hjælp til regler på skole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2017

lineog4

Mom skriver:

Hvad hvis en forælde havde brug for at hente sit barn, akut. Ikke ment at barnet blev sygt, men at barnet skulle hjem NU pga noget andet?

Så finder skolen mig da. Jeg er jo ikke forsvundet og har en mobil på mig. Der er vel ingen forskel på om det er en planlagt tur eller impulsiv. Skulle noget så akut ske (og jeg tænker det stort næsten kun kan være alvorlig sygdom eller død), så kan det jo også ske mens vi er på en planlagt tur

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2017

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Mom skriver:

Hvad hvis en forælde havde brug for at hente sit barn, akut. Ikke ment at barnet blev sygt, men at barnet skulle hjem NU pga noget andet?

Skolen ved hvor de er, lærerene har mobiler med.. Så kan da bare hente sit barn. Kan ikke se problemet af det? 
Må dine børns forældre heller ikke tage dine børn nogle steder(Når de er hos dem, ikke aftalt før) med steder hen, uden at spørge jer om lov først, og fortæller hvor de er, hvis I nu skal hente barnet akut... ?? 
Hvad kan være så akut at barnet skal hentes inden for 5min? Og hvad er forskellen om de er på skolen eller i en svømmehal/park/Zoo eller andet? 

Anmeld Citér

14. maj 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Bananaalice skriver:

Jeg tænker ikke forældrene skal mene læreren skal redde sin røv, det er sådan jeg tænker som ansat og medarbejder når jeg er på arbejde, og når jeg f.eks. instruere børn Man skal skrive så informerende som muligt, når man arbejder med mennesker og særligt forældre, ellers synes jeg ærlig talt man skal tænke over hvad man laver hvis alt bare er "det må de sgu spørge om hvis de har et problem, jeg kan da ikke gøre for jeg har fortalt en 6 årig vi skal i svømmehalen og hun så ikke siger det videre, så er det barnets egen skyld". 
Skriv så firkantet som muligt, så intet kan misforståes i den info der er vigtig. Ellers kan du altså heller ikke gøre noget ved at halvdelen af klassen mangler badetøj, eller ikke dukker op, eller du har 10 mistede opkald på telefonen og en masse ulæste emails, og nogen forældre der ude i byen render og snakker dårligt om skolen. Du repræsentere skolen, og dens ry.  Derfor siger jeg "redde sin egen røv", i stedet for "jeg er sgu da ligeglad" attituden.

Hold op, hvor er det sort/hvidt. Hvis man ikke kan se det katastrofale i det aktuelle eksempel på "tynd" information, så er vi ovre i: "hvis alt bare er "det må de sgu spørge om hvis de har et problem, jeg kan da ikke gøre for jeg har fortalt en 6 årig vi skal i svømmehalen og hun så ikke siger det videre, så er det barnets egen skyld"" - ! 

Det er jo én stor stråmand - ligesom hvis jeg bebrejder min søn, han ikke har ryddet op efter sig, og han så kommer med "Og du mener, jeg ALDRIG nogensinde rydder op!! - du synes, jeg ALTID lader ALTING ligge fremme og flyde, og at jeg ikke rører en finger nogensinde!" 

Du ANER ikke, om det er en engangs-hændelse, at læreren har skrevet så kort og lidt. 

Og tak for gode råd  - men jeg har over 20 års erfaring som lærer og klarer informationsgivning ganske glimrende - som skrevet flere gange, synes jeg nok, informationsniveauet er lige tyndt nok i dette eksempel, men halleluja, hvor kan man også bare som forældre vælge at køre noget helt ud i yderlighederne med at "flegne skråt" fremfor almindelige, venlige forespørgsler.

Måske er det bare din stil at køre frem med det tunge, retoriske skyts, men det virker sjældent fremmende for dialog. 

Anmeld Citér

14. maj 2017

lineog4

Bananaalice skriver:

Det må du jo så synes alt det du vil, vi er her igen for trådstarters skyld, men i stedet for at hjælpe trådstarter skal vi altid diskutere indbyrdes, i stedet for bare at lade andres råd være i fred Jeg synes det er uproffesionelt man mener man har tilladelse til at tage andres børn ud af skolens grund uden at fortælle det til den primære myndigheds og ansvarsperson, hvad end det er forældre eller værge.  Man skal kunne stole på at når man sender sit barn i skole, så er det i skole medmindre andet er blevet fortalt. Jeg ville mene noget andet hvis det var store børn der selv kunne finde hjem, såsom 7.8.9.-klasse, men en 0. klasse er simpelthen for småt til jeg synes man bare må tage det og gøre som man lyster, særligt når det her jo er en skole man betaler penge for, men jeg forventer det samme af en folkeskole. 

