At dumpe med vilje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. januar 2016

ErDetSnartNU

Julemusen skriver:

Jeg er fuldstændig enig. Det er spild af ressourcer da skolen skal ud ogformulere nye opgaver, finde ny censor, nye vejldningstimer til de dumpede studerende. Sidste år kostede det over en million i ekstra udgifter bare på KU. Derfor er reglerne ved at blive lavet om så man skal aflevere et reelt eksamensforsøg. 

Jeg havde pr semester2-5 fag hvor eksamen altid skulle presses ind i januar måned. Det handler om strukturer og forberedelse! Jeg har aldrig dumpet men har prøvet at få en dårlig karakter da det simpelthen blev meget presset med syg barn, graviditet og to eksamener sammentidig. Men det er vilkårene. 

Vil faktisk gå så vidt til at sige at det er direkte at røvrende de studerende der aflevere indenfor de tidsbegrænsninger der er, da dem der bevidst går til reeksamen får ekstra tid til samme type eksamen mens de andre må nøjes med det som burde være nok tid ifølge universitetet, lætingsplaner og underviser. De karakterer som folk fra reeksamen kommer ud med kan ikke sammenlignes med dem de andre studerende har fået og desværre står det ikke på eksamensbeviset at det evt var 1.,2. Eller 3. Eksamensforsøg hvilket jeg reelt mener at det burde. 

Nu ligger halvdelen af reeksamenerne gerne i februar, hvor semesteret er startet, så der gør man det jo ikke nødvendigvis lettere for sig selv at tage en reeksamