hjælp til regler på skole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2017

Anonym trådstarter

Supergirl skriver:

Lige meget hvad de spørg om skal de da vide hvia børnene er allergisk over for noget, noget der gør børnene dårlige. Det er da ikke skolens ansvar at spørge om, det må da være forældrene. 

Hvad med madallergi? 

Ja jeg ved det handler om en tur i svømmehallen, men de ved jo ikke at dit barn ikke kan tåle det, men jeg synes skolen bør vide sådan noget. 

Svømning er jo også på skoleskema i dag, vidste ikke man skulle have tilladelse til at undervise børn. 

Men snak med hendes lærer

Der er stor forskel på at have matematik på skolen, og så skulle til byen i svømmehal. Begge dele er undervisning, enig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2017

Anonym trådstarter

Supergirl skriver:

DU skal fortælle ting om dit barn, de skal ikke lave et spørgeskema  til dig. 

Som allergi

At dit barn ikke kan tåle klor (du må da vide at de får svømning) 

Sådan nogle ting, er forældres ansvar,, ikke lærerens eller skolen.

Du synes ikke du har fået nok info  (er du ene om det eller er der andre?) Så må du jo kontakte læreren (du har haft 3dage!!)

Og finde ud af hvorden tingene er.

Læreren er kontakten allerede torsdag aften, da opslaget bliver læst. Der er 23 elever i klassen og der er seksten hold forældre som undrer sig over det korte opslag. Men nu skulle det ikke tage overhånd, jeg spurgte kun om andres meninger om sådan et kort opslag, og så var den prut egentlig ikke større 

Anmeld Citér

14. maj 2017

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Der er stor forskel på at have matematik på skolen, og så skulle til byen i svømmehal. Begge dele er undervisning, enig

Sådan har det da været på mange skole i mange år. Ikke alle skoler har svømmehallen på eller lige rundt om hjørnet. Regner du med at børnene selv skal tage til svømning, siden der er SÅ stor forskel om det er på skolen eller udenfor?  

Men dit problem er jo at du synes det er for dårlig information om det svarer vi på, nogen synes det er fint, andre ikke. Men er det udenoget eller indenfor skoletiden?  

Jeg gik da også til svømning et stykke fra skolen.

Anmeld Citér

14. maj 2017

lineog4

Bananaalice skriver:

Sjovt, I siger selv der mangler lidt mere info, kan I bestemme jer?? Enten er det mangelfuld info eller også er det ikke, og det er det som trådstarter spørger om, er den info hun har fået nok.  Der er så mange udfald for denne sitatuion så jeg ikke forstår læreren ikke redder sin egen røv ved at kommunikere ordentligt og tydeligt. Situationen er, ikke alle tjekker intranet når man i god tro tror at man kan gå på weekend, og der jo trods alt også er deleordninger, der er børn der torsdag eftermiddag er taget hjem til weekendforældren, og evt. glemmer at fortælle bopælsforældren om at der skal pakkes badetøj. Jeg er selv den type barn der aldrig fik afleveret de åndssvage sedler man skulle have med hjem, eller også blev de glemt på bordet i skolen.
kunne være jeg havde andre planer skolen ikke aner en skid om, derfor synes jeg det er så vildt at pålægge et barn på 6 år skal være budbringer. 
Igen, tror ikke nogen har noget i mod de skal i svømmehallen, hjertens gerne, og det er ligemeget om det er i skoletid, eller SFO-tid, men der kan være så mange scenarier som man altså som afsender sikre ved at skrive ordentligt og informerende.

Derfor havde jeg "flippet skråt" fordi som TS siger, de har ikke skrevet under på at det bare er noget man må, og så den sparsomme viden. 

Jeg er lærer og når jeg er på arbejde så prioriterer jeg min arbejdstid. Jeg vurdere udfra en professionel tilgang, hvad er vigtigst at lave lige nu? Mit kerneområde er og bliver læring og midlet til læringen er undervisningen og står keg og skal prioriterer så prioriterer jeg de aktiviteter der højner netop elevernes læring. 

At der er deleforældre, forældre som kun går på intra en gang om ugen osv. Er som sådan ikke en del af mine overvejelser og hvis jeg i tilrettelæggelsen af mit arbejde først når at skrive ugeplan og dermed give info om svømmehals tur 5 minutter i lukketid fredag, så er det sådan det er. Og så må jeg desværre være lidt hård og sige det er en del af det at være moderne forælder, at man søger oplysninger via intra og min uddannelse selv. Selvsagt vil der være forældre i udfordrede situationer og med udfordringer og meldes det ud og jeg vurderer det handler om mere end blot; ej jeg tjekker ikke om lørdagen, så er jeg selvsagt behjælpelig i den udstrækning der er tid i mine 40,5 timers arbejde om ugen. 

Jeg ville formodentlig selv have skrevet lidt mere i ugeplanen men det er fordi jeg har mange i hovedet  men det kunne sagtens først ryge ud fredag eller for den sags skyld lørdag morgen før huset vågner selvom jeg ikke burde, men jeg kan ofte ikke nå alt i løbet af ugen. 

