Anonym skriver:
Jeg tror heller ikke, det var dét, der lå i kommentaren. Men at det mere var ment som et svar på, hvorfor det er ok at moderen render rundt i bikini i haven, når undertøj ikke dækker mere. Og det vil jeg give ret i. Det er noget med konteksten.
Jeg var personligt rigtig glad for at få at vide, at det er hensigtsmæssigt lige at dække sig til foran andre, når man når en vis alder. Jeg følte mig ikke seksualiseret, men tvært imod respekteret. Den far, der aldrig lærte mig den lektie, men blot lod som ingenting når jeg gik nøgen eller halvnøgen rundt i huset som teenager, har jeg idag en klam smag i munden over, fordi jeg nu, som voksen, ville ønske at han aldrig havde set mig sådan. Hvorimod den stedfar, som påpegede at det er høfligt at tage en t-shirt eller morgenkåbe på, slet ikke giver mig samme følelse af "bvadr". Jeg er GLAD for at en voksen tog det ansvar, og forklarede mig tingenes sammenhæng.
Jeg synes, det er en lidt firkantet udlægning. I min verden er det vigtigt, at forældre er troværdige og "autentiske". En far, der har et afslappet forhold til nøgenhed, inkl. sin egen, og som måske knap har opdaget, at hans datter ikke er et lille barn længere, skal SELVFØLGELIG gøre hende opmærksom på, at hun ikke skal gå halvnøgen rundt i andres hjem, eller når der er voksne, relativt ukendte gæster - men jeg mener bestemt ikke, at han skal påtvinge hende nogle normer på hjemmebane, som sådan set slet ikke er hans eller familiens. Eftersom jeg selv er meget afslappet omkring dette og sagtens kan gå halv- eller helnøgen igennem huset, ville det være helt hen i vejret for mig at bede mine børn dække sig til, når vi kun var os.
Mine børn har så også helt af sig selv udviklet en vis blufærdighed, da de var i puberteten, også over for os, og det kan egentlig godt undre mig, at du som teenager slet ikke skænkede det en tanke - når du nu med tilbagevirkende kraft føler "bvadr". De fleste pubertetsbørn er meget bevidste om, at de vokser hist og pist, får hår nye steder osv., og dermed træffer de også et bevidst valg - enten "Min far må godt se mig sådan; det føles naturligt og trygt" - eller "Min far og mor skal I HVERT FALD ikke kunne glo på mig uden tøj på!"
Din stedfar har vel formentlig haft et lidt andet, lidt mere objektivt syn på din fysiske udvikling og dermed været mere bevidst om, at nu var det altså ikke passende, at du gik rundt uden en trævl på kroppen - eller også har han måske grundlæggende haft andre normer vedr. nøgenhed.
Jeg synes egentlig, det er helt i orden og "ægte", at en far "lader som ingenting", hvis det for ham ER "ingenting", at hans barn som det naturligste i verden ikke har tøj på, når der altså ikke er gæster - og når det ikke er dagen lang. Naturist-forældre kan vel fx dårligt tillade sig at sige til deres teens, at NU skal de altså begynde at dække sig til derhjemme. Men naturligvis skal de gøre det klart, at der er forskel på ude og hjemme og familie og gæster.