børns tøjvalg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. april 2016

PernilleogLouis

Louis finder selv sit tøj og har gjort det meget længe - og jep han er god til det ���� selv med sokker der matcher og kasketten passer også altid til tøjet. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. april 2016

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Jeg finder hver aften tøj frem som min datter skal have på næste dag. Jeg går meget op i at mine børn ser ordentlige ud og jeg kan slet ikke have det hvis deres tøj ikke passer sammen både i facon og farver. Det går jeg altså op i. 

Men ellers kan hun godt finde på at skifte hendes tøj når hun kommer hjem og det siger jeg ikke noget til... De skal bare se ordentlig ud når vi går udenfor en dør. 

Anmeld Citér

25. april 2016

serinasmor

Vik skriver:

Vi har den overbevisning at børn skal ikke ha voksne opgaver eller ansvar for tidligt. De skal ikke tænke hvilke farver passer sammen og om hvordan den nederdel ser ud med blusen. Det skal de nok lære senere. Nu er det mor og far der køber tøj og vælger hvad og hvornår de skal ha noget på. De kan komme med ønsker og nogle gange bliver de opfyldt. 

Ok  

Men har de ikke en holdning til hvad der passer sammen allerede -helt af sig selv ? 

Jeg har også svært ved at følge hvordan det er et voksent ansvar at vælge sit eget tøj - men det er nok mest et holdnings spørgsmål ... 

Anmeld Citér

25. april 2016

Vik

serinasmor skriver:

Ok  

Men har de ikke en holdning til hvad der passer sammen allerede -helt af sig selv ? 

Jeg har også svært ved at følge hvordan det er et voksent ansvar at vælge sit eget tøj - men det er nok mest et holdnings spørgsmål ... 

De har en ide om hvad det passer sammen. Men det er stadigvæk noget de lærer. Farve sammensætning , mønstre osv.

når vi voksne vælger tøj så kigger vi på hvordan hvordan vejret er, i hvilken forbindelse skal tøj bruges. Man ta ikke gammel joggingsæt på med hello kitty til bryllupsfest. Men når barnet vælger så tænker de den ser sød ud , den vil jeg ha på. 

Anmeld Citér

25. april 2016

serinasmor

Vik skriver:

De har en ide om hvad det passer sammen. Men det er stadigvæk noget de lærer. Farve sammensætning , mønstre osv.

når vi voksne vælger tøj så kigger vi på hvordan hvordan vejret er, i hvilken forbindelse skal tøj bruges. Man ta ikke gammel joggingsæt på med hello kitty til bryllupsfest. Men når barnet vælger så tænker de den ser sød ud , den vil jeg ha på. 

Men det er jo netop det  

Herhjemme vælger vi eller guider kraftigt til større begivenheder som dåb, bryllup , konfirmation osv ... Men ved alt andet er det ikke så vigtigt

så her får hun frie tøjler - så længe det passer til vejret  Men det med vejret betyder jo mest ingen bare arme og bare ben når der er under 15 grader - og skulle det ske får hun bare at vide hun skal tage en trøje på også og noget på benene ... 

Anmeld Citér

25. april 2016

Mortilah

serinasmor skriver:

Pyh det var da også mange regler mht tøjet ... 

Her køber vi ikke hvide bukser og får hun nogle  andetsteds fra bliver de bare beskidte  

Vi ejer ikke tøj der ikke må bruges og er noget købt til pænt brug (barnedåb , konfirmation, bryllup, jul  og den slags) kan hun få det på lige så tosset hun har lyst til efter 2-3 gange  ... Tøjet skal også bruges inden hun vokser ud af det  

Gult vaskes her i huset sammen med rødt og rødlige nuancer - ligesom blå, grønt og sort vaskes sammen .. 

Og får dine børn aldrig tøj i gave eller arver noget ?siden din dreng kun har tøj der matcher ...  Her er der nemlig meget stor chance for at ligne en farvelade  

Ja, det lyder nok lidt rodet.. Men det er mest af praktiske aarsager

Med 6 børn samlet- når alle er hos os- så er der enorme mængder af vasketøj og det har jeg altid lige i tankerne i det jeg lægger tøj frem. Ergo ofte ens polotshirts - bukser- nattøj osv har vi bare i forskellige str.. Det letter arbejdsbyrden lidt. 