Men jeg gider ikke diskutere indbyrdes, det er simpelthen spild af tid Du har din mening og jeg har min, vil det ikke være kedeligt at jeg nu skulle vende på en tallerken og skrive "nåårh undskyld jeg mente andet. Nu skal jeg nok mene det samme som dig ". Det er trodsalt ikke dig eller mig der har lavet debatten, men en der spurgte efter meninger. 

Vi har så en helt forskellig opfattelse af hvad en debatside er og fred være med det. Jeg er her ikke for trådstarters skyld men i lige så høj grad for min egen. Og lige denne tråd er i min optik utrolig spændende, fordi den går ind og berører emner som jeg er en del af i min hverdag, og også emner der faktisk interessere mig og hvor jeg gerne vil forstå og udvikle mig, men også gerne forklare lidt om den virkelighed jeg agerer i. Og ærligt, hvor du er træt af alle vil debattere, så er jeg ved at blive træt af alle der smider sort/hvide holdninger af sted meget hurtigt trækker "jeg synes altid i vil debattere" kortet. Og nej jeg ønsker ikke du skal vende på en tallerken, for igen er det faktisk mest af nysgerrighed jeg svarer - for du repræsenterer jo formodentlig en forældregruppe og jeg er vitterlig oprigtig nysgerrig.

Min opfattelse både som forælder og som lærer en næsten lige modsat din, jeg sender mine poder af sted i skole og jeg forventer egentlig "bare" de overholder gældende regler, de opfylder tilsynspligten og de har mine børns læring i fokus såvel den faglige, som den menneskelige og sociale i fokus. Og jeg forventer de professionelle voksne hver dag vurderer hvad der er bedst og sikrest for mine børn og deres klasse. Jeg forventer ikke de er på skolens matrikel, eller at de altid får lavet den diktat der står i ugeplanen, eller at jeg bliver informeret om alt stort som småt.

Når jeg står som lærer så møder jeg forældre i samme klasse, der "klager" over der er for mange oplysninger og nogle der "klager" over der er for få, jeg møder forældre der forventer alt sker som det står i ugeplanen og kan "klage" over en læsebogsside ikke blev læst fordi der var en social konflikt i klassen der skulle redes ud, hvis jeg i stedet vælger læsebogs siden vil der være forældre der " klager" jeg ikke kan slippe det planlagte og møde eleverne hvor de er og jeg kunne blive ved. I en klasse med 24 elever er der 24 skønne men forskellige elever og bag dem gemmer sig 24 forældrepar som er mindst lige så forskellige. Selvsagt er forældrene også brugere af folkeskolen og dermed også en del af mit arbejdsområde. Men jeg tænker jeg må finde den gyldne mellemvej, som er funderet i min faglighed og i min faglige prioriteringer.

Og personligt vil jeg ønske mine børn møder professionelle voksne, der tør det impulsive, der ved læring i det lille klasserum er en mager læring og at hands on er alfa og omega for nogle elever. At de møder professionelle voksne der tør og vil, der brænder og går et ekstra skridt i stedet for at sidde i det firkantede klasserum i frygt for forældre der klager over de gik ud af matriklen. Men igen det er jo bare mig og min tilgang til læring

Anmeld Citér

14. maj 2017

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Ja uden for skolens område - ja hvorfor ikke? Vi har en lille skov ved siden af skolen, et område med geder og kaniner og vi har en masse skønne legepladser. 

I en lang skoledag fra 8-14 kan jeg da sagtens finde på at gå ud fra matriklen. 

Jeg har fx brugt sådan en cykeltæller i forhold til at turde gætte, læse store tal mm. Jeg skrev da ikke i ugeplanen at den og den gik vi 350 meter uden for skolen. 

Og som forælder forventer jeg det ikke, jeg forventer de overholder regler, de tænker på sikkerhed og laver fantatisk undervisning. Hvos så dette sker ved de går en tur uden for skolens område er mig ligegyldigt - jeg stoler jo på læreren  

En ting er 350 meter, eller 1000 meter for den sags skyld - noget andet er vel en tur med bus for at komme i skoven, stranden osv.

Formig handler det ikke om tillid - for jeg stoler skam også på læreren, for mig handler det om, hvis keg nu akut havde brug for at hente mit barn ( hvilket iøvrigt er sket).

Anmeld Citér

14. maj 2017

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Så finder skolen mig da. Jeg er jo ikke forsvundet og har en mobil på mig. Der er vel ingen forskel på om det er en planlagt tur eller impulsiv. Skulle noget så akut ske (og jeg tænker det stort næsten kun kan være alvorlig sygdom eller død), så kan det jo også ske mens vi er på en planlagt tur

Absolut, og så ville jeg ringe til læreren ved en planlagt tur - hvis jeg ikke vidste at mit barn "var ude at huset" ville jeg dukke op på skolen - og finde det pænt træls at få at vide, at jeg fx skulle hente mit barn i en anden by

Anmeld Citér

14. maj 2017

lineog4

Mom skriver:

En ting er 350 meter, eller 1000 meter for den sags skyld - noget andet er vel en tur med bus for at komme i skoven, stranden osv.

