At dumpe med vilje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. januar 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
PUHK skriver:

Jeg kan kun tage udgangspunkt i min egen uddannelse - jeg forestiller mig ikke, at det er ligeså voldsomt på andre uddannelser undtaget medicin, jura og fir off the top of my head.

Jeg går på cand.merc.aud på CBS. Og ja - jeg mener også, at der er en del galt med opbygningen på uddannelsen. Fx synes jeg ikke, at det burde være en universitetsuddannelse at all.

Nej, det er lidt svært at tage udgangspunkt i andre uddannelser, som man ikke har været på

Ja, for hvis man er nødt til at tage reeksamen, så er der sq noget galt med den.. Jeg synes jo også selv, at jeg bliver presset på min uddannelse..

Men det er ikke eksamnerne, men opgaverne osv. i undervisningen  

Det er lidt træls, at der er et eller andet galt med det, og jeg synes generelt, at der er noget galt i uddannelsessystemet på mange punkter. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2016

Panther

Profilbillede for Panther
Mom skriver:

Sad et kort øjeblik og overvejede om jeg gad svare dig tilbage, med den arrogance og dårlige debatstil du udviser i dit svar til mig. Men så alligevel.

Hvis du mener du kan bestå eksamen, men vælger at blanke den for at opnå mere forberedelsestid og bedre karakter viser du set med mine briller ikke et retvisende billede at dine evner.

Hvad vil du gøre på arbejdsmarkedet og det pres, der kan man jo ikke lige springe en arbejdsopgave over eller udskyde deadlines.

Hvilken del synes du er arrogant og dårlig debatstil? I mit samlede svar skrev jeg, at jeg godt kunne forstå folks holdning principielt, så jeg er ikke uforstående overfor holdningen om, at det er "dårlig stil". Men at sige, at jeg ikke kan klare min uddannelse, og at jeg burde droppe ud, fordi jeg har blanket et par eksaminer (og bestået dem en måned senere) - se dét synes jeg til gengæld er arrogant. Og unuanceret som jeg også skrev.

Hvis jeg tager hele uddannelsen på normeret tid, så er det vel ét fedt? Og hvis jeg bruger mere end normeret tid, så kan en fremtidig arbejdsgiver se det på mit CV (hvilket de i øvrigt også kan med eksamenstidspunkter). Der er også mange, der udskyder et fag til det følgende semester - er det så også et tegn på, at de bare burde give op med det samme?

Og jeg har allerede erfaring med arbejdsmarkedet. Jeg har NETOP allerede en del erfaring med arbejdsmarkedet, da det på min uddannelse nærmest er et krav at arbejde (meget) ved siden af uddannelsen. Og alt (også på arbejdsmarkedet) er et spørgsmål om prioritering. Og jo - der vil være nogle gange, hvor deadlines bliver udskudt, fordi der kommer en mere vigtig sag, kunde etc frem i sidste øjeblik.

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

lineog4 skriver:

Det er ikke for at underkende eksamensbyrden. Da jeg læste filosofi var i praksis sådan at hvad der på papiret tog 1 semester det tog i praksis 2 semestre - det var ikke nogen hemmelighed, jeg vejledte (var studievejleder som studiejob) i det faktum. Det var meget fornuft i at gøre det sådan, for stofområdet var simpelthen for stort, men vi blev "tvunget" til at revurdere studieordningen, for selvsagt skal en studerende kunne klare det på normeret tid - lyder til det studie du er på, også har spændt buen for hårdt, for selvsagt skal det ikke være sådan at undervisere opfordrer til at blanke en eksamen. Og selvsagt burde en almindelig intelligent studerende, der følger godt med kunne få en forholdsvis sober eksamen, hvis ikke er der altså noget galt i studieformen. Og man har også "glemt" at tale om hvad eksamen er til for.

og din henvisning til folkeskoleformler (hvilken ingen vel går op i andet end til afgangsprøven i folkeskolen) og man kan tale sig ud af det - så er alt vel relativ, hvad du kan tale dig ud af kan for andre være svært. Og tro mig man kan også dumpe "talefag" jeg har trøstet mange filosofistuderende der kom ud men en dumpekarakter, mpske netop fordi de troede det var et talefag og ikke et fag hvor man skal have viden, logik, årstal, navne, sammenhænge, argumentrækker osv helt på plads før man kan "tale". Og til matematikeksamen, måtte vi også give et skulderklap til en der dumpede (nu havde vi så også alle fuldtidsjob ved siden af), så alle eksamener er potentielle dumpe muligheder....

