Mor og meget mere skriver:
Nu er der vel ingen lærer, der vælger at krydse bygrænsen med elever uden at have en fornuftig og forsvarlig grund til det, men jeg ser da et problem, hvis du ikke har tillid til, at de professionelle, der har ansvaret for dit barn i skoletiden, også kan tage hånd om det i nabobyen eller nabobyens skov. Alternativt mener jeg, det er dig, der mangler respekt for selve konceptet skole - det, at andre, professionelle, kan og skal udøve dømmekraft og træffe beslutninger om, hvad dit barn foretager sig hvor.
Jeg går ud fra, dit skolebarn ikke er så gammelt, og jeg håber, du vil være i stand til at give slip i højere grad end nu, for det vil da være træls at være den mor, der blokerer for en spontan tur til nabobyens kælkebakke. Jeg har aldrig oplevet forældre give udtryk for en holdning som din, så jeg er lidt befippet over din indstilling. Jeg tænker også - hvorfor er netop fysisk lokalitet så afgørende for dig? Der kan da ske alvorligere og mere grænseoverskridende ting i skoletiden end dét, at eleverne opholder sig ti km. væk fra skolens område.
Jeg har hele tiden udtalt at jeg skam har fin tillid til alle mine børns lærer (har børn i alderen 9-15 år). For mig handler det ik om tillid, for mig handler det om respekten for at du som lærer har mine børn i din varetægt, og at jeg forventer at du i din profeesion har respekt for at, jeg som forældre bør vide hvor mine børn opholder sig, hvis det er længere væk en den nærliggende skov ved siden af skolen.
Jeg har intet problem med at du føler dig befippet - det må du gerne. Jeg kan så tilgengæld studse over den "ligegyldighed" du udviser overfor at man som forældre gerne vil vide om ens barn opholder sig et andet sted end der hvor man afleverede det - jeg finder det en anelse foruroligende at du finder det naturligt og okay.
Det handler for mig ikke om at give slip - det handler om at jeg forventer den information om hvis min børn befinder sig langt fra skolen - hvor jeg faktisk forventer de opholder sig.
At der kan ske langt alvorligere ting er vi enige om, men det var ikke emnet.
Hvis du som lærer forventer respekt, så må du også udvise den.