Formig handler det ikke om tillid - for jeg stoler skam også på læreren, for mig handler det om, hvis keg nu akut havde brug for at hente mit barn ( hvilket iøvrigt er sket).

Jeg har været lærer i 9 år og har ikke en gang oplevet en elev skulle hentes akut - så det sker formodentlig ikke så tit.

Og måske vi også er forskellige i forhold til, hvornår man henter sit barn akut, for mig er det stort set kun ved meget alvorlig sygdom eller ved dødsfald, og det sker jo ikke så tit.

Men igen som jeg vist svarede enten dig eller en anden, kan den akutte situation jo også opstå en dag hvor dit barn er på planlagt tur og du derfor får svært ved at finde klassen, hvis fx de er på skovtur, de er på rundtur i København, de er taget på stranden efter sten eller hvad ved. Så jeg forstår egentlig ikke forskellen på den impulsive og den planlagte tur i forhold til at kunne hente akut, da akut jo netop mener det ikke er planlagt og sker her og nu.

Og ærligt er på en skole der er spredt ud og har jeg ikke min telefon på mig, så vil det måske tage dig lige så lang tid at finde mig, som det vil tage dig at ringe mig op og høre jeg er gået i skoven.

Anmeld Citér

14. maj 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Supergirl skriver:

Skolen ved hvor de er, lærerene har mobiler med.. Så kan da bare hente sit barn. Kan ikke se problemet af det? 
Må dine børns forældre heller ikke tage dine børn nogle steder(Når de er hos dem, ikke aftalt før) med steder hen, uden at spørge jer om lov først, og fortæller hvor de er, hvis I nu skal hente barnet akut... ?? 
Hvad kan være så akut at barnet skal hentes inden for 5min? Og hvad er forskellen om de er på skolen eller i en svømmehal/park/Zoo eller andet? 

Mine børns forældre??? Det er mig

Afstanden kan være af betydning - også betyder det meget om jeg kan hente miy barn i løbet af 20 min eller en time - hvis barnet er i en anden by end skolen..Generalt vil jeg gerne vide hvor mine børn er, det er vel ikke så mærkeligt

Anmeld Citér

14. maj 2017

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Jeg har været lærer i 9 år og har ikke en gang oplevet en elev skulle hentes akut - så det sker formodentlig ikke så tit.

Og måske vi også er forskellige i forhold til, hvornår man henter sit barn akut, for mig er det stort set kun ved meget alvorlig sygdom eller ved dødsfald, og det sker jo ikke så tit.

Men igen som jeg vist svarede enten dig eller en anden, kan den akutte situation jo også opstå en dag hvor dit barn er på planlagt tur og du derfor får svært ved at finde klassen, hvis fx de er på skovtur, de er på rundtur i København, de er taget på stranden efter sten eller hvad ved. Så jeg forstår egentlig ikke forskellen på den impulsive og den planlagte tur i forhold til at kunne hente akut, da akut jo netop mener det ikke er planlagt og sker her og nu.

Og ærligt er på en skole der er spredt ud og har jeg ikke min telefon på mig, så vil det måske tage dig lige så lang tid at finde mig, som det vil tage dig at ringe mig op og høre jeg er gået i skoven.

Det kan godt være at vi er forskellige for hvornår man henter akut, men jeg har gjort det 2 gange ved dødsfald. Begge gange er jeg blot dukket op på skolen for at hente mit barn.

Også syntes jeg det er grænsende til det arrogante, at man ( læs du) ikle finder det nødvendigt at orientere forældrene til dine elever når du tager dem med ud for skolens område - mere end skoven lige ved siden af. Det er menneskers børn som du har i din varetægt, og det mindste man kan gøre er, at forældrene vide når du tager dem med på tur. 

Anmeld Citér

14. maj 2017

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Mom skriver:

Mine børns forældre??? Det er mig

Afstanden kan være af betydning - også betyder det meget om jeg kan hente miy barn i løbet af 20 min eller en time - hvis barnet er i en anden by end skolen..Generalt vil jeg gerne vide hvor mine børn er, det er vel ikke så mærkeligt

Dine børns venners forældre.

Nej det er ikke mærkeligt. Men det ved du vel også, de fortæller dig jo hvis du skal hente barnet et andet sted end skolen(så det er jo hvor de er...) 

Men så hvis en lærer sidder og siger; Det er skønt vejr i dag, hvad siger I til at vi tager en tur i skoven? Så skal læreren ringe til dig og sige; Vi tager i den og den skov, hvis der nu sker noget akut. ?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.