forældre også er det.

Men derfor har jeg selv taget valget da jeg var gammel nok. 

Der er ikke nogen hurtig måde at forklare hvorfor jeg har valgt at blive et Jehovas Vidne. Men jeg kan beskrive det sådan at når man lærer Jehova at kende, kommer man til at elske Ham - og så er det et naturligt ønske at blive et døbt vidne

Men hvad så hvis du som 18+ havde valgt du ikke ville være en del af Jehovas vidne, ville dine forældre så droppe kontakten til dig?

Anmeld Citér

22. november 2017

NGV

Anonym skriver:

Men hvad så hvis du som 18+ havde valgt du ikke ville være en del af Jehovas vidne, ville dine forældre så droppe kontakten til dig?

Nej selvfølgelig ikke. Alle har et frit valg

Anmeld Citér

22. november 2017

Anonym trådstarter

NGV skriver:

Nåh okay

Jeg læste bare længere oppe at man dropper kontakten hvis folk melder sig ud, det synes jeg godt nok er noget fis, at man ikke må vælge selv..

Anmeld Citér

22. november 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tommelise skriver:

Der er jo ingen chefer, der er orakler - og der er vist ikke ret mange sekretærer, der ligefrem elsker chefen. En chef er et menneske med både gode og dårlige sider.

En kanon er ikke uanfægtelig. Man bør ALTID have en kildekritisk tilgang til et referat - ingen referater er uanfægtelige.

Jeg forstår ikke helt din kommentar - er i tvivl, om du har forstået min pointe. 

Anmeld Citér

22. november 2017

NGV

Anonym skriver:

Nåh okay

Jeg læste bare længere oppe at man dropper kontakten hvis folk melder sig ud, det synes jeg godt nok er noget fis, at man ikke må vælge selv..

Alle træffer sit eget valg.

Hvis du har valgt at blive et Jehovas Vidne, gennem grundig overvejelse - og er blevet godkendt til at blive et Jehovas Vidne (Man kan kun blive et døbt vidne, når man er blevet godkendt af et udvalg der vurderer at om man er fuldt ud klar over hvad valget indebærer) - så afgiver du et livslangt løfte over for Gud, og det viser du til offentligheden gennem dåb.

Problemet er hvis du bryder det løfte og vender Gud ryggen, og begynder at leve på en måde der ikke er i overensstemmelse med det at være et Jehovas Vidne, så kan du ikke længere være et Jehovas Vidne. Det er her at menigheden ikke længere ønsker kontakt til vedkommende. Men det er heldigvis sjældent at det sker. Og hvis det sker, bliver rigtig mange genoptaget i menigheden igen efter en tid, fordi de har ønsket at vende tilbage, og fordi de igen har bragt deres liv i orden på en sådan måde at de igen kan kaldes et Jehovas Vidne. Selvfølgelig vil der altid være nogen som aldrig vender tilbage. 

Dette er jo slet ikke tilfældet for en person som er vokset op med forældre der er Jehovas Vidner, og så vælger at det vil han eller hun ikke være. For der har vedkommende ikke aflagt et løfte over for Gud.

Anmeld Citér

22. november 2017

Mor og meget mere

NGV skriver:

Kilde: wol.jw.org

Solen: I Prædikeren 1:5 står der: “Solen står op, og solen går ned, og den iler til det sted hvor den atter står op.” Dette er imidlertid blot en beskrivelse af Solens tilsyneladende bevægelse som den kan iagttages fra Jorden. I dag taler man også om “solopgang” og “solnedgang” selvom det er almindelig viden at Jorden bevæger sig rundt om Solen.

Insekterne: I Bibelens billedsprog beskrives insekter som dyr der „går på fire“. Moses har naturligvis vidst at insekter har seks ben, så med disse ord har han uden tvivl snarere hentydet til deres måde at bevæge sig på end til antallet af deres ben. Der findes vingede insekter, deriblandt bier, fluer og hvepse, som på deres seks ben går på samme måde som firbenede dyr. Andre insekter, for eksempel græshopper, er udstyret med to springben og bruger de øvrige fire ben når de går. — 3Mo 11:20-23.