Og karakterne betyder vel noget i de fleste fag, jeg ved skulle jeg igen kaste mig selv ind i kampen om job inden fir filosofi står jeg da langt bedre med mit 11 tal i specialet end ham/hende med 7 (gammel karakterskala). Og som lærer står jeg da også langt bedre med mit 10 tal i matematik end med et 2 tal, ja der er sågar undersøgelser der viser der er sammenhæng mellem elevers læringsudbytte og deres lærers karakter, så mon ikke en skoleleder også skæver til karakteren.

jeg synes egentlig ikke det er forkert at blanke den, folk må gøre som de vil selv. Men synes det er forkert at studiestedet underviser og tilrettelægge med det in mente: så kan de bare blanke en eksamen eller to... Det må og skal være studiestedets opgave at tilrettelægge en uddannelse som kan færdiggøres på normeret tid uden reeksaminer og med forholdsvise gode karakter 

Det var ikke ment som om, at "tale-fag" er nemmere eller sværere i pensum end fx finansiering. Blot en konstatering af, at hvis du får stillet en opgave, som du ikke kan (uden hjælpemidler), så er det praktisk talt umuligt at skrive noget overhovedet.

Og ift karakterer - jeg siger ikke, at det ikke har nogen betydning for en fremtidig lærer (fx), hvad eksamensgennemsnittet bliver, men jeg vil vove at påstå, at der er andre brancher, hvor konkurrencen er hårdere, og hvor man i højere grad bliver dømt (ude) på kvantitative parametre.

Resten er jeg enig i.

Anmeld Citér

13. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
PUHK skriver:

Hvilken del synes du er arrogant og dårlig debatstil? I mit samlede svar skrev jeg, at jeg godt kunne forstå folks holdning principielt, så jeg er ikke uforstående overfor holdningen om, at det er "dårlig stil". Men at sige, at jeg ikke kan klare min uddannelse, og at jeg burde droppe ud, fordi jeg har blanket et par eksaminer (og bestået dem en måned senere) - se dét synes jeg til gengæld er arrogant. Og unuanceret som jeg også skrev.

Hvis jeg tager hele uddannelsen på normeret tid, så er det vel ét fedt? Og hvis jeg bruger mere end normeret tid, så kan en fremtidig arbejdsgiver se det på mit CV (hvilket de i øvrigt også kan med eksamenstidspunkter). Der er også mange, der udskyder et fag til det følgende semester - er det så også et tegn på, at de bare burde give op med det samme?

Og jeg har allerede erfaring med arbejdsmarkedet. Jeg har NETOP allerede en del erfaring med arbejdsmarkedet, da det på min uddannelse nærmest er et krav at arbejde (meget) ved siden af uddannelsen. Og alt (også på arbejdsmarkedet) er et spørgsmål om prioritering. Og jo - der vil være nogle gange, hvor deadlines bliver udskudt, fordi der kommer en mere vigtig sag, kunde etc frem i sidste øjeblik.

Først og fremmest skrev jeg ikke at DU burde droppe ud, men at man skal overveje om man kan klare presset, kan man ikke det, skal man måske lave noget andet. Du skriver at du godt kunne bestå, men VÆLGER at blanke for at få mere forberedelsestid og bedre karakter, og når man vælger på den måde, mener jeg ikke at det er det ok, for så viser du ikke reelt hvad dine evner er.

Og ja der vil være tidspunkter på arbejdsmarkedet for deadlines overskrides, men så er det forhåbentlig ydre faktorer der spiller ind og ikke di  forberedelsestid og egen prioritering af hvad der er vigtigt (medmindre du rent fantisk er chefen).

Jeg syntes du udviser arrogance i dit svar til mig - altså jeg forholdt mig ikke til dit fællessvar - ved sætningen "ha ha lad nu være" og udvis mere nuanceret syn..

Du spørger om folks holdninger og dem får du. 

Kan du bestå dine prøver i første hug, så gør det, det viser dine evner.

Anmeld Citér

13. januar 2016

lineog4

PUHK skriver:

Det var ikke ment som om, at "tale-fag" er nemmere eller sværere i pensum end fx finansiering. Blot en konstatering af, at hvis du får stillet en opgave, som du ikke kan (uden hjælpemidler), så er det praktisk talt umuligt at skrive noget overhovedet.

