Hvordan vil i sige det ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. februar 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg tror heller ikke, det var dét, der lå i kommentaren. Men at det mere var ment som et svar på, hvorfor det er ok at moderen render rundt i bikini i haven, når undertøj ikke dækker mere. Og det vil jeg give ret i. Det er noget med konteksten.

Jeg var personligt rigtig glad for at få at vide, at det er hensigtsmæssigt lige at dække sig til foran andre, når man når en vis alder. Jeg følte mig ikke seksualiseret, men tvært imod respekteret. Den far, der aldrig lærte mig den lektie, men blot lod som ingenting når jeg gik nøgen eller halvnøgen rundt i huset som teenager, har jeg idag en klam smag i munden over, fordi jeg nu, som voksen, ville ønske at han aldrig havde set mig sådan. Hvorimod den stedfar, som påpegede at det er høfligt at tage en t-shirt eller morgenkåbe på, slet ikke giver mig samme følelse af "bvadr". Jeg er GLAD for at en voksen tog det ansvar, og forklarede mig tingenes sammenhæng.

Jeg synes, det er en lidt firkantet udlægning. I min verden er det vigtigt, at forældre er troværdige og "autentiske". En far, der har et afslappet forhold til nøgenhed, inkl. sin egen, og som måske knap har opdaget, at hans datter ikke er et lille barn længere, skal SELVFØLGELIG gøre hende opmærksom på, at hun ikke skal gå halvnøgen rundt i andres hjem, eller når der er voksne, relativt ukendte gæster - men jeg mener bestemt ikke, at han skal påtvinge hende nogle normer på hjemmebane, som sådan set slet ikke er hans eller familiens. Eftersom jeg selv er meget afslappet omkring dette og sagtens kan gå halv- eller helnøgen igennem huset, ville det være helt hen i vejret for mig at bede mine børn dække sig til, når vi kun var os. 

Mine børn har så også helt af sig selv udviklet en vis blufærdighed, da de var i puberteten, også over for os, og det kan egentlig godt undre mig, at du som teenager slet ikke skænkede det en tanke - når du nu med tilbagevirkende kraft føler "bvadr". De fleste pubertetsbørn er meget bevidste om, at de vokser hist og pist, får hår nye steder osv., og dermed træffer de også et bevidst valg - enten "Min far må godt se mig sådan; det føles naturligt og trygt" - eller "Min far og mor skal I HVERT FALD ikke kunne glo på mig uden tøj på!" 

Din stedfar har vel formentlig haft et lidt andet, lidt mere objektivt syn på din fysiske udvikling og dermed været mere bevidst om, at nu var det altså ikke passende, at du gik rundt uden en trævl på kroppen - eller også har han måske grundlæggende haft andre normer vedr. nøgenhed. 

Jeg synes egentlig, det er helt i orden og "ægte", at en far "lader som ingenting", hvis det for ham ER "ingenting", at hans barn som det naturligste i verden ikke har tøj på, når der altså ikke er gæster - og når det ikke er dagen lang. Naturist-forældre kan vel fx dårligt tillade sig at sige til deres teens, at NU skal de altså begynde at dække sig til derhjemme. Men naturligvis skal de gøre det klart, at der er forskel på ude og hjemme og familie og gæster. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Nu fandt jeg ikke lige ud af om det var hjemme hos hende selv, men går ud fra det er det. Og så tænker jeg man vel egentlig ikke har så meget at skulle have sagt som gæst, de har deres grænser og med mindre det er så grænseoverskridende for dig eller gæster så man ikke kan komme som gæst, så tænker jeg det er noget man tier stille om - udover det synes jeg så heller ikke det er grænseoverskridende at gå i undertøj som 14 årig eller 30 årig for den sags skyld, men det er jo så mine personlige grænser. 

