NGV skriver:
Kilde: wol.jw.org
Solen: I Prædikeren 1:5 står der: “Solen står op, og solen går ned, og den iler til det sted hvor den atter står op.” Dette er imidlertid blot en beskrivelse af Solens tilsyneladende bevægelse som den kan iagttages fra Jorden. I dag taler man også om “solopgang” og “solnedgang” selvom det er almindelig viden at Jorden bevæger sig rundt om Solen.
Insekterne: I Bibelens billedsprog beskrives insekter som dyr der „går på fire“. Moses har naturligvis vidst at insekter har seks ben, så med disse ord har han uden tvivl snarere hentydet til deres måde at bevæge sig på end til antallet af deres ben. Der findes vingede insekter, deriblandt bier, fluer og hvepse, som på deres seks ben går på samme måde som firbenede dyr. Andre insekter, for eksempel græshopper, er udstyret med to springben og bruger de øvrige fire ben når de går. — 3Mo 11:20-23.
Pi: Den opgivne omkreds, 30 alen, er øjensynlig et rundt tal, for den må mere nøjagtigt have været 31,4 alen. I den forbindelse anfører Christopher Wordsworth denne interessante iagttagelse fremsat af en vis Rennie: „I tiden før Arkimedes [det 3. årh. f.v.t.] blev en cirkels omkreds altid målt med rette linjestykker af radiens længde, og Hiram ville ganske naturligt beskrive havet som tredive alen i omkreds, idet han, som det dengang var praksis, målte det med dets radius, eller halvdiameter, på fem alen, som anbragt seks gange rundt på perimeteren, eller ’randen’, ville give tredive alen, sådan som der står. Der er ikke noget i afsnittet der giver indtryk af at man har haft anden hensigt end simpelt hen at opgive målene på havet i et almindeligt sprog som enhver ville kunne forstå, idet man målte omkredsen sådan som alle dygtige arbejdere, som for eksempel Hiram, målte cirkler på den tid. Han må naturligvis have vidst at mens den sekskantede polygon, som var tegnet med cirkelens radius, var tredive alen i omkreds, var selve den runde omkreds noget større.“ (Notes til King James Version, London 1887) Det ser således ud til at det var normalt at anvende forholdet tre til én (at udtrykke omkredsen som tre gange diameteren), og at resultatet kun skulle forstås som et omtrentligt tal.
Sennepsfrøet: Nogle vil måske indvende at sennepsfrøet ikke er „det mindste af alle frø“, sådan som Jesus sagde, eftersom orkidéfrø er mindre, og at det heller ikke virkelig bliver til et „træ“. Men man må ikke glemme at Jesus brugte vendinger som hans tilhørere forstod, og sennepsfrøet var virkelig et af de mindste frø de såede, og det er værd at bemærke at araberne kalder planter som er mindre end sennepsplanten, for „træer“. — Mt 13:31, 32.
...
Tak for en spændende debat, det er altid rart at kunne stå lidt op for sin tro
Jeg har rykket mig lidt efter at have læst et af dine tidligere indlæg - og efter selv at have læst op på JW.org. Jeg var faktisk af den overbevisning, at JV tog fx de seks dage (skabelsen) helt bogstaveligt, og at I mente, jordens alder kunne/skulle fastslås ud fra Jesu “stamtræ” i begyndelsen af NT.
Det kommer bag på mig, fordi jeg har haft flere elever fra JV, som netop fastholdt, at jorden umuligt kunne være 4,5 mia år gammel. Som tog en dag for en dag og et år for et år, og som ikke accepterede mine “forslag” om, at Biblens tidsangivelser måske skulle tolkes anderledes. Og vi snakker om vidende, bibelstærke (selvfølgelig!) elever på 14-16 år.
Det undrer mig, at de har stået så stejlt på dét, når du og JW.org har en helt anden udlægning, eftersom det er min oplevelse, at JV ikke rummer forskellige “fraktioner” med forskellige fortolkninger, men netop har “facitlisten” til fælles.
Nå, så blev jeg også klogere. Nyt spørgsmål/emne: Hvordan ser I på homoseksuelle - altså praktiserende? Er der plads til dem - i JV og efter Harmageddon?