Og ift karakterer - jeg siger ikke, at det ikke har nogen betydning for en fremtidig lærer (fx), hvad eksamensgennemsnittet bliver, men jeg vil vove at påstå, at der er andre brancher, hvor konkurrencen er hårdere, og hvor man i højere grad bliver dømt (ude) på kvantitative parametre.

Resten er jeg enig i.

Men får man stillet en opgave hvor man intet kan skrive, sp blanker man den jo heller ikke med vilje, men fordi man ikke kan andet. Og ja det kan være pga et sats, har haft studerende der fx kun læste på en 1/3 af pensum og satsede, nogle kunne så intet skrive (de uheldige) og andre kunne skrive og få en fantastisk karakter (de heldige) - bare inden forklaring viser det hvor "ligegyldige" eksamener egentlig er, men det er jo en anden diskussion 

Med hensyn til konkurrencen, så lyder det til du er i et fag, hvor der er stor konkurrence om de gode job. Min første uddannelse (filosofi) der var konkurrencen ikke om de gode job, men bare om et job da jeg sad med statistikken omkring hvad vores kandidater endte med at lave var det meget nedslående ikke en gang 50% fik arbejde inden for faget. Og det er da klart karakterne har en betydning der, men også studiejob, rigtige kontakter og ikke mindst specialets område og så ikke mindst om du ville være daglejer i maaaaange år, dvs. Levere den samme undervisning som en lektor, men "bare" ikke få forskningsdelen med, så enten den halve løn (ikke en gang) eller det dobbelte undervisning.....

Anmeld Citér

13. januar 2016

modesty

Haha, lad nu være..

Jeg formår da udmærket at klare presset under gældende regler? Det er jo ikke forbudt at blanke - i hvert fald ikke under min studieordning. Og selv hvis jeg ikke måtte blanke havde jeg 9 ud af 10 gange bestået alligevel - men med en dårligere karakter. Men der skal måske heller ikke være plads til at man kan dumpe en enkelt eksamen? Så skal man bare droppe ud? Nej, vel... Prøv nu lige at være lidt mere nuanceret.

Problemet ligger jo netop i udtalelsen "men med en dårligere karakter". Ja. Det ville så være den karakter du kunne få under de givne vilkår - ligesom alle dine medstuderende også måtte lade sig nøje med den karakter de kunne få under givne vilkår. Hvis andre kan gøre det bedre end dig under de samme vilkår, må det jo betyde at de er bedre (eller har flere resourcer) end dig? Og det skal vel også afspejle sig i resultatet? Det bliver svært at gennemskue hvis vilkårene har været forskellige.

Som en anden nævner, jeg tænker også at det ville være helt fair at notere i de officielle papirer om karakteren var opnået ved en 1. eller en 2. eksamen.

(og det er jo dig selv der mener at der ikke er plads til at man kan dumpe en enkelt eksamen. Det mener vi andre jo lige netop at man må affinde sig med engang imellem, hvis man ikke kan levere et bedre resultat under rammerne)

Anmeld Citér

13. januar 2016

lineog4

PUHK skriver:

Jeg kan kun tage udgangspunkt i min egen uddannelse - jeg forestiller mig ikke, at det er ligeså voldsomt på andre uddannelser undtaget medicin, jura og fir off the top of my head.

Jeg går på cand.merc.aud på CBS. Og ja - jeg mener også, at der er en del galt med opbygningen på uddannelsen. Fx synes jeg ikke, at det burde være en universitetsuddannelse at all.

Nu er det som sagt 9 år siden jeg tog min kandidat, men ved på det tidspunkt  matematik kalkulerede med 1-2 år mere studietid, datalogi gjorde det samme, ja filosofi havde jo så lige gjort det... Og samtlige fag der tog specialedelen for de fleste studerende næsten dobbelt tid. 

Det handlede om dårligt tilrettelagt studier, men så sandelig også om det pres vi studerende lagde på hinanden, netop ved at forlænge for at få bedre karakterer, hvem var så så dum så de gjorde det på normeret tid og få den karakter der lige var det hak mindre og hvor der intet sted stod: det her er en mønsterstuderende som gjorde det på normeret tid. Man skulle jo ud og konkurrere med dem der havde forlænget når man stod med beviset i hånden.

Vi brugte så ikke at blanke den, måske var vi mere autoritetstro og når man gik til eksamen så gjorde man sit bedste. Vi valgte i stedet ikke at indstille os til eksamen og vente et semester - og det foregik på alle fag, nogle lidt værre end andre, men alle fag.... 

