At dumpe med vilje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
PUHK skriver:



Jeg synes, man kan diskutere, om det er ok at spilde ressourcer, fordi man vil have en bedre karakter. Men at sige, at det ikke afspejler ens evner - den holder ikke. Evner kan og vil aldrig være den eneste variabel i en eksamenssituation. Omstændigheder vil fx altid spille en stor rolle. Jf din ovenstående udmelding, så vil Annes eksamensbevis ikke afspejle hendes evner, hvis hun i løbet af sin studietid har dumpet én eksamen. Det er jo præcis det samme, der sker. Anne kunne grundet omstændighederne ikke bestå skatteret den 7. december, men til reeksamen den 8. februar fik hun 7. Det er også præcis det samme, der kommer til at stå på Annes papirer som på mine.

I øvrigt kom jeg til at tænke på; jeg mindes, at i hvert fald én af debattørerne herinde har brugt længere end normeret tid på sit speciale. Er det så heller ikke okay for så vidt der ikke er medicinske grunde til det?



Jeg syntes agumentet holder, ellers ville jeg ikke bruge det. Blanker du, fordi du vil have længere forberedelsestis og dermed bedre karakter, afspejler det ikke dine evner reelt. Hvis du kan bestå dine eksamner med den forberedelse tid der er tilrettelagt bør du gøre det.

Jeg hverken kan eller skal stille mig til dommer overfor hvordan andre opnår deres uddannelser, men jeg mener personligt at der skal være tungtvejende grunde for ikke at blive færdig indenfor den nominerede tid, eller for at blanke en eksamen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
PUHK skriver:



Eller også kunne man overveje, om uddannelsen var korrekt skruet sammen... Eller man kunne overveje, om man tilfældigvis bare var uheldig at blive bonnet for 5 eksaminer over en kortere tidsperiode end ens medstuderende.

Det er vel ikke så sort og hvidt.



Verden er alt andet end sort og hvid. Men at blanke en eksamen pga man gerne vil have længere forberedelse tid og bedre karakter (her taler jeg ikke om at dumpe eller ej), er i mine øjne ikke ok.

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

Profilbillede for Panther
Mom skriver:



Jeg syntes agumentet holder, ellers ville jeg ikke bruge det. Blanker du, fordi du vil have længere forberedelsestis og dermed bedre karakter, afspejler det ikke dine evner reelt. Hvis du kan bestå dine eksamner med den forberedelse tid der er tilrettelagt bør du gøre det.

Jeg hverken kan eller skal stille mig til dommer overfor hvordan andre opnår deres uddannelser, men jeg mener personligt at der skal være tungtvejende grunde for ikke at blive færdig indenfor den nominerede tid, eller for at blanke en eksamen.



Men du forholder dig ikke til mit eksempel. Så afspejler Annes eksamensbevis vel heller ikke hendes evner, da hun er dumpet i et fag, som hun senere har fået 7 i?

Anmeld Citér

13. januar 2016

lineog4

PUHK skriver:



Jeg synes, man kan diskutere, om det er ok at spilde ressourcer, fordi man vil have en bedre karakter. Men at sige, at det ikke afspejler ens evner - den holder ikke. Evner kan og vil aldrig være den eneste variabel i en eksamenssituation. Omstændigheder vil fx altid spille en stor rolle. Jf din ovenstående udmelding, så vil Annes eksamensbevis ikke afspejle hendes evner, hvis hun i løbet af sin studietid har dumpet én eksamen. Det er jo præcis det samme, der sker. Anne kunne grundet omstændighederne ikke bestå skatteret den 7. december, men til reeksamen den 8. februar fik hun 7. Det er også præcis det samme, der kommer til at stå på Annes papirer som på mine.

I øvrigt kom jeg til at tænke på; jeg mindes, at i hvert fald én af debattørerne herinde har brugt længere end normeret tid på sit speciale. Er det så heller ikke okay for så vidt der ikke er medicinske grunde til det?