Når I derimod skal passe hende og det skal foregå i jeres hjem, skal hun selvsagt følge jeres hjems regler og hvis det er man ikke går rundt i undertøj i stuen, så skal hun have det at vide. Skal I passe hende hjemme i hendes hjem, må I jo nok bare æde at det er hendes rutiner og måde at være på og tie stille 

Det er hjemme ved os �� jeg kan mærke på min kæreste at det er for. Især når hun har menstruation og kommer ned i bare under tøj og ben ovs. Jeg tænker også hvorfor hende mor ikke snakker med hende om det 

Anmeld Citér

1. marts 2016

Anonym trådstarter

loop skriver:

Jeg kan ikke se problemet.

Hvis hun synes det er behageligt og afslappende, hvorfor skal hun så pakke sig ind i tøj.

Mine teenagere går også tit rundt i undertøj herhjemme, også når der er gæster. Jeg har spurgt om de ikke fryser(for jeg er en frossenpind), men de siger "nej fryser ikke, det er dejligt".

Det er, som en anden også skriver, det samme som på stranden. Der har man jo også kun "undertøj" på.

Så jeg har stemt JA, du er for meget. Du skal passe på med ikke at pådutte dine grænser på andre, og særligt teenagere, der er igang med at udvikle deres egen identitet.

Jamen hvor går grænsen så ? Tænker bare at hvis hun gør det foran gæster. Et andet ex er at hun ikke bruger strømpebukser.  Dvs at når hun sidder på numsen så sidder hun med årene ben. Så men bare kan se alt.... og de trusser hun har på drækker ikke noget... skal jeg så ikke sig noget ???? Hun er 14. 

Anmeld Citér

1. marts 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg tror heller ikke, det var dét, der lå i kommentaren. Men at det mere var ment som et svar på, hvorfor det er ok at moderen render rundt i bikini i haven, når undertøj ikke dækker mere. Og det vil jeg give ret i. Det er noget med konteksten.

Jeg var personligt rigtig glad for at få at vide, at det er hensigtsmæssigt lige at dække sig til foran andre, når man når en vis alder. Jeg følte mig ikke seksualiseret, men tvært imod respekteret. Den far, der aldrig lærte mig den lektie, men blot lod som ingenting når jeg gik nøgen eller halvnøgen rundt i huset som teenager, har jeg idag en klam smag i munden over, fordi jeg nu, som voksen, ville ønske at han aldrig havde set mig sådan. Hvorimod den stedfar, som påpegede at det er høfligt at tage en t-shirt eller morgenkåbe på, slet ikke giver mig samme følelse af "bvadr". Jeg er GLAD for at en voksen tog det ansvar, og forklarede mig tingenes sammenhæng.

Mange tak for hjælpen og tak for at del ��

Anmeld Citér

1. marts 2016

lineog4

Anonym skriver:

Det er hjemme ved os �� jeg kan mærke på min kæreste at det er for. Især når hun har menstruation og kommer ned i bare under tøj og ben ovs. Jeg tænker også hvorfor hende mor ikke snakker med hende om det 

Okay hun skal være hos jer i 3 uger? Der skal hun selvsagt fælge jeres regler. Men hvis det er når I er på besøg hos hende så må I klare deres regler. Jeg ville som mor heller ikke sige noget, for give hende den blufærdighed - jeg oplever ikke menneskets krop som noget der skal gemmes, og ville derfor ikke tænke over det.

Anmeld Citér

1. marts 2016

lineog4

Anonym skriver:

Jamen hvor går grænsen så ? Tænker bare at hvis hun gør det foran gæster. Et andet ex er at hun ikke bruger strømpebukser.  Dvs at når hun sidder på numsen så sidder hun med årene ben. Så men bare kan se alt.... og de trusser hun har på drækker ikke noget... skal jeg så ikke sig noget ???? Hun er 14. 

Kommer jeg også til om sommeren og jeg er 42  

Anmeld Citér

1. marts 2016

Mami

lineog4 skriver:

Kommer jeg også til om sommeren og jeg er 42  

men du sidder vel ikke foran dine gæster i små trusser med spredte ben så man kan se lige op i fredag i aften vel?  

