børns tøjvalg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.861 visninger
72 svar
59 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. april 2016

serinasmor

Min datter er nu 6 år og har nok valgt tøj selv i ca 3 år ... en overgang mellem 2 og 4 år fik hun valget mellem 2 sæt  som var udvalgt af mig eller faren - og som kunne blandes som det nu passede hende bedst  ...

Kravet er nu at det skal passe til årstiden og at hun selv kan komme på toilettet i det  og skal vi til konfirmation, dåb eller lignende så vælger vi det for hende / sammen med hende ..

Hun har altid været viljestærk og haft en klar holdning om hvilket tøj hun skulle have på .. derfor har vi valgt denne løsning - vi har aldrig set nogen grund til at kæmpe om det nu er grøn og lilla der passer sammen

Det er de sjoveste tøjsammensætninger der kommer frem nogle gange falder det heldigt ud  Og matcher nogenlunde ... Andre gange - som i dag - er det til gengæld en ret sjov sammensætning 

Frøkenen er i dag afleveret i lyserød tynd langærmet trøje med hello Kitty på maven under en denim nederdel med smæk og seler - herunder ballonbukser i en fesen syren-lilla  Og med zebra stribede strømper  ... Håret blev sat  med 4 rottehaler - de 2 af dem obligatoriske fordi hun vil have langt pandehår - hertil pandebånd og 3 spænder 

Men hun har selv valgt det og er glad for valget .. med til historien hører måske at hun har fået arvetøj i weekenden og hele bunken er derfra men det er jo ikke ensbetydende med at det passer sammen  

Får jeres børn lov at vælge frit eller retter i på dem når I synes de ser fjollede ud?

Er jeres børn gode til at sammensætte ?

Fortæller i som det første at de altså selv har valgt tøj, når I når I børnehave / vuggestue /skole ?

Og hvornår holder denne fase  med de virkelig underlige valg af sammensætninger op  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. april 2016

Loa

Jeg har SÅ svært ved at sende Isabella afsted i hendes eget tøjvalg. Fordi det simpelthen ligner noget der er løgn. Jeg ved ikke hvorfor det er så svært, for forhåbentlig kan de voksne godt se at det er hende selv der har valgt tøjet, men jeg har sådan en stærk trang til at sige det til dem dernede, at hun selv er designeren bag  

Men ja i rimelig bredt omfang får hun selv lov at vælge - men selvfølgelig også at det skal passe til vejret. 

Hun har en fiks idé om at bluserne skal ned i bukserne og strømperne heeeeeelt op over bukserne - så allerede der, ligner hun jo en kæmpe nørd Men hun har sgu en vilje der siger spar to, så vi tager som regel ikke de kampe....  

Anmeld Citér

25. april 2016

loop

serinasmor skriver:

Min datter er nu 6 år og har nok valgt tøj selv i ca 3 år ... en overgang mellem 2 og 4 år fik hun valget mellem 2 sæt  som var udvalgt af mig eller faren - og som kunne blandes som det nu passede hende bedst  ...

Kravet er nu at det skal passe til årstiden og at hun selv kan komme på toilettet i det  og skal vi til konfirmation, dåb eller lignende så vælger vi det for hende / sammen med hende ..

Hun har altid været viljestærk og haft en klar holdning om hvilket tøj hun skulle have på .. derfor har vi valgt denne løsning - vi har aldrig set nogen grund til at kæmpe om det nu er grøn og lilla der passer sammen

Det er de sjoveste tøjsammensætninger der kommer frem nogle gange falder det heldigt ud  Og matcher nogenlunde ... Andre gange - som i dag - er det til gengæld en ret sjov sammensætning 

Frøkenen er i dag afleveret i lyserød tynd langærmet trøje med hello Kitty på maven under en denim nederdel med smæk og seler - herunder ballonbukser i en fesen syren-lilla  Og med zebra stribede strømper  ... Håret blev sat  med 4 rottehaler - de 2 af dem obligatoriske fordi hun vil have langt pandehår - hertil pandebånd og 3 spænder 

Men hun har selv valgt det og er glad for valget .. med til historien hører måske at hun har fået arvetøj i weekenden og hele bunken er derfra men det er jo ikke ensbetydende med at det passer sammen  

Får jeres børn lov at vælge frit eller retter i på dem når I synes de ser fjollede ud?

Fortæller i som det første at de altså selv har valgt tøj, når I når I børnehave / vuggestue /skole ?

Og hvornår holder denne fase  med de virkelig underlige valg af sammensætninger op  

Jeg kan ikke rigtig huske det for mine børn er ældre. Det er dog ikke så længe siden min datter er begyndt at vælge selv, hun er 10 år. Hun spørger nogen gange stadig om jeg vil ligge noget tøj frem til hende.