Iøvrigt - hvis vi tager på kæmpe legepladser får de store en kraftig farvet pink polo eller turkis så jeg lynhurtig kan få øje på dem��

Så ja, her er ikke meget selvbestemmelse endnu.. Pigerne kan dog altid vælge mellem kjole eller bukser

Anmeld Citér

25. april 2016

Vik

serinasmor skriver:

Men det er jo netop det  

Herhjemme vælger vi eller guider kraftigt til større begivenheder som dåb, bryllup , konfirmation osv ... Men ved alt andet er det ikke så vigtigt

så her får hun frie tøjler - så længe det passer til vejret  Men det med vejret betyder jo mest ingen bare arme og bare ben når der er under 15 grader - og skulle det ske får hun bare at vide hun skal tage en trøje på også og noget på benene ... 

Jeg gå ind for grænser. Børn har brug for grænser for at føle sig fri og udvikle i deres egen tempo . Der er i forvejen så meget pres på de stakkels børn at de nærmest ikke få lov til at være børn.

mine børn bruge hellere ikke tablets osv. Om sommeren ser vi kun tv om aftenen og de skal lære at skrive på papir inden de lære at tape. Ja, måske er vi gamledags , men det fungere for os  

Anmeld Citér

25. april 2016

serinasmor

Vik skriver:

Jeg gå ind for grænser. Børn har brug for grænser for at føle sig fri og udvikle i deres egen tempo . Der er i forvejen så meget pres på de stakkels børn at de nærmest ikke få lov til at være børn.

mine børn bruge hellere ikke tablets osv. Om sommeren ser vi kun tv om aftenen og de skal lære at skrive på papir inden de lære at tape. Ja, måske er vi gamledags , men det fungere for os  

Men har jeres børn så aldrig vist trang til at bestemme deres tøj selv ? Fx ? 

Jeg har en teori om at den største grund til forskellighed i opdragelsen ikke er et spørgsmål om holdninger, men mere et spørgsmål om hvad der  passer bedst til det enkelte barn og den enkelte familie ... 

Jeg er spændt på om den dreng vi venter på vil vise sig at være ligeså viljestærk og selvbestemmende eller om det bliver helt modsat ... 

Anmeld Citér

26. april 2016

Vik

serinasmor skriver:

Men har jeres børn så aldrig vist trang til at bestemme deres tøj selv ? Fx ? 

Jeg har en teori om at den største grund til forskellighed i opdragelsen ikke er et spørgsmål om holdninger, men mere et spørgsmål om hvad der  passer bedst til det enkelte barn og den enkelte familie ... 

Jeg er spændt på om den dreng vi venter på vil vise sig at være ligeså viljestærk og selvbestemmende eller om det bliver helt modsat ... 

Vores dreng er knap et år så han er ikke nået dertil endnu. Pigen på næsten 6 haft en periode da hun var ca 3 hvor hun ville bestemme alt. Meget naturlig for den alder, men fik at vide at her i huset er det mor og var der bestemmer. Hun har selvfølgelig prøvet at stritte imod, men det fik vi stoppet med st gentage reglerne. Det ældre hun bliver det mere frihed hun få og hun kan altid altid komme med sine ønsker og hun ved at hun er hørt. 

Anmeld Citér

26. april 2016

lineog4

Vik skriver:

Jeg går da også ind for grænser, skærme er stærkt begrænset osv. Men jeg går også ind for de unge mennesker skal lære selvstændighed, lære at træffe valg som ikke er dikteret af mine begrænsninger, de skal have lov at overraske mig og gerne blive klogere end mig. 

Og lige præcis tøj er så dejligt "ligegyldigt" og ufarligt. I skabet er kun tøj der passer til årstiden (næsten) og så kan de vælge (lige i den her periode gider drengene ikke selv at vælge og det er også okay), for det er jo så ligegyldigt om de kommer som en farvelade eller ej, om der er posebukser under en kjole, striber og tern sammen - det handler alene om øjnene der ser. Og må indrømme min datter faktisk som lille har overrasket mig og sat tøj sammen som jeg aldrig ville have gjort og så så der super godt ud. 

For mine drenge handler det mere om komfort fx vil de kun gå i bløde bukser, så vil jeg da ikke bare i min egenskab af at være voksen gå ind og overrule det. Jeg går jo ikke i deres bukser. 

Er helt enig i, at børn skal have lov at være børn, de skal ikke tage stilling til alt. Men tænker det er deres krop og hvis de har det mere behageligt i er slidt Hello kitty joggingsæt end den stive kjole, hvorfor er det så vi voksne ikke anerkender det? Vi vil lære dem de ejer deres egen krop, skal sige nej osv. Bare ikke når det handler om det tøj mor eller far vil have dem til at have på. 

Nu er min pige blevet 13 og jeg nyder at huske hende som en farvelade, når jeg ser hende i sit afstemte grå/sorte tøj som er lige så kedeligt og konventionelt som de fleste voksnes 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.