At dumpe med vilje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
PUHK skriver:

Men "man" inkluderer jo i dette tilfælde også mig. Og så citerede du i øvrigt mit indlæg, så jeg må da gå ud fra, at du taler om og til mig. Og når du kommer med en så bombastisk og unuanceret udtalelse om, at "man" (igen - citeret til mig) skal overveje sin uddannelse, så må du jo også forvente at stå på mål til den kommentar. Og er det arrogant at skrive at din udmelding er unuanceret?

Jeg har sådan set ikke spurgt om folks holdninger - jeg er ikke trådstarter. Men jeg har beskrevet mine oplevelser med min uddannelse - og de udtalelser står jeg gerne på mål for. Jeg synes endda jeg lister grundene pænt op ift hvorfor jeg har syntes, at det var ok at blanke, selvom jeg principielt kan synes, at det er ressourcespild. 

Og hvorfor tror du, at der ikke har været ydre faktorer, der har spillet ind i mit grundlag for at blanke? Kan fx nævne arbejdspres fra mit studiejob og arbejdspres fra min projektgruppe på studiet. I disse tilfælde valgte jeg at prioritere de ting, hvor jeg stod direkte til ansvar for andre mennesker - fx min arbejdsgiver, mine kollegaer og mine studiekammerater. Disse mennesker ville have været påvirket, hvis jeg havde sagt: "desværre, jeg kan ikke skrive projekt/arbejde i dag, da jeg skal læse op til min egen eksamen".

Jeg kan sagtens stå på mål for mine udtalelser, og jeg mener at kan man (alle) ikke klare presset, bør man overveje om man er på den rigtige uddannelse. Der er ingen skam i at sige, at der er noget man ikke kan klare.

Du har flere gange skrevet at du har blanket fordi du mener at du kunne opnå højere karakter på et senere tidspunkt, altså ville du som jeg læser det opnå længere forberedelsetid end der reelt var afsat. Og der mener jeg ikke, at det er ok at blanke den, uanset hvor meget det er brugt. Hvis man skal blanke skal der være reelle grunde fx. sygdom, og ikke blot fordi man (læs: alle inkl dig) vil opnå end bedre karakter. Den karakter man får på det grundlag er efter min mening ikke retvisende af evner.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2016

ErDetSnartNU

Mom skriver:

Jeg kan sagtens stå på mål for mine udtalelser, og jeg mener at kan man (alle) ikke klare presset, bør man overveje om man er på den rigtige uddannelse. Der er ingen skam i at sige, at der er noget man ikke kan klare.

Du har flere gange skrevet at du har blanket fordi du mener at du kunne opnå højere karakter på et senere tidspunkt, altså ville du som jeg læser det opnå længere forberedelsetid end der reelt var afsat. Og der mener jeg ikke, at det er ok at blanke den, uanset hvor meget det er brugt. Hvis man skal blanke skal der være reelle grunde fx. sygdom, og ikke blot fordi man (læs: alle inkl dig) vil opnå end bedre karakter. Den karakter man får på det grundlag er efter min mening ikke retvisende af evner.

Men hvorfor er det at kunne klare presset fra 5-6 eksamener fordelt på halvanden måned (ofte kun 1 måned) udslagsgivende for, om man er på den rigtige uddannelse? Jeg er på barsel lige nu, men på kandidaten i det her semester ville jeg 1 uge til at skrive 19-20 sider - derudover har jeg 4 andre eksamener,  som også skal bestås med et godt resultat. Det er for meget for mig, så derfor ville jeg have afleveret blankt på én eller 2 af dem, for at kunne præstere ordentligt. De sidste 2 semestre har jeg kun fået 10-og 12taller og en rigtig flot udtalelse fra mit praktiksted - synes du virkelig, at jeg er uegnet/er på den forkerte uddannelse, når jeg tydeligvis er så dygtig til mine fag? 

Anmeld Citér

13. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
ErDetSnartNU skriver:

Men hvorfor er det at kunne klare presset fra 5-6 eksamener fordelt på halvanden måned (ofte kun 1 måned) udslagsgivende for, om man er på den rigtige uddannelse? Jeg er på barsel lige nu, men på kandidaten i det her semester ville jeg 1 uge til at skrive 19-20 sider - derudover har jeg 4 andre eksamener,  som også skal bestås med et godt resultat. Det er for meget for mig, så derfor ville jeg have afleveret blankt på én eller 2 af dem, for at kunne præstere ordentligt. De sidste 2 semestre har jeg kun fået 10-og 12taller og en rigtig flot udtalelse fra mit praktiksted - synes du virkelig, at jeg er uegnet/er på den forkerte uddannelse, når jeg tydeligvis er så dygtig til mine fag? 

