Supergirl skriver:
Læreren passer dit barn mange timer, 5dage om ugen.... Jo, der er da også nogen der kender deres barns lærer privat(Det gjorde mine forældre med mine lærere, min søsters... ) Kan ikke helt se hvorfor der skal gøres så meget ud af det.
så du siger en forældre gerne må tage din datter med i skoven, ned til byen, men en lærer må ikke tage sin klasse med ud i skoven, opleve den virkelig verden? (Som vi da gjorde meget da jeg gik i skole), som måske ligger 10min fra skolen?
Jeg regner squ heller ikke med at en lærer bare lige pludselig tager en klasse 100km væk. Vi snakker om en tur i skoven, til en svømmehal(Som de fleste byer squ da har)
Jeg synes bare at det er vildt at der skal være så meget kontrol over hvad der sker hele tiden. At lærer ikke kan være spontane(Især når skoledage kan være meget lange), så ville jeg da elske at læreren kunne finde på at tage en spontan tur i skoven, stranden eller en museum.. Det er squ da det bedste, at opleve tingene i stedet for at høre eller læse om det.
Der er jo ingen der har skrevet om 100 km - det giver egentlig sig selv, da man slet ikke kan nå frem og tilbage på en skoledag og man da selvsagt bliver informeret endda god tid i forvejen, hvis der er forskel på elevens mødetider.
Vi taler om, at jeg kan da sagtens finde på at smide madpakkerne i min rygsæk, finde nogle liter vand og smutte hen til gederne som er uden for skolens matrikel. Og jeg kunne også spontant (det kan jeg så ikke lige pt da jeg har en specialklasse der har brug for feedforward og struktur) sige ja, hvis en lærerkollega kom og sagde: nede på den anden skole er der en forestilling, jeg ved der er 20 billetter vil du og klassen med? Eller jeg kunne finde på en dag, hvor alle bare urolige, at sige: pak madpakkerne nu tager vi banen med skovfittnes - hellere det end en masse irettesættelser og absolut minus læring. Eller hvis en kom og sagde; ej har du hørt der er vikingeoptog på havnen eller hvad pokker ved jeg.
jeg ville aldrig impulsivt gøre noget som gjorde eleverne ikke var på skolen når skoletiden var færdig. Men jeg kan forstå fra dig, at det er vigtigt du har en oplevelse af du ved hvor dit barn er i de 6 timer det er i skolen, jeg selv er anderledes og har bare behov for at vide mit barn er trygt og bliver passet på i de 6 timer det er i skole og jeg har handlet ud fra det, og ved nu det skal jeg informere om kan ske i en lang skoledag på et langt skoleår - det er da godt at vide. Jeg vil dog fastholde jeg giver det som en generel besked til forældremøde og så må tage snakken med de forældre som oplever det som utrygt, for rent pædaogisk/didaktisk synes jeg det er synd at begrænse sig til skolens matrikel, og være så struktureret så man ikke kan ændre kurs når vejret, forholdene, eleverne er til det.