At dumpe med vilje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. januar 2016

nielsen80

snuskesmor skriver:



Hvis man skal kunne tilrettelægge som du siger skal man i realiteten lægge meget hårde begrænsninger på hvem, der må tage et kursus.

Som underviser vil jeg til enhver tid kæmpe for fleksibilitet for de studerende. Så må de selv tage ansvar for at kunne tage eksamen. Men det er altså ikke en børnehave, og de gode studerendes uddannelse bliver ringere hver gang vi tager et trin i retning børnehave.



Men - med mindre meget er lavet om inden for de sidste 8 år - så ved du jo ikke som studerende, hvornår en eksamme i et pågældende fag ligger, når du vælger det. Du ved eksammer generelt ligger i Jan/Juni, men hvilken uge og dag er da ikke specificeret. Så du har ikke som studerende mulighed for at gøre, som du skriver.

Jeg går også ind for fleksibilitet, men jeg forstår da godt man som studerende laver benhårde valg og prioriteringer for at komme ud med det bedste resultat.

Jeg er udannet – ligesom PUHK – i handelshøjskole regi e.g. en cand.merc linje. Jeg har nu været i arbejde i snart 9 år efter endt uddannelse, og hjælper derfor en gang imellem til med ansættelser af nyuddannet. Jeg vil til hver en tid anbefale den studerende, der har udvist fleksibilitet i forhold til deres studierelevante arbejde, mens de stadig har formået at gennemføre deres uddannelse på nogenlunde nomineret tid. Om det så betyder de har blanket på et tidspunkt, hvor de måske var presset grundet deres studiearbejde eller andet, well so be it. Det arbejder IKKE til deres ulempe, tværtimod viser det, en evne til at prioritere, men stadig opnå gode resultater inden for en bestemt deadline. En evne man bestemt i de travle private virksomheder værdsætter.

Til argumentet om, at en har prøvet at blanke fordi vedkommende ikke synes den aflevering han/hun havde lavet, var god nok, hvorefter forelæseren vurderet den til 12. Ja jeg finder hele situationen urealistisk i de uddannelser, jeg tænker på. Undervisning her forgår som forelæsning, hvor der typisk er 100-200 elever, at forelæseren har et personligt forhold til sine studerende, har jeg ikke prøvet. At forelæseren uden ekstra betaling tager sig tid til at læse en ikke afleveret opgave igennem og give den karakter, har jeg svært ved at se forekomme, med mindre en meget specielt situation/relation mellem forelæser/elev eksisterer. Desuden – selvom det er en matematisk opgave – betyder alle rigtige altså ikke nødvendigvis 12, din bevisførelse og argumentation inden for min uddannelse, vil også tælle, og igen at gennemgå dem, vil tage en del tid.

Jeg skriver det ikke for at sætte tvivl om rigtigheden i eksemplet, blot for at sige, at der nok kan være meget store forskelle fra uddannelse til uddannelse, og man derfor skal passe på med at komme med universale og generiske udtalelser. Men selvfølgelig skal man være realistisk i sin vurdering af eget arbejde, men igen vil jeg sige, jeg vil til hver en tid heller have en nyuddannet, som er kritisk overfor egne evner, og sætter høje krav til sine leveringer, frem for en som afleverer og tænker ” det må gå som det går”.

Er der et problem i, at man er nød til at blanke for at få den karakter man ønsker – bestemt! Burde man sikre at studerende havde mindst 4-5 dage mellem hver eksamme, måske. Men igen, er det realistisk – det ved jeg ikke. Kombinationen af fag og antal studerende gør det til noget af en logistik opgave, hvis det skulle gå op i en højere enhed. Måske muligheden for en reeksamen i virkeligheden er den mest omkostnings effektive måde at gøre det på?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2016

lineog4





Men - med mindre meget er lavet om inden for de sidste 8 år - så ved du jo ikke som studerende, hvornår en eksamme i et pågældende fag ligger, når du vælger det. Du ved eksammer generelt ligger i Jan/Juni, men hvilken uge og dag er da ikke specificeret. Så du har ikke som studerende mulighed for at gøre, som du skriver.

Jeg går også ind for fleksibilitet, men jeg forstår da godt man som studerende laver benhårde valg og prioriteringer for at komme ud med det bedste resultat.