Og lige som du har forventninger til læreren, har jeg som lærer egentlig også forventninger til forældrene fx at de tjekker intra. 

Anmeld Citér

14. maj 2017

lineog4

Anonym skriver:

Nej det ved de jo så ikke, når vi ikke har skulle give information omkring dette. Skolen har kun været interesseret i, om børnene må optræder på Facebook og andet sociale medie. Så går da egentlig ud fra, at hvis de vælger at tage i svømmehallen..så hurra og dejligt for det MEN som lærer skal man vel hente informationer fra forældrene, om dette er noget børnene må. 

Nej egentlig ikke. Vi indhenter ikke info om alle ting, og jeg ville som lærer forvente du reagerede på et opslag om badedragt når din datter har er specifikt problem. Jeg spørger fx heller ikke til høfeber, madallergier, højdeskræk, køresyge, søsyge mm. 

Jeg overholder de gængse regler for hvad jeg kan og må, og forventer så forældrene er aktive og kontakter mig fx hvis deres barn lider af søsyge og vi skal sejle i vikingeskibe. 

Anmeld Citér

14. maj 2017

Ena

Anonym skriver:

Som skrevet har jeg spurgt om, hvad MENER I? Dette var bare blot det jeg ønskede at vide, da jeg selv havde en mening, men kunne godt tænke mig at hører andres meninger, så det er egentlig ikke at skulle diskuterer herinde, det er blot, at jeg ønskede andres mening. Simpelt og nemt

Som skrevet, mener jeg at du bare skal tage kontakt til læreren og at du selv har ansvaret for at give information om dit barn. 

Anmeld Citér

14. maj 2017

Aristocats

Nogle forældre VIL sgu da også bare blæse enhver ting ud af proportioner. Denne tråd er endnu en grund til at jeg for det første har utroligt meget respekt for lærere og så for det andet at jeg oven i købet priser mig lykkelig over at jeg ikke er lærer. Jeg var blevet sindssyg for længst med alle de pokkers hysteriske forældre. 

For mig er det en selvfølge at hvis man har et barn i skole, så er det også ens eget ansvar at tjekke intra og oplyse om feks. særlige behov - ligesom det også er ens eget ansvar at tjekke sin e-boks som borger i Danmark for ikke at undgå vigtige meddelelser, at tjekke sin studie-mail som studerende og oplyse om diagnoser til insitutioner i forhold til specielle hensyn eller at tjekke sin mail som arbejdsgiver for vigtige beskeder fra kunder. Vorherre bevares! Jeg var flippet skråt som lærer i 2017 

Anmeld Citér

14. maj 2017

lineog4

Læreren er kontakten allerede torsdag aften, da opslaget bliver læst. Der er 23 elever i klassen og der er seksten hold forældre som undrer sig over det korte opslag. Men nu skulle det ikke tage overhånd, jeg spurgte kun om andres meninger om sådan et kort opslag, og så var den prut egentlig ikke større 

Skægt som det skrevne ord kan være svært at tolke, for jeg læser helt klart dit første indlæg som en forespørgsel til reglerne om man må tage elever med i svømmehallen og der er med umiddelbare svar ud fra egen arbejdssituation: at ja det er det, ligesom jeg tage dem med tog og bus, ud og sejle, i zoologiske have, på en bondegård, på legeplads, i skoven, ud og klatre osv. Så længe jeg overholder de regler der er sat for de forskellige aktiviteter. 

Så skriver du senere I kun har fået en besked om at medbringe badetøj - og jo det tyder på en lærer af få ord. Og jeg ville da selv have sat flere ord, men umiddelbart er det jo okay. Der kan jo også ske noget impulsivt så man går uden for skolens område en hel almindelig kedelig onsdag også uden det er skrevet i ugeplanen. Det er det fantastiske i skolen, at alt ikke altid går efter en lige snor, men at man griber en mulighed for at forfølge en interesse, vurderer de ikke kan klare mere matematik og derfor hopper på trampolin i nærområdet mens man messer 3 tabellen osv. 

Jeg kan så godt se du pludselig står med en udfordring for din datters klasse skal i svømmehallen og det kan hun ikke tåle. Jeg ville som lærer i den situation finde et alternativ til din datter og jeg ville udover det forvente i det øjeblik du så ordet badetøj, at du reagerede og skrev til mig. 

Så ingen diskussion, egentlig bare et svar: ja der er lovligt, ja det er lidt få ord og nej det er dit ansvar at give relevante oplysninger til skolen. Og jo info på intra kan godt komme senere ud end til eleverne.

Og en lille forresten til alle forældre: lær jeres børn, hvad de kan og ikke kan tåle. For der skal impulsive ting i skolen, og jeg kan midt inspire projekt godt tilbyde eleverne at smage på de tomater vi vil lave planter af. Og der vil ikke stå i ugeplanen: onsdag: vi smager på tomater, vi smage på gulerødder og vi smager på advokado osv. Det er simpelthen for mange oplysninger og jeg ved jeg så taber en stor portion af forældrene, plus det kan også være jeg tirsdag aften lige fandt en artikel om at man kan lave nye planter med blegselleri og jeg lige har en i køleskabet. 

