Læreren er kontakten allerede torsdag aften, da opslaget bliver læst. Der er 23 elever i klassen og der er seksten hold forældre som undrer sig over det korte opslag. Men nu skulle det ikke tage overhånd, jeg spurgte kun om andres meninger om sådan et kort opslag, og så var den prut egentlig ikke større
Skægt som det skrevne ord kan være svært at tolke, for jeg læser helt klart dit første indlæg som en forespørgsel til reglerne om man må tage elever med i svømmehallen og der er med umiddelbare svar ud fra egen arbejdssituation: at ja det er det, ligesom jeg tage dem med tog og bus, ud og sejle, i zoologiske have, på en bondegård, på legeplads, i skoven, ud og klatre osv. Så længe jeg overholder de regler der er sat for de forskellige aktiviteter.
Så skriver du senere I kun har fået en besked om at medbringe badetøj - og jo det tyder på en lærer af få ord. Og jeg ville da selv have sat flere ord, men umiddelbart er det jo okay. Der kan jo også ske noget impulsivt så man går uden for skolens område en hel almindelig kedelig onsdag også uden det er skrevet i ugeplanen. Det er det fantastiske i skolen, at alt ikke altid går efter en lige snor, men at man griber en mulighed for at forfølge en interesse, vurderer de ikke kan klare mere matematik og derfor hopper på trampolin i nærområdet mens man messer 3 tabellen osv.
Jeg kan så godt se du pludselig står med en udfordring for din datters klasse skal i svømmehallen og det kan hun ikke tåle. Jeg ville som lærer i den situation finde et alternativ til din datter og jeg ville udover det forvente i det øjeblik du så ordet badetøj, at du reagerede og skrev til mig.
Så ingen diskussion, egentlig bare et svar: ja der er lovligt, ja det er lidt få ord og nej det er dit ansvar at give relevante oplysninger til skolen. Og jo info på intra kan godt komme senere ud end til eleverne.
Og en lille forresten til alle forældre: lær jeres børn, hvad de kan og ikke kan tåle. For der skal impulsive ting i skolen, og jeg kan midt inspire projekt godt tilbyde eleverne at smage på de tomater vi vil lave planter af. Og der vil ikke stå i ugeplanen: onsdag: vi smager på tomater, vi smage på gulerødder og vi smager på advokado osv. Det er simpelthen for mange oplysninger og jeg ved jeg så taber en stor portion af forældrene, plus det kan også være jeg tirsdag aften lige fandt en artikel om at man kan lave nye planter med blegselleri og jeg lige har en i køleskabet.