Jeg syntes ikke nødvendigvis man skader pigens blufærdighed ved at sige hun gerne må samle bennen, eller tage et par shorts på, tværtimod lærer man hende at passe på sig selv og respektere andres grænser. 

og som ts ogå skriver render hun rundt sådan også når hun har mens, det er sørme ikke særligt lækkert at se på og det skader virkelig ikke nogen at få at vide man skal dække sig lidt til.. 

Anmeld Citér

1. marts 2016

lineog4

men du sidder vel ikke foran dine gæster i små trusser med spredte ben så man kan se lige op i fredag i aften vel?  

Jeg syntes ikke nødvendigvis man skader pigens blufærdighed ved at sige hun gerne må samle bennen, eller tage et par shorts på, tværtimod lærer man hende at passe på sig selv og respektere andres grænser. 

og som ts ogå skriver render hun rundt sådan også når hun har mens, det er sørme ikke særligt lækkert at se på og det skader virkelig ikke nogen at få at vide man skal dække sig lidt til.. 

Har da taget mig selv i en sommer dag at sætte mig på græsset og ikke tænke over man kan se trusserne.

jeg tænker i eget hjem med sin egen familie er det vel okay at rende i undertøj også led mens (gør jeg da). Så er spørgsmålet om søskendes kærester er familie eller....? Jeg tænker ts må have været gæst i hjemmet og nej der synes jeg faktisk ikke man har ret til at sætte regler op. Hvis jeg besøger en naturist familie må jeg jo æde at de går nøgent rundt, hvis de derimod besøger mig må de æde jeg kræver de har tøj på 

Og måske er det fordi min grænse er et andet sted, og jeg oplever ikke undertøj som at overskride nogle grænser og vil derfor heller ikke sige til min teen datter at hun skal have mere tøj på (det skal hun tids nok selv bestemme) når det er familien der er samlet. På samme måde som jeg ikke vil kræve af min utrolig blufærdige søn at han skal tage tøjet af foran andre - de har deres grænser og så længe de ved deres krop er deres krop og de sætter grænsen, så er jeg glad. Måske det er noget med generation for jeg er fx heller ikke uha billede af en lille trold med bar numse og hvad så med pædofile.

Fredag aften sidder jeg i sofaen og ser Disney i trusser og t-shirt, sgu slut med at vigte trusser til gæster efterhånden, faktisk nu jeg tænker er vi vist en familie der går meget i undertøj alle sammen, bukserne ryger hurtigt af her hjemme. - ved egentlig ikke hvorfor

Anmeld Citér

1. marts 2016

Abracadabra

Jeg forstår ikke, hvorfor det er så forfærdeligt at lære en 14 årig ung dame (og NEJ, man er ikke et barn, når man er i fuld pubertet) at respektere andres blufærdighed? 

Man skal jo ikke lære hende skam over kroppen, men at forskellige mennesker har forskellige grænser. For de allerfleste er en menstruerende 14 årig ikke et barn, som skal rende rundt i undertøj foran familiens gæster. 

Anmeld Citér

1. marts 2016

lineog4

Abracadabra skriver:

Jeg forstår ikke, hvorfor det er så forfærdeligt at lære en 14 årig ung dame (og NEJ, man er ikke et barn, når man er i fuld pubertet) at respektere andres blufærdighed? 

Man skal jo ikke lære hende skam over kroppen, men at forskellige mennesker har forskellige grænser. For de allerfleste er en menstruerende 14 årig ikke et barn, som skal rende rundt i undertøj foran familiens gæster. 

Måske fordi jeg ikke opfatter ts som gæst men som søster og ja så er spørgsmålet hvad er søskendes kærester - har ikke selv søskende så aner det 

Og tænker egentlig også hvis man er søskende (igen jeg har ingen) er det så så svært at sige: ej helt ærligt smid lige lidt tøj på når min kæreste er her? Jeg tror jeg stejler ved: hvordan siger jeg det, for det er hende der er forkert på den - eller de svar om det er helt forkert at gå sådan rundt sammen med sin familie. Fair at sige: hør søster du overskrider lige min og min kærestes grænse, men ikke fair at sige: det er forkert at gå rundt i undertøj i sit eget hjem med sin egen familie....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.