Anmeld Citér

14. maj 2017

Bananaalice

lineog4 skriver:

Jeg er lærer og når jeg er på arbejde så prioriterer jeg min arbejdstid. Jeg vurdere udfra en professionel tilgang, hvad er vigtigst at lave lige nu? Mit kerneområde er og bliver læring og midlet til læringen er undervisningen og står keg og skal prioriterer så prioriterer jeg de aktiviteter der højner netop elevernes læring. 

At der er deleforældre, forældre som kun går på intra en gang om ugen osv. Er som sådan ikke en del af mine overvejelser og hvis jeg i tilrettelæggelsen af mit arbejde først når at skrive ugeplan og dermed give info om svømmehals tur 5 minutter i lukketid fredag, så er det sådan det er. Og så må jeg desværre være lidt hård og sige det er en del af det at være moderne forælder, at man søger oplysninger via intra og min uddannelse selv. Selvsagt vil der være forældre i udfordrede situationer og med udfordringer og meldes det ud og jeg vurderer det handler om mere end blot; ej jeg tjekker ikke om lørdagen, så er jeg selvsagt behjælpelig i den udstrækning der er tid i mine 40,5 timers arbejde om ugen. 

Jeg ville formodentlig selv have skrevet lidt mere i ugeplanen men det er fordi jeg har mange i hovedet  men det kunne sagtens først ryge ud fredag eller for den sags skyld lørdag morgen før huset vågner selvom jeg ikke burde, men jeg kan ofte ikke nå alt i løbet af ugen. 

Og lige som du har forventninger til læreren, har jeg som lærer egentlig også forventninger til forældrene fx at de tjekker intra. 

Ligepræcis, Du prioritere din arbejdstid. Det vil forældrene gerne respektere også. Så alligevel må forældre gerne kontakte dig weekenden lang for at fortælle dig at deres børn enten ikke kan komme, eller for at få snakket situationen igennem, fordi der ikke bare blev skrevet kort og kontakt "vi skal i svømmehallen kl. 13 fordi børnene har været søde. Husk svømmetøj"? I stedet for man kunne have startet med at skrive før man evt. informerede ungerne om at de skal i svømmehallen? 

Anmeld Citér

14. maj 2017

lineog4

Ligepræcis, Du prioritere din arbejdstid. Det vil forældrene gerne respektere også. Så alligevel må forældre gerne kontakte dig weekenden lang for at fortælle dig at deres børn enten ikke kan komme, eller for at få snakket situationen igennem, fordi der ikke bare blev skrevet kort og kontakt "vi skal i svømmehallen kl. 13 fordi børnene har været søde. Husk svømmetøj"? I stedet for man kunne have startet med at skrive før man evt. informerede ungerne om at de skal i svømmehallen? 

De må skrive lige så tosset de vil, jeg svarer og læser (formodentlig) først mandag, for jeg har såkaldt fuldtidstedeværelse hvilket betyder jeg har fri når jeg forlader skolens matrikel 

Jeg ville da egentlig nok slet ikke overveje at et barn ikke kunne tåle svømmehal, zoologisk have, gå i teatret, hoppe på trampolin eller hvad jeg nu kan finde på af aktiviteter og ville derfor ikke overveje at der var vigtigt at informere flere dage i forvejen og være åben for skriv frem og tilbage om en skoleaktivitet (for at tage i svømmehallen er en skoleaktivitet og man må som forælder forvente der foregår andre ting i skoletiden end at være på skolen og sidde med en bog). 

Jeg ville derimod forvente hvis et barn har vitterlig seriøse udfordringer som fx de ikke kan opholde sig i en svømmehal, voldsom nøddellergi, får epileptiske anfald af 3D eller hvad ved jeg, at så har forældrene informeret mig om det ved skolestart eller da jeg overtog klassen - forældrene skal dog kun huske at give information om deres eget barn, hvorimod jeg hvis de ikke informerer skal have viden om alle slags allergier, alle slags fysiske og psykiske lidelser og tænke dem alle igennem ved hver eneste aktivitet. 

Så jo for at svare dig, jeg kunne sagtens have lavet en impulsiv beslutning om en svømmehalstur, fortælle det til eleverne og først huske at skrive det på ugeplanen når denne blev udgivet, ligesom jeg kunne med tilbud om gratis teaterbilletter, et afbud til en tur i skoven med naturvejleder eller hvad pokker der bu lige faldt ned i min og klasens turban. Og ja det er da vitterlig surt det så lige kulminerer med en viden en forælder har "glemt" at fortælle mig, men så fixer jeg det mandag morgen, ligesom jeg fixer tirsdag morgen der mangler 3 elever pga sygdom til det gruppearbejde vi skal lave, eller fredagmorgen hvor jeg fixer at ræven i rødhætte er blevet syg og vi skal fremvise vores læseteater - der er en del der skal fixes hver dag og det er en del af der spændende ved at være lærer 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.