Jeg har brugt alt for lang tid på specialet  og så endte der faktisk med jeg startede forfra og skrev det på normeret tid og fik 11 - så det pres jeg lagde på mig og vi som studerende lagde på hinanden om at vi skulle skrive mere, læse endnu mere, fordybe os endnu viste sig ikke at holde vand men var kun et eget pres for man kunne sagtens på normeret tid (hvor man jo så også vitterlig arbejdede fuld tid med specielt også i ferierne).

Jeg er så ikke en af dem der siger det ikke afspejler evnerne for i det hele taget tænker jeg eksamener som en afspejling af særlig meget andet end hvordan du lige var på dagen, hvor heldig du var i forhold til opgaven, hvor god du er til at holde hovedet koldt under pres, ja der viser ikke en gang OL du kan pensum for med de laaaaaange pensum lister er man ikke kommet omkring alt og ikke en gang halvdelen. Jeg har flotte karakterer der viser jeg vidste noget om Kants kategoriske imperativ og kunne perspektivere til Aristoteles, men hvem ved om jeg var bestået hvis opgaven havde handlet om Hume? 

Min anke mod den bevidste handling: nu banker jeg eller dumper. Er for det første uddannelsen ikke skal skrues sådan sammen, men udover det også det pres de studerende ligger på hinanden, og pludselig bliver der reglen og ikke undtagelsen at man blanker fordi ingen kan jo klare det med fornuftige karakterer og vi skal jo... De studerende skyder sig selve foden i stedet for at studere på studiet præmisser og kræve at blive vurderer ud fra de præmisser og ikke ud fra præmissen: det kan ikke lade sig gøre på den givne tid med den studieordning....

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

Profilbillede for Panther
Mom skriver:



Verden er alt andet end sort og hvid. Men at blanke en eksamen pga man gerne vil have længere forberedelse tid og bedre karakter (her taler jeg ikke om at dumpe eller ej), er i mine øjne ikke ok.



Det er så hvad det er, men jf. studieordningen er det ok.

Jeg snyder ikke. Jeg bryder ikke reglementet. Alle andre har samme muligheder for 3 forsøg, som jeg har. Vi har alle lige vilkår.

Jeg har valgt at udnytte mine muligheder til at få den bedste eksamen muligt samtidig med at stå til ansvar for min arbejdsplads og mine studiekammerater. Og jeg føler bestemt, at mit eksamensbevis reflekterer mine evner - plus/minus. Du kan jo også være absolut forfærdelig til et fag og tilfældigvis trække et spørgsmål, som der sidder lige i skabet. Så afspejler det 12-tal jo heller ikke dine reelle evner i det givne fag. So is life.

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

Profilbillede for Panther
lineog4 skriver:



Jeg har brugt alt for lang tid på specialet  og så endte der faktisk med jeg startede forfra og skrev det på normeret tid og fik 11 - så det pres jeg lagde på mig og vi som studerende lagde på hinanden om at vi skulle skrive mere, læse endnu mere, fordybe os endnu viste sig ikke at holde vand men var kun et eget pres for man kunne sagtens på normeret tid (hvor man jo så også vitterlig arbejdede fuld tid med specielt også i ferierne).

Jeg er så ikke en af dem der siger det ikke afspejler evnerne for i det hele taget tænker jeg eksamener som en afspejling af særlig meget andet end hvordan du lige var på dagen, hvor heldig du var i forhold til opgaven, hvor god du er til at holde hovedet koldt under pres, ja der viser ikke en gang OL du kan pensum for med de laaaaaange pensum lister er man ikke kommet omkring alt og ikke en gang halvdelen. Jeg har flotte karakterer der viser jeg vidste noget om Kants kategoriske imperativ og kunne perspektivere til Aristoteles, men hvem ved om jeg var bestået hvis opgaven havde handlet om Hume? 

Min anke mod den bevidste handling: nu banker jeg eller dumper. Er for det første uddannelsen ikke skal skrues sådan sammen, men udover det også det pres de studerende ligger på hinanden, og pludselig bliver der reglen og ikke undtagelsen at man blanker fordi ingen kan jo klare det med fornuftige karakterer og vi skal jo... De studerende skyder sig selve foden i stedet for at studere på studiet præmisser og kræve at blive vurderer ud fra de præmisser og ikke ud fra præmissen: det kan ikke lade sig gøre på den givne tid med den studieordning....