Pi: Den opgivne omkreds, 30 alen, er øjensynlig et rundt tal, for den må mere nøjagtigt have været 31,4 alen. I den forbindelse anfører Christopher Wordsworth denne interessante iagttagelse fremsat af en vis Rennie: „I tiden før Arkimedes [det 3. årh. f.v.t.] blev en cirkels omkreds altid målt med rette linjestykker af radiens længde, og Hiram ville ganske naturligt beskrive havet som tredive alen i omkreds, idet han, som det dengang var praksis, målte det med dets radius, eller halvdiameter, på fem alen, som anbragt seks gange rundt på perimeteren, eller ’randen’, ville give tredive alen, sådan som der står. Der er ikke noget i afsnittet der giver indtryk af at man har haft anden hensigt end simpelt hen at opgive målene på havet i et almindeligt sprog som enhver ville kunne forstå, idet man målte omkredsen sådan som alle dygtige arbejdere, som for eksempel Hiram, målte cirkler på den tid. Han må naturligvis have vidst at mens den sekskantede polygon, som var tegnet med cirkelens radius, var tredive alen i omkreds, var selve den runde omkreds noget større.“ (Notes til King James Version, London 1887) Det ser således ud til at det var normalt at anvende forholdet tre til én (at udtrykke omkredsen som tre gange diameteren), og at resultatet kun skulle forstås som et omtrentligt tal.

Sennepsfrøet: Nogle vil måske indvende at sennepsfrøet ikke er „det mindste af alle frø“, sådan som Jesus sagde, eftersom orkidéfrø er mindre, og at det heller ikke virkelig bliver til et „træ“. Men man må ikke glemme at Jesus brugte vendinger som hans tilhørere forstod, og sennepsfrøet var virkelig et af de mindste frø de såede, og det er værd at bemærke at araberne kalder planter som er mindre end sennepsplanten, for „træer“. — Mt 13:31, 32.

...

Tak for en spændende debat, det er altid rart at kunne stå lidt op for sin tro

Jeg har rykket mig lidt efter at have læst et af dine tidligere indlæg - og efter selv at have læst op på JW.org. Jeg var faktisk af den overbevisning, at JV tog fx de seks dage (skabelsen) helt bogstaveligt, og at I mente, jordens alder kunne/skulle fastslås ud fra Jesu “stamtræ” i begyndelsen af NT. 

Det kommer bag på mig, fordi jeg har haft flere elever fra JV, som netop fastholdt, at jorden umuligt kunne være 4,5 mia år gammel. Som tog en dag for en dag og et år for et år, og som ikke accepterede mine “forslag” om, at Biblens tidsangivelser måske skulle tolkes anderledes. Og vi snakker om vidende, bibelstærke (selvfølgelig!) elever på 14-16 år.

Det undrer mig, at de har stået så stejlt på dét, når du og JW.org har en helt anden udlægning, eftersom det er min oplevelse, at JV ikke rummer forskellige “fraktioner” med forskellige fortolkninger, men netop har “facitlisten” til fælles. 

Nå, så blev jeg også klogere. Nyt spørgsmål/emne: Hvordan ser I på homoseksuelle - altså praktiserende? Er der plads til dem - i JV og efter Harmageddon? 

Anmeld Citér

22. november 2017

Mor og meget mere

NGV skriver:

Alle træffer sit eget valg.

Hvis du har valgt at blive et Jehovas Vidne, gennem grundig overvejelse - og er blevet godkendt til at blive et Jehovas Vidne (Man kan kun blive et døbt vidne, når man er blevet godkendt af et udvalg der vurderer at om man er fuldt ud klar over hvad valget indebærer) - så afgiver du et livslangt løfte over for Gud, og det viser du til offentligheden gennem dåb.

Problemet er hvis du bryder det løfte og vender Gud ryggen, og begynder at leve på en måde der ikke er i overensstemmelse med det at være et Jehovas Vidne, så kan du ikke længere være et Jehovas Vidne. Det er her at menigheden ikke længere ønsker kontakt til vedkommende. Men det er heldigvis sjældent at det sker. Og hvis det sker, bliver rigtig mange genoptaget i menigheden igen efter en tid, fordi de har ønsket at vende tilbage, og fordi de igen har bragt deres liv i orden på en sådan måde at de igen kan kaldes et Jehovas Vidne. Selvfølgelig vil der altid være nogen som aldrig vender tilbage. 

Dette er jo slet ikke tilfældet for en person som er vokset op med forældre der er Jehovas Vidner, og så vælger at det vil han eller hun ikke være. For der har vedkommende ikke aflagt et løfte over for Gud.

Men er man døbt - fx som teenager - og skifter holdning senere, som mennesker nu engang ofte gør, når de bliver ældre, sådan helt generelt - og vender JV ryggen. Er der så pr. definition lukket for kontakten til forældrene? Hvordan tolkes det “at vende Gud ryggen”? Hvis man nu ikke kaster sig ud i en gennemført “syndig” livsstil, men blot finder Gud i fx Folkekirken fremfor JV, er man så forment kontakt til sine forældre, venner etc. fra menigheden? Det er jo den historie, vi ofte hører i medierne. 

Anmeld Citér

22. november 2017

K&S

NGV skriver:

Men det er ikke et frit valg, hvis man først har aflagt “løfte”, vel? Så er det alt eller intet - er det ikke korrekt forstået? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.