Jehova????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. november 2017

NGV

Mor og meget mere skriver:

Jeg kender skam godt det bibelske argument mht. blod  Min pointe er, at der i indlægget udelukkende anvendtes videnskabelige argumenter - i skarp kontrast til JV’s holdning til videnskabelige argumenter, der IKKE matcher Bibelens ord. Med andre ord kan man godt bruge den del af naturvidenskaben, der underbygger éns særdeles bogstavtro læsning af Bibelen, men ikke de (mange) dele, der IKKE gør. Det virker meget inkonsekvent. 

Kan du nævne et sted hvor Bibelen ikke matcher et videnskabeligt argument?

Eksemplet med skabelsen kontra evolutionsteorien kan ikke bruges

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2017

Tommelise

Scenarie: Chefen dikterer. Sekretær 1 elsker chefen og opfatter ham som et orakel. Sekretær 2 afskyr ham og har ingen tillid til ham. Sekretær 3 er neutral og objektiv. 

Sekretær 1’s nedskrevne referat bliver “kanoniseret” og offentliggjort. Har chefens tilhængere ret i, at referatet er uanfægteligt, eller bør man have en kildekritisk tilgang? 

Der er jo ingen chefer, der er orakler - og der er vist ikke ret mange sekretærer, der ligefrem elsker chefen. En chef er et menneske med både gode og dårlige sider.

En kanon er ikke uanfægtelig. Man bør ALTID have en kildekritisk tilgang til et referat - ingen referater er uanfægtelige.

Anmeld Citér

22. november 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
NGV skriver:

I Bibelen drejer solen rundt om jorden (Prædikerens bog)

I Bibelen står der, at insekter har fire ben (3. Mosebog) 

I Bibelen står der, at Pi = 3,0 (1. Kongebog) 

I Bibelen står, at sennepsfrøet er det mindste frø i verden (kan ikke huske hvor) 

Blot, hvad jeg husker på stående fod. Jeg kan sikkert godt finde gamle studienoter med flere eksempler. 

Anmeld Citér

22. november 2017

Ena

Skovrup skriver:

Jeg er et af Jehovas vidner og jeg kommer fra Næstved vest menighed.

Som Jehovas vidner ønsker vi den BEDSTE behandling, hvilket ikke er med blod, det understøtter lægevidenskaben også.

Danmark er én af de sidste lande der stadig bruger så store mængder blod i lægeverden, til trods for der er nedsat et blod management projekt til at styre og nedsætte mængden af blod brugt til behandling.

link til det anerkendte lægetidsskrift the lancet om emnet.

Link til artikel i B erlingske, den er ret spændende at læse.

Blod er ikke risikofrit, det kan have alvorlige bivirkninger, derfor er der flere hospitaler i USA som er 100% blodtransfusions fri, fordi lægeverden anderkender risikoen forbundet med transfusioner.

Gode artikler om emnet i New Yorker -  link

Men undersøg selv risikoen ved blodtransfusion og se hvad lægevidenskaben selv siger om emnet, det er meget spændende at følge, især nogen af de engelske artikler.

Nu kan jeg skrive ud fra min egen erfaring, mht. fødsel og komplikationer.

Jeg fortalte min jordemoder og læge at jeg var et af Jehovas Vidner og under min fødsels forberedelse havde jeg skrevet ned hvad jeg ønskede i forhold til fødselen, det havde jeg med til fødselen, hvor der også stod mit ønske til blodløs behandling.

Da fødslen gik igang, vidste min fødsels jordemoder at jeg ikke modtager blod, hun tog sine forholdsregler i forhold til hvis det gik galt og jeg tabte for meget blod, de holdte virkelig øje med hvor meget jeg mistede og de gav mig væske i drop, både fordi det var en lang fødsel og fordi det fortynder mængden af blod ved blødninger. 

Det var et super godt fødselsforløb og jordemoderen var fuldt fortået med mit valg, hun sagde at hun oplevede flere og flere have ønsket om ikke at modtage blod også selvom der ikke var en religiøs overbevisning bag. Vi nåede enda under fødsels forløbet at snakke sammen om det og jeg er glad for sundhedspersonalet er åben over for alternativer.

Vi vil komme til at se mindre og mindre "behov" for blodtransfusioner i fremtiden og lægeverden kommer til at bruge alternativer som er bedre for patienten.

God forberedelse er nøgleordet til behandling uden blod 

Med hensyn til en udelukkelse, som du skriver om, så er det en stor beslutning man tager når man bliver døbt, at blive et indviet og døbt Jehovas vidne er ikke bare noget man bare lige bliver, det tager lang tid med studie og det er en beslutning for livet, man indvier sig til Jehova, man er indforstået med dette når man siger ja inden selve dåben (som ikke er en babydåb) og øsnker man ikke at være et af Jehovas vidner længere, så ved man også hvad konsekvensen er, så er man ikke længere en del af jehovas vidner længere. Så har man vendt sit løfte ryggen og konsekvensen er en udelukkelse.