Jeg er udannet – ligesom PUHK – i handelshøjskole regi e.g. en cand.merc linje. Jeg har nu været i arbejde i snart 9 år efter endt uddannelse, og hjælper derfor en gang imellem til med ansættelser af nyuddannet. Jeg vil til hver en tid anbefale den studerende, der har udvist fleksibilitet i forhold til deres studierelevante arbejde, mens de stadig har formået at gennemføre deres uddannelse på nogenlunde nomineret tid. Om det så betyder de har blanket på et tidspunkt, hvor de måske var presset grundet deres studiearbejde eller andet, well so be it. Det arbejder IKKE til deres ulempe, tværtimod viser det, en evne til at prioritere, men stadig opnå gode resultater inden for en bestemt deadline. En evne man bestemt i de travle private virksomheder værdsætter.

Til argumentet om, at en har prøvet at blanke fordi vedkommende ikke synes den aflevering han/hun havde lavet, var god nok, hvorefter forelæseren vurderet den til 12. Ja jeg finder hele situationen urealistisk i de uddannelser, jeg tænker på. Undervisning her forgår som forelæsning, hvor der typisk er 100-200 elever, at forelæseren har et personligt forhold til sine studerende, har jeg ikke prøvet. At forelæseren uden ekstra betaling tager sig tid til at læse en ikke afleveret opgave igennem og give den karakter, har jeg svært ved at se forekomme, med mindre en meget specielt situation/relation mellem forelæser/elev eksisterer. Desuden – selvom det er en matematisk opgave – betyder alle rigtige altså ikke nødvendigvis 12, din bevisførelse og argumentation inden for min uddannelse, vil også tælle, og igen at gennemgå dem, vil tage en del tid.

Jeg skriver det ikke for at sætte tvivl om rigtigheden i eksemplet, blot for at sige, at der nok kan være meget store forskelle fra uddannelse til uddannelse, og man derfor skal passe på med at komme med universale og generiske udtalelser. Men selvfølgelig skal man være realistisk i sin vurdering af eget arbejde, men igen vil jeg sige, jeg vil til hver en tid heller have en nyuddannet, som er kritisk overfor egne evner, og sætter høje krav til sine leveringer, frem for en som afleverer og tænker ” det må gå som det går”.

Er der et problem i, at man er nød til at blanke for at få den karakter man ønsker – bestemt! Burde man sikre at studerende havde mindst 4-5 dage mellem hver eksamme, måske. Men igen, er det realistisk – det ved jeg ikke. Kombinationen af fag og antal studerende gør det til noget af en logistik opgave, hvis det skulle gå op i en højere enhed. Måske muligheden for en reeksamen i virkeligheden er den mest omkostnings effektive måde at gøre det på?



Helt enig, men vil bare tilføje at et uddannelsessted skal være i udvikling konstant og hvis man oplever tilrettelæggelsen forhindrer studerende i at få bedste ud af den udbudte undervisning og kunne præstere til en eksamen (for den har betydning for fremtiden for de fleste fag), så skal man ikke pege på den studerende men på uddannelsesstedet og fordrer de debatterer studieformen. Et uddannelsessted har vel også en interesse i at uddanne de bedste studerende inden for rammerne.

Anmeld Citér

14. januar 2016

kesuh

Har aldrig afleveret blank og kunne heller aldrig finde på det. 

Vi fik en times pause mellem to vidt forskellige eksaminer pga de lå samme dag. No problemo og at jeg fik 2 i den ene og 10 i den anden. Bestået er bestået og da de ikke har en nogen betydning fremadrettet. I dont care. 

Men kunne aldrig finde på at aflevere blank, fordi så er re -eksamen et halvt år ude i fremtiden, hvor jeg læser. Plus man lige får et nyt semester smidt i nakken også. Så nogle institutioner er lidt for blødsødne.  Dog så er der nogle fag der gør, at man ikke kan fortsætte videre,  så man skal spilde et halvt års su på det.. Ellers tak 

Anmeld Citér

14. januar 2016

ønskebørn74

Anonym skriver:

Er der nogen studerende herinde, der har afleveret blank til eksamen (på uni)? Og som vil fortælle hvorfor I gjorde det? Jeg overvejer det lige nu af flere grunde.



hvad med sygdom?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.