Rent principielt kan jeg sagtens forstå, at I synes, at det er fejt at blanke en eksamen. I praksis er det dog for mig noget andet.
1) Mit indlæg gik på skriftlige 4-timers eksaminer. Vi er 350 elever, så der er altid nogen, der er syge. Opgaven til reeksamen skal altså laves under alle omstændigheder, så her er der ikke nogle ekstra omkostninger forbundet. Der er heller ikke nogle vejledningstimer forbundet med det. Der er naturligvis nogle administrative omkostninger.
2) Jeg føler mig rimelig sikker på, at mine undervisere, der sidder i private firmaer og tjener mange millioner om året i deres "rigtige" arbejde, er revnende ligeglade, om jeg blanker eller ej. Tværtimod er det min erfaring, at de både forstår det og endda i visse tilfælde opfordrer til det.
3) Undervisningen er ikke "så ringe", og jeg er ikke "så doven", men jeg har fx. oplevet at have 4 eksaminer på 5 dage, hvor 2 af dem lå samme dag. Det er et pensum på godt 5.000 (læsetunge) sider - og det er ekskl. lovtekster. Jeg vil ikke mene, at jeg er doven eller uintelligent, fordi jeg ikke kan indeholde så meget materiale på så kort tid.
4) Man har ikke umiddelbart en fordel ved reeksamen. Som nævnt af en anden, så udskyder du bare byrden til en anden god gang, hvor du har en masse andre fag at tænke på. Derudover er reeksamen typisk sværere end den ordinære.
5) Som skrevet tidligere går jeg på en uddannelse, der er enormt kompetitiv. Min fremtidige jobsitiuation ser altså meget anderledes ud, hvis jeg har 10 2-taller, end hvis jeg har 10 7-taller (hvilket er en høj karakter på min uddannelse).
6) I de fleste af mine fag er der bare ikke mulighed for at tale/skrive sig ud af det. Enten kan du det på rygraden eller også kan du ikke - såsom statistik eller finansiering fx. Og her snakker vi altså ikke små folkeskoleformler. Så hvis du kommer op i noget, du ikke kan - så har du reelt ingen chance.
Det er ikke for at underkende eksamensbyrden. Da jeg læste filosofi var i praksis sådan at hvad der på papiret tog 1 semester det tog i praksis 2 semestre - det var ikke nogen hemmelighed, jeg vejledte (var studievejleder som studiejob) i det faktum. Det var meget fornuft i at gøre det sådan, for stofområdet var simpelthen for stort, men vi blev "tvunget" til at revurdere studieordningen, for selvsagt skal en studerende kunne klare det på normeret tid - lyder til det studie du er på, også har spændt buen for hårdt, for selvsagt skal det ikke være sådan at undervisere opfordrer til at blanke en eksamen. Og selvsagt burde en almindelig intelligent studerende, der følger godt med kunne få en forholdsvis sober eksamen, hvis ikke er der altså noget galt i studieformen. Og man har også "glemt" at tale om hvad eksamen er til for.
og din henvisning til folkeskoleformler (hvilken ingen vel går op i andet end til afgangsprøven i folkeskolen) og man kan tale sig ud af det - så er alt vel relativ, hvad du kan tale dig ud af kan for andre være svært. Og tro mig man kan også dumpe "talefag" jeg har trøstet mange filosofistuderende der kom ud men en dumpekarakter, mpske netop fordi de troede det var et talefag og ikke et fag hvor man skal have viden, logik, årstal, navne, sammenhænge, argumentrækker osv helt på plads før man kan "tale". Og til matematikeksamen, måtte vi også give et skulderklap til en der dumpede (nu havde vi så også alle fuldtidsjob ved siden af), så alle eksamener er potentielle dumpe muligheder....
Og karakterne betyder vel noget i de fleste fag, jeg ved skulle jeg igen kaste mig selv ind i kampen om job inden fir filosofi står jeg da langt bedre med mit 11 tal i specialet end ham/hende med 7 (gammel karakterskala). Og som lærer står jeg da også langt bedre med mit 10 tal i matematik end med et 2 tal, ja der er sågar undersøgelser der viser der er sammenhæng mellem elevers læringsudbytte og deres lærers karakter, så mon ikke en skoleleder også skæver til karakteren.
jeg synes egentlig ikke det er forkert at blanke den, folk må gøre som de vil selv. Men synes det er forkert at studiestedet underviser og tilrettelægge med det in mente: så kan de bare blanke en eksamen eller to... Det må og skal være studiestedets opgave at tilrettelægge en uddannelse som kan færdiggøres på normeret tid uden reeksaminer og med forholdsvise gode karakter