Der skal meget til at man bliver udelukket, men hun har valgt det selv. og ja det betyder at vi ikke snakker med hende og er sammen med hende.

Vi gør hvad vi menneskeligt kan for at leve op til biblens principper, og når vi går så meget op i det, er det dobbeltmoralsk at være ok med at omgås dem der med fuldt overlæg ikke følger de samme principper.

jeg vil gerne fortælle et eksempel:

Vi går ikke ind for kriminalitet og vold, derfor ønsker vi ikke at være sammen med og være venner med nogen som vælger den livsstil, så vi undgår det selskab.

Jeg håber jeg har kunne skrive det så det giver mening, ellers er du velkommen til at skrive igen, det skrevne ord kan være lidt svært at få ned på en måde som man ønsker 

Nu bliver jeg forvirret. Tidligere skrev du, at du er gift med en mand, der ikke er Jehovas vidne. Men i dette indlæg skriver du, at det er dobbeltmoralsk at omgås mennesker, der ikke lever efter samme principper som du. Hvordan hænger det sammen? 

Anmeld Citér

22. november 2017

Tommelise

Skovrup skriver:

Som Jehovas vidner ønsker vi den BEDSTE behandling, hvilket ikke er med blod, det understøtter lægevidenskaben også.

Danmark er én af de sidste lande der stadig bruger så store mængder blod i lægeverden, til trods for der er nedsat et blod management projekt til at styre og nedsætte mængden af blod brugt til behandling.

Blod er ikke risikofrit, det kan have alvorlige bivirkninger, derfor er der flere hospitaler i USA som er 100% blodtransfusions fri, fordi lægeverden anderkender risikoen forbundet med transfusioner.

Men undersøg selv risikoen ved blodtransfusion og se hvad lægevidenskaben selv siger om emnet, det er meget spændende at følge, især nogen af de engelske artikler.

Jeg fortalte min jordemoder og læge at jeg var et af Jehovas Vidner og under min fødsels forberedelse havde jeg skrevet ned hvad jeg ønskede i forhold til fødselen, det havde jeg med til fødselen, hvor der også stod mit ønske til blodløs behandling.

Da fødslen gik igang, vidste min fødsels jordemoder at jeg ikke modtager blod, hun tog sine forholdsregler i forhold til hvis det gik galt og jeg tabte for meget blod, de holdte virkelig øje med hvor meget jeg mistede og de gav mig væske i drop, både fordi det var en lang fødsel og fordi det fortynder mængden af blod ved blødninger. 

Det var et super godt fødselsforløb og jordemoderen var fuldt fortået med mit valg, hun sagde at hun oplevede flere og flere have ønsket om ikke at modtage blod også selvom der ikke var en religiøs overbevisning bag. Vi nåede enda under fødsels forløbet at snakke sammen om det og jeg er glad for sundhedspersonalet er åben over for alternativer.

Vi vil komme til at se mindre og mindre "behov" for blodtransfusioner i fremtiden og lægeverden kommer til at bruge alternativer som er bedre for patienten.

Med hensyn til en udelukkelse, som du skriver om, så er det en stor beslutning man tager når man bliver døbt, at blive et indviet og døbt Jehovas vidne er ikke bare noget man bare lige bliver, det tager lang tid med studie og det er en beslutning for livet, man indvier sig til Jehova, man er indforstået med dette når man siger ja inden selve dåben (som ikke er en babydåb) og øsnker man ikke at være et af Jehovas vidner længere, så ved man også hvad konsekvensen er, så er man ikke længere en del af jehovas vidner længere. Så har man vendt sit løfte ryggen og konsekvensen er en udelukkelse.

Der skal meget til at man bliver udelukket, men hun har valgt det selv. og ja det betyder at vi ikke snakker med hende og er sammen med hende.

Vi gør hvad vi menneskeligt kan for at leve op til biblens principper, og når vi går så meget op i det, er det dobbeltmoralsk at være ok med at omgås dem der med fuldt overlæg ikke følger de samme principper.

Vi går ikke ind for kriminalitet og vold, derfor ønsker vi ikke at være sammen med og være venner med nogen som vælger den livsstil, så vi undgår det selskab.

Jeg håber jeg har kunne skrive det så det giver mening, ellers er du velkommen til at skrive igen, det skrevne ord kan være lidt svært at få ned på en måde som man ønsker 

En af de ting, jeg ikke helt forstår ved Jehovas Vidner, er det der med udelukkelse.

Jeg synes, det er umenneskeligt, hvis man f.eks. slet ikke vil tale med sin søster, fordi hun har valgt, at hun ikke længere til være et Jehovas Vidne.

Hvordan harmonerer udelukkelse med princippet om næstekærlighed ?

Jeg kan slet ikke se noget næstekærligt ved at nægte at tale med familiemedlemmer.

