PUHK skriver:
Jeg synes, man kan diskutere, om det er ok at spilde ressourcer, fordi man vil have en bedre karakter. Men at sige, at det ikke afspejler ens evner - den holder ikke. Evner kan og vil aldrig være den eneste variabel i en eksamenssituation. Omstændigheder vil fx altid spille en stor rolle. Jf din ovenstående udmelding, så vil Annes eksamensbevis ikke afspejle hendes evner, hvis hun i løbet af sin studietid har dumpet én eksamen. Det er jo præcis det samme, der sker. Anne kunne grundet omstændighederne ikke bestå skatteret den 7. december, men til reeksamen den 8. februar fik hun 7. Det er også præcis det samme, der kommer til at stå på Annes papirer som på mine.
I øvrigt kom jeg til at tænke på; jeg mindes, at i hvert fald én af debattørerne herinde har brugt længere end normeret tid på sit speciale. Er det så heller ikke okay for så vidt der ikke er medicinske grunde til det?
Jeg har brugt alt for lang tid på specialet
og så endte der faktisk med jeg startede forfra og skrev det på normeret tid og fik 11 - så det pres jeg lagde på mig og vi som studerende lagde på hinanden om at vi skulle skrive mere, læse endnu mere, fordybe os endnu viste sig ikke at holde vand men var kun et eget pres for man kunne sagtens på normeret tid (hvor man jo så også vitterlig arbejdede fuld tid med specielt også i ferierne).
Jeg er så ikke en af dem der siger det ikke afspejler evnerne for i det hele taget tænker jeg eksamener som en afspejling af særlig meget andet end hvordan du lige var på dagen, hvor heldig du var i forhold til opgaven, hvor god du er til at holde hovedet koldt under pres, ja der viser ikke en gang OL du kan pensum for med de laaaaaange pensum lister er man ikke kommet omkring alt og ikke en gang halvdelen. Jeg har flotte karakterer der viser jeg vidste noget om Kants kategoriske imperativ og kunne perspektivere til Aristoteles, men hvem ved om jeg var bestået hvis opgaven havde handlet om Hume?
Min anke mod den bevidste handling: nu banker jeg eller dumper. Er for det første uddannelsen ikke skal skrues sådan sammen, men udover det også det pres de studerende ligger på hinanden, og pludselig bliver der reglen og ikke undtagelsen at man blanker fordi ingen kan jo klare det med fornuftige karakterer og vi skal jo... De studerende skyder sig selve foden i stedet for at studere på studiet præmisser og kræve at blive vurderer ud fra de præmisser og ikke ud fra præmissen: det kan ikke lade sig gøre på den givne tid med den studieordning....
Anmeld
Citér