Det var ikke dig, jeg hentydede til ;-)

Men jeg er som tidligere skrevet for så vidt enig i det meste af det du skriver. 

Anmeld Citér

13. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
PUHK skriver:



Men du forholder dig ikke til mit eksempel. Så afspejler Annes eksamensbevis vel heller ikke hendes evner, da hun er dumpet i et fag, som hun senere har fået 7 i?



Hvis man dumper når man reelt har prøvet, og får en chance til er det set med mine briller udslagsgivende at personen har forbedret sig. Hvis man blanker og dermed dumper fordi man hellere vil have 10 end 7, syntes jeg det er sørgeligt, og fortæller meget om den person. Den der prøver og dumper og derefter har forbedret sig, har jeg langt mere respekt for end den som blanker fordi man vil have en højere karakter.

Anmeld Citér

13. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
PUHK skriver:



Det er så hvad det er, men jf. studieordningen er det ok.

Jeg snyder ikke. Jeg bryder ikke reglementet. Alle andre har samme muligheder for 3 forsøg, som jeg har. Vi har alle lige vilkår.

Jeg har valgt at udnytte mine muligheder til at få den bedste eksamen muligt samtidig med at stå til ansvar for min arbejdsplads og mine studiekammerater. Og jeg føler bestemt, at mit eksamensbevis reflekterer mine evner - plus/minus. Du kan jo også være absolut forfærdelig til et fag og tilfældigvis trække et spørgsmål, som der sidder lige i skabet. Så afspejler det 12-tal jo heller ikke dine reelle evner i det givne fag. So is life.



Og vi har heldigvis ret til vores forskellige holdninger

Anmeld Citér

13. januar 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Mom skriver:



Hvis man dumper når man reelt har prøvet, og får en chance til er det set med mine briller udslagsgivende at personen har forbedret sig. Hvis man blanker og dermed dumper fordi man hellere vil have 10 end 7, syntes jeg det er sørgeligt, og fortæller meget om den person. Den der prøver og dumper og derefter har forbedret sig, har jeg langt mere respekt for end den som blanker fordi man vil have en højere karakter.



Lige på det punkt enig...

Desuden synes jeg faktisk, at det er noget pjat (sorry for at bruge det ord) at tage en reeksamen bare for at opnå en højere karakter. Man må da stå ved, at nu skal man til eksamenen, og man kan måske ikke opnå den karakter, som man gerne vil, fordi man er presset..... Det er jo sådan vilkårene er

 

Jeg må være præget af, at jeg går på en uddannelse, hvor karakteren ikke er vigtig, når man skal ud på arbejdsmarkedet.... og så er der heller ikke det her "karakterræs"...  

Anmeld Citér

13. januar 2016

lineog4

PUHK skriver:



I øvrigt - til en tidligere kommentar fra dig:

På min uddannelse skulle man møde op til eksamen (og dumpe) for at få lov til at gå til reeksamen. Man kunne altså ikke afmelde sin eksamen, hvis man ønskede at kunne bestå den på et senere tidspunkt (med mindre man havde en lægeerklæring).



Reeksamen tror jeg ikke man kan komme til på noget studie med mindre man dumper eller har lægeerklæring (eller som mig der var på en forsøgsordning hvor de anerkendte de havde skruet den forkert sammen plus underviserens havde været langtidssyg og 4. Modul derfor først blev udgivet 3 uger før den reelle eksamen, vi kunne derfor frit vælge om vi ville tage en reeksamen)...

Men da jeg gik på universitetet husker jeg vare ingen der gik til eksamen med intentionen om at dumpe, så gik man slet ikke op og tog der semesteret efter til en reel eksamen. Har jeg selv gjort med et projekt fordi jeg syntes jeg fandt en anden vinkel på det lige til slut og den vinkel ville jeg have lov at udforske, så jeg meldte mig simpelthen bare ikke til eksamen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.