Anmeld Citér

22. november 2017

NGV

I Bibelen drejer solen rundt om jorden (Prædikerens bog)

I Bibelen står der, at insekter har fire ben (3. Mosebog) 

I Bibelen står der, at Pi = 3,0 (1. Kongebog) 

I Bibelen står, at sennepsfrøet er det mindste frø i verden (kan ikke huske hvor) 

Blot, hvad jeg husker på stående fod. Jeg kan sikkert godt finde gamle studienoter med flere eksempler. 

Kilde: wol.jw.org

Solen: I Prædikeren 1:5 står der: “Solen står op, og solen går ned, og den iler til det sted hvor den atter står op.” Dette er imidlertid blot en beskrivelse af Solens tilsyneladende bevægelse som den kan iagttages fra Jorden. I dag taler man også om “solopgang” og “solnedgang” selvom det er almindelig viden at Jorden bevæger sig rundt om Solen.

Insekterne: I Bibelens billedsprog beskrives insekter som dyr der „går på fire“. Moses har naturligvis vidst at insekter har seks ben, så med disse ord har han uden tvivl snarere hentydet til deres måde at bevæge sig på end til antallet af deres ben. Der findes vingede insekter, deriblandt bier, fluer og hvepse, som på deres seks ben går på samme måde som firbenede dyr. Andre insekter, for eksempel græshopper, er udstyret med to springben og bruger de øvrige fire ben når de går. — 3Mo 11:20-23.

Pi: Den opgivne omkreds, 30 alen, er øjensynlig et rundt tal, for den må mere nøjagtigt have været 31,4 alen. I den forbindelse anfører Christopher Wordsworth denne interessante iagttagelse fremsat af en vis Rennie: „I tiden før Arkimedes [det 3. årh. f.v.t.] blev en cirkels omkreds altid målt med rette linjestykker af radiens længde, og Hiram ville ganske naturligt beskrive havet som tredive alen i omkreds, idet han, som det dengang var praksis, målte det med dets radius, eller halvdiameter, på fem alen, som anbragt seks gange rundt på perimeteren, eller ’randen’, ville give tredive alen, sådan som der står. Der er ikke noget i afsnittet der giver indtryk af at man har haft anden hensigt end simpelt hen at opgive målene på havet i et almindeligt sprog som enhver ville kunne forstå, idet man målte omkredsen sådan som alle dygtige arbejdere, som for eksempel Hiram, målte cirkler på den tid. Han må naturligvis have vidst at mens den sekskantede polygon, som var tegnet med cirkelens radius, var tredive alen i omkreds, var selve den runde omkreds noget større.“ (Notes til King James Version, London 1887) Det ser således ud til at det var normalt at anvende forholdet tre til én (at udtrykke omkredsen som tre gange diameteren), og at resultatet kun skulle forstås som et omtrentligt tal.

Sennepsfrøet: Nogle vil måske indvende at sennepsfrøet ikke er „det mindste af alle frø“, sådan som Jesus sagde, eftersom orkidéfrø er mindre, og at det heller ikke virkelig bliver til et „træ“. Men man må ikke glemme at Jesus brugte vendinger som hans tilhørere forstod, og sennepsfrøet var virkelig et af de mindste frø de såede, og det er værd at bemærke at araberne kalder planter som er mindre end sennepsplanten, for „træer“. — Mt 13:31, 32.

...

Tak for en spændende debat, det er altid rart at kunne stå lidt op for sin tro

Anmeld Citér

22. november 2017

Miti's mama

Skovrup skriver:

Ikke dømmende, bare forvirret. Som kristen, som du selv siger, dømmer man ikke andre. Alligevel vælger I at vende dem ryggen der af en eller anden grund har brudt sit løfte. Er det ikke meget dømmende? Det er det ved jv jeg ikke kan med. Jeg forstår det simpelthen ikke.

Jeg er selv meget kristen ("mormon"), og min reaktion når nogen forlader troen er tristhed, men aldrig at vende dem ryggen. Elsk din næste, døm ingen, der er ingen der er perfekte. Det er det handlefrihed handler om.

Anmeld Citér

22. november 2017

Anonym trådstarter

Det er også noget af det som jeg ikke kan sætte mig ind i ift JV at man kan vende nogen måske nære venner eller familiemedlemmer  ryggen på den måde det forstår jeg intet af!!

Og så det med blod, jeg kan absolut ikke sætte mig ind i at man heller vil dø end at modtage blod, og især hvis man tager et valg på sit barns vejene at man så vælger at man hellere vil have at sit barn skal dø, det fatter jeg INTET af.

Anmeld Citér

22. november 2017

Anonym trådstarter

NGV skriver:

Er du også JV? NGV???

Anmeld Citér

22. november 2017

NGV

Anonym skriver:

Er du også JV? NGV???

Ja jeg er et Jehovas Vidne

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.