Jeg siger ikke at du er uegnet, jeg siger at hvis man føler behov for at blanke, fordi man ikke kan klare presset, og klare prøverne på den måde de er tilrettelagt, bør man overveje om man er på den rigtige uddannelse.

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

Profilbillede for Panther
Mom skriver:

Jeg synes, man kan diskutere, om det er ok at spilde ressourcer, fordi man vil have en bedre karakter. Men at sige, at det ikke afspejler ens evner - den holder ikke. Evner kan og vil aldrig være den eneste variabel i en eksamenssituation. Omstændigheder vil fx altid spille en stor rolle. Jf din ovenstående udmelding, så vil Annes eksamensbevis ikke afspejle hendes evner, hvis hun i løbet af sin studietid har dumpet én eksamen. Det er jo præcis det samme, der sker. Anne kunne grundet omstændighederne ikke bestå skatteret den 7. december, men til reeksamen den 8. februar fik hun 7. Det er også præcis det samme, der kommer til at stå på Annes papirer som på mine.

I øvrigt kom jeg til at tænke på; jeg mindes, at i hvert fald én af debattørerne herinde har brugt længere end normeret tid på sit speciale. Er det så heller ikke okay for så vidt der ikke er medicinske grunde til det?

Anmeld Citér

13. januar 2016

lineog4

Jeg synes ikke du er det forkerte sted, men jeg synes din uddannelse er forkert skruer sammen hvis en der er glad for studie, god til sit studie mm. Ikke kan klare presset ved eksamen og må vælge en løsning som også vil presse de andre studerende nemlig at aflevere blankt eller udsætte et semester eller dele af semesteret for reelt at kunne få en ordentlig karakter. For det vil i sidste ende også presse de medstuderende for niveauet højnes generelt og forventningerne til den studerende højnes og efter endt uddannelse skal man have en endnu højere karakter for ar få de attraktive job.

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

Mom skriver:

Jeg siger ikke at du er uegnet, jeg siger at hvis man føler behov for at blanke, fordi man ikke kan klare presset, og klare prøverne på den måde de er tilrettelagt, bør man overveje om man er på den rigtige uddannelse.

Eller også kunne man overveje, om uddannelsen var korrekt skruet sammen... Eller man kunne overveje, om man tilfældigvis bare var uheldig at blive bonnet for 5 eksaminer over en kortere tidsperiode end ens medstuderende.

Det er vel ikke så sort og hvidt.

Anmeld Citér

13. januar 2016

linkon

men skal alle studerende blanke på 1-2 eksamener fordi du synes det er for meget arbejde?

skal de der gør sit bedste og får 7 tal og ikke 10 tal komme bag dig i køen til arbejde fordi de valgte at gøre eksamener færdige på den datoen de er sat til?

Anmeld Citér

13. januar 2016

linkon

men skal alle studerende blanke på 1-2 eksamener fordi du synes det er for meget arbejde?

skal de der gør sit bedste og får 7 tal og ikke 10 tal komme bag dig i køen til arbejde fordi de valgte at gøre eksamener færdige på den datoen de er sat til?

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

lineog4 skriver:

Jeg synes ikke du er det forkerte sted, men jeg synes din uddannelse er forkert skruer sammen hvis en der er glad for studie, god til sit studie mm. Ikke kan klare presset ved eksamen og må vælge en løsning som også vil presse de andre studerende nemlig at aflevere blankt eller udsætte et semester eller dele af semesteret for reelt at kunne få en ordentlig karakter. For det vil i sidste ende også presse de medstuderende for niveauet højnes generelt og forventningerne til den studerende højnes og efter endt uddannelse skal man have en endnu højere karakter for ar få de attraktive job.

I øvrigt - til en tidligere kommentar fra dig:

På min uddannelse skulle man møde op til eksamen (og dumpe) for at få lov til at gå til reeksamen. Man kunne altså ikke afmelde sin eksamen, hvis man ønskede at kunne bestå den på et senere tidspunkt (med mindre man havde en lægeerklæring).

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

linkon skriver:

Det må de vel selv om, for så vidt at de ikke snyder og i øvrigt overholder gældende regler på uddannelsesstedet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.