Jeg har brugt meget at gøre, som du også beskriver, at vælge sammen med dem og imens har jeg fortalt, hvorfor jeg valgte som jeg gjorde, pga vejr, ekstra pænt pga fest osv., så de selv kunne lære det.

Jeg er nød til at spørge, kan din datter selv sætte sit hår?

Anmeld Citér

25. april 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
serinasmor skriver:

Hihi det lyder som en festlig sammensætning 

Min pige er kun 22 mdr, så hun er ikke begyndt på det der med selv at vælge endnu. Og så alligevel, der er ingen tvivl om at hun er en kjole pige, og hun kan blive noget så tosset hvis hun ikke for kjole/nederdel på hvis hun først har sat sig i hovedet at det skal hun  Men heldigvis får jeg stadig lov at bestemme hvilken kjole, eller hvilken bluse med hvilken nederdel

Er sikker på der nok også skal komme nogle sjove sammensætninger når hun bliver lidt ældre

Anmeld Citér

25. april 2016

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller

Min datter har været medbestemmende til sit tøjvalg, siden hun var ca 2, og ja der er kommet nogle fantastiske variationer ud af det 

Til daglig har hun skoleuniform på, så der er der ikke så meget valg - kun om det skal være skjorte, polo eller trøje den dag, men i weekenderne bestemmer hun helt selv, og hun er nu 6 år og blevet temmelig god til det de fleste dage.

Anmeld Citér

25. april 2016

Lenchick

Freya på snart 5 er som regel rigtig god til at finde tøj, som passer sammen, men hun nægter at gå i bukser eller shorts, medmindre hun er til fodbold. 

Hun går derfor næsten udelukkende i kjoler og nederdele og en gang imellem synes jeg strømpebukser er for spraglede i forhold til kjolen, men det diskuterer vi ikke så meget. 

Forleden hentede jeg hende i børnehaven mens de stadig var ude. Hun havde sin fine tylskørt udenpå regnbukser og hun havde en termojakke og gummistøvler på. Hun var SÅ yndig 

Anmeld Citér

25. april 2016

Vik

Vores pige er snart 6 år og få ikke liv til at bestemme tøj selv. Nogle gange få hun valg, men for det meste er det mig eller manden der styrer showet. Hun kan da godt komme med ønsker, og vi opfylder dem også nogle gange.

Anmeld Citér

25. april 2016

Anonym

Så længe tøjet passer til vejret og der ikke er huller i eller permanente pletter på det f eks, så får de lov til at gå i det, de har lyst til. Nogle gange forklarer jeg, hvordan jeg selv tænker - f eks, når hun kommer med blomstret bluse til ternede bukser, så siger jeg til hende, at jeg ville have valgt en anden bukse, fordi man da bedre kan se, hvor fin blusen er, når ikke der forskellige mønstre, som tager opmærksomheden fra hinanden. Hun plejer at høre på den slags, men hvis hun insistere, så tænker jeg, at det er hende, der skal gå i det.

Jeg har aldrig fået kommentarer på det, og nu da hun er blevet 8 år er hun begyndt at gå rigtig meget op i, at tingene skal passe sammen. Sansynligvis fordi hun går i klasse med et par pyntedukker, som altid kommenterer andres tøj. De kommenterer også voksnes tøj og er i det hele taget meget fokuseret på den slags. Det er ikke længe siden en af dem sendte mig et rigtig elevatorblik og spurgte mig i en hoven tone hvorfor jeg havde den samme jakke på som dagen før....

Lillebror, som nu er 6 år, vil helst, at jeg lægger tøj frem til ham - men nogle gange lægger han et par bukser eller en t-shirt for had, og så skal den bare byttes ud. Da får han besked på at finde sig noget andet i stedet selv, og så gør han det.

Anmeld Citér

25. april 2016

De3Guldklumper

Her bestemmer de selv og det har de gjort i nogle år efterhånden. Jeg sørger bare for at det der ligger i skabet passer til årstiden. 

Jeg kunne aldrig drømme om at kritisere hvis tøjet ikke matcher. De har valgt det de synes er flot og pænt så hvorfor skulle jeg dog piller dem ned igen ved at sige noget negativt ? 

Ej heller fortæller jeg i institutionerne om hvorvidt de selv har fundet tøj eller ej da jeg har langt vigtigere ting at drøfte med pædagogerne  

Anmeld Citér

25. april 2016

Loa

De3Guldklumper skriver:

Her bestemmer de selv og det har de gjort i nogle år efterhånden. Jeg sørger bare for at det der ligger i skabet passer til årstiden. 

Jeg kunne aldrig drømme om at kritisere hvis tøjet ikke matcher. De har valgt det de synes er flot og pænt så hvorfor skulle jeg dog piller dem ned igen ved at sige noget negativt ? 

Ej heller fortæller jeg i institutionerne om hvorvidt de selv har fundet tøj eller ej da jeg har langt vigtigere ting at drøfte med pædagogerne  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.