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

Mom skriver:

Først og fremmest skrev jeg ikke at DU burde droppe ud, men at man skal overveje om man kan klare presset, kan man ikke det, skal man måske lave noget andet. Du skriver at du godt kunne bestå, men VÆLGER at blanke for at få mere forberedelsestid og bedre karakter, og når man vælger på den måde, mener jeg ikke at det er det ok, for så viser du ikke reelt hvad dine evner er.

Og ja der vil være tidspunkter på arbejdsmarkedet for deadlines overskrides, men så er det forhåbentlig ydre faktorer der spiller ind og ikke di  forberedelsestid og egen prioritering af hvad der er vigtigt (medmindre du rent fantisk er chefen).

Jeg syntes du udviser arrogance i dit svar til mig - altså jeg forholdt mig ikke til dit fællessvar - ved sætningen "ha ha lad nu være" og udvis mere nuanceret syn..

Du spørger om folks holdninger og dem får du. 

Kan du bestå dine prøver i første hug, så gør det, det viser dine evner.

Men "man" inkluderer jo i dette tilfælde også mig. Og så citerede du i øvrigt mit indlæg, så jeg må da gå ud fra, at du taler om og til mig. Og når du kommer med en så bombastisk og unuanceret udtalelse om, at "man" (igen - citeret til mig) skal overveje sin uddannelse, så må du jo også forvente at stå på mål til den kommentar. Og er det arrogant at skrive at din udmelding er unuanceret?

Jeg har sådan set ikke spurgt om folks holdninger - jeg er ikke trådstarter. Men jeg har beskrevet mine oplevelser med min uddannelse - og de udtalelser står jeg gerne på mål for. Jeg synes endda jeg lister grundene pænt op ift hvorfor jeg har syntes, at det var ok at blanke, selvom jeg principielt kan synes, at det er ressourcespild. 

Og hvorfor tror du, at der ikke har været ydre faktorer, der har spillet ind i mit grundlag for at blanke? Kan fx nævne arbejdspres fra mit studiejob og arbejdspres fra min projektgruppe på studiet. I disse tilfælde valgte jeg at prioritere de ting, hvor jeg stod direkte til ansvar for andre mennesker - fx min arbejdsgiver, mine kollegaer og mine studiekammerater. Disse mennesker ville have været påvirket, hvis jeg havde sagt: "desværre, jeg kan ikke skrive projekt/arbejde i dag, da jeg skal læse op til min egen eksamen".

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

modesty skriver:

Problemet ligger jo netop i udtalelsen "men med en dårligere karakter". Ja. Det ville så være den karakter du kunne få under de givne vilkår - ligesom alle dine medstuderende også måtte lade sig nøje med den karakter de kunne få under givne vilkår. Hvis andre kan gøre det bedre end dig under de samme vilkår, må det jo betyde at de er bedre (eller har flere resourcer) end dig? Og det skal vel også afspejle sig i resultatet? Det bliver svært at gennemskue hvis vilkårene har været forskellige.

Som en anden nævner, jeg tænker også at det ville være helt fair at notere i de officielle papirer om karakteren var opnået ved en 1. eller en 2. eksamen.

(og det er jo dig selv der mener at der ikke er plads til at man kan dumpe en enkelt eksamen. Det mener vi andre jo lige netop at man må affinde sig med engang imellem, hvis man ikke kan levere et bedre resultat under rammerne)

For det første - nej, jeg dumper netop eksamen ved at blanke - og det står i øvrigt også på mine transcripts, hvis de beder om "alle forsøg". Derudover står der datoer - så de kan sagtens regne ud, at jeg har udskudt en eksamen. Hvad de vælger at bruge den information til, er op til dem.

Og vi har jo aldrig lige vilkår. Hvor jeg fx havde 4 eksaminer på 5 dage, havde mine studiekammerater 4 eksaminer spredt ud over 2 måneder. Luck of the draw. Det brokker jeg mig ikke over, men jeg benytter mig af min ret til at dumpe en eksamen.

Og igen - hvis jeg tager xx ECTS point over en given periode og Anne tager det samme antal ECTS point over den samme givne periode - så har vi da haft lige vilkår. Også selvom jeg dumpede en eksamen og Anne i øvrigt udskød et fag til næste semester.

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

I øvrigt trådstarter - du er velkommen til at skrive privat for råd, da du vist ikke får meget ud af denne tråd :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.