børns tøjvalg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. april 2016

Mortilah

Min søn i 2. Klasse bestemmer selv. Han har dog kun tøj der passer 100% på kryds og tværs i skabet- så det kan ikke gå galt. Tilmed er han enormt ordenlig og spilder aldrig på tøjet. Derfor er der ikke noget der gemmes til "fint". 

Ved de andre 5-8 år, piger, lægger jeg tøjet frem. ALT tøjet. I bunker hver aften. Det skyldes at den ene spilder på hva som helst og hende på 5 ofte kravler rundt på legepladsen.. Saa dur hvide bukser ikke fx.

jeg prøver også at pigerne får tøj på som nogenlunde kan vaskes sammen- dvs undgår lige at én pige har gul på, da trøjen ellers ligger i evigheder i vasketøjskurven

Med 5 børn er jeg bare nød til at være lidt praktisk i tøjvalget..

Det betyder også noget for mig at de er klædt pænt og passende til vejret. Det blir altsaa lige lidt for kulørt med 5 unger i total "rodet" tøj når vi er ude..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. april 2016

Kay

serinasmor skriver:

Kan forberede dig på at det der med at bestemme farverne nok snart er forbi så  . For det lyder bekendt  

Feta har jeg også mine bange anelser omkring 

Anmeld Citér

25. april 2016

lineog4

Hvis de vil må de bestemme selv bare det passer til vejret og den aktivitet de skal fx fik min datter ikke lov til tylskørt og balarinasko hvis dagens program var en tur i skoven. 

I perioder har de ville bestemme og I andre perioder gider de ikke. Synes for de to drenge at det oftere handler om komforten end om udseendet (næsten) og ak og ve hvis jeg synes de skal have "hårde" bukser på så kommer de ind i skabet igen.

min datter har absolut set ud som et fugleskræmsel, men jeg har aldrig kommenteret det. Min yngste der er det mere at han med 50%chance for succes altid rammer forkert og både bukser og bluse er taget omvendt på - jeg er ligeglad hvad pædagoger tænker og fortæller dem ikke om hvem der har valgt tøj eller taget det på

Anmeld Citér

25. april 2016

Anonym

Min datter er 4 og har intet at skulle have sagt

Vi finder tøj frem, og det skal hun have på. Hendes bette hoved kommer tids nok til at tage en masse beslutninger, så her får hun bare lov at være et ubekymret barn

Anmeld Citér

25. april 2016

serinasmor

Anonym skriver:

Min datter er 4 og har intet at skulle have sagt

Vi finder tøj frem, og det skal hun have på. Hendes bette hoved kommer tids nok til at tage en masse beslutninger, så her får hun bare lov at være et ubekymret barn

Mit gæt er at hun aldrig har givet udtryk for at hun vil bestemme det ... Eller så aldrig har protesteret og nægtet at tage tøj på  

For dette var grunden til at vi startede tidligt med at hun fik medbestemmelse i tøjvalg vi gad simpelthen ikke tage kampen hver eneste morgen og ville hellere bruge kræfterne på de vigtige ting så som sengetid, ud af døren til tiden og hvad man spiser og hvornår  Hun har gradvist fået lov til at bestemme mere og mere, idet at de sæt vi fandt frem i starten ikke kunne bruges... Så virkede det bedre at hun selv fandt noget andet .. 

Og så har hun jo lært hen ad vejen hvad der passer til årstiden og hvad der ikke er praktisk 

Anmeld Citér

25. april 2016

serinasmor

lineog4 skriver:

Hvis de vil må de bestemme selv bare det passer til vejret og den aktivitet de skal fx fik min datter ikke lov til tylskørt og balarinasko hvis dagens program var en tur i skoven. 

I perioder har de ville bestemme og I andre perioder gider de ikke. Synes for de to drenge at det oftere handler om komforten end om udseendet (næsten) og ak og ve hvis jeg synes de skal have "hårde" bukser på så kommer de ind i skabet igen.

min datter har absolut set ud som et fugleskræmsel, men jeg har aldrig kommenteret det. Min yngste der er det mere at han med 50%chance for succes altid rammer forkert og både bukser og bluse er taget omvendt på - jeg er ligeglad hvad pædagoger tænker og fortæller dem ikke om hvem der har valgt tøj eller taget det på

tylskørt kan heldigvis være under regntøjet /termotøj  - Og passer helt fint til kondisko eller gummistøvler Hun ejer ikke ballerinaer -endnu .. 

Jeg er spændt på om den dreng vi venter på bliver en bestemmetrold eller helt ligeglad med tøjvalg  

Anmeld Citér

25. april 2016

Lenchick

serinasmor skriver:

Valget af bukser er også først kommet til for nyligt - som i siden jul ca ... Tit sammen med en kjole eller en nederdel  

Har aldrig mødt synet med tylskørtet ovenpå overtøjet men det kunne sagtens være sket her

Jeg kan godt sige det var et fantastisk syn, som gav smil på læben hos alle forældre, som hentede samtidigt 

Anmeld Citér

25. april 2016

serinasmor

Mortilah skriver:

Min søn i 2. Klasse bestemmer selv. Han har dog kun tøj der passer 100% på kryds og tværs i skabet- så det kan ikke gå galt. Tilmed er han enormt ordenlig og spilder aldrig på tøjet. Derfor er der ikke noget der gemmes til "fint". 

Ved de andre 5-8 år, piger, lægger jeg tøjet frem. ALT tøjet. I bunker hver aften. Det skyldes at den ene spilder på hva som helst og hende på 5 ofte kravler rundt på legepladsen.. Saa dur hvide bukser ikke fx.

jeg prøver også at pigerne får tøj på som nogenlunde kan vaskes sammen- dvs undgår lige at én pige har gul på, da trøjen ellers ligger i evigheder i vasketøjskurven

Med 5 børn er jeg bare nød til at være lidt praktisk i tøjvalget..

Det betyder også noget for mig at de er klædt pænt og passende til vejret. Det blir altsaa lige lidt for kulørt med 5 unger i total "rodet" tøj når vi er ude..

Pyh det var da også mange regler mht tøjet ... 

Her køber vi ikke hvide bukser og får hun nogle  andetsteds fra bliver de bare beskidte  

Vi ejer ikke tøj der ikke må bruges og er noget købt til pænt brug (barnedåb , konfirmation, bryllup, jul  og den slags) kan hun få det på lige så tosset hun har lyst til efter 2-3 gange  ... Tøjet skal også bruges inden hun vokser ud af det  

Gult vaskes her i huset sammen med rødt og rødlige nuancer - ligesom blå, grønt og sort vaskes sammen .. 

Og får dine børn aldrig tøj i gave eller arver noget ?siden din dreng kun har tøj der matcher ...  Her er der nemlig meget stor chance for at ligne en farvelade  

Anmeld Citér

25. april 2016

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
serinasmor skriver:

Uh er glad for vi bor i Danmark og ikke skal tage kampen om skoleuniform hver dag ! ... 

På den anden side havde det jo være en urokkelig ting og ville nok være nemmere i og med at alle børnene så havde uniformer på ... 

Sparer i ikke ret meget på tøjbudgettet så ?

Der er slet ikke nogen kamp om skoleuniformen - det er bare sådan det er, og børnene har været vant til det, siden de blev født

Jeg tror ikke, vi sparer på tøjbudgettet. Min datter har 4 par skole bukser, trøjer, cardigans fleece mm til skole, men så skal hun jo have almindeligt tøj til weekender og ferier.

Anmeld Citér

25. april 2016

IngenKoPåIsen

serinasmor skriver:

Mit gæt er at hun aldrig har givet udtryk for at hun vil bestemme det ... Eller så aldrig har protesteret og nægtet at tage tøj på  

For dette var grunden til at vi startede tidligt med at hun fik medbestemmelse i tøjvalg vi gad simpelthen ikke tage kampen hver eneste morgen og ville hellere bruge kræfterne på de vigtige ting så som sengetid, ud af døren til tiden og hvad man spiser og hvornår  Hun har gradvist fået lov til at bestemme mere og mere, idet at de sæt vi fandt frem i starten ikke kunne bruges... Så virkede det bedre at hun selv fandt noget andet .. 

Og så har hun jo lært hen ad vejen hvad der passer til årstiden og hvad der ikke er praktisk 

Det har min datter til gengæld, men hun får ikke lov at bestemme af den årsag :-) Hun er medbestemmende, sommetider bestemmer hun selv men som regel vælger hun mellem 2 sæt eller også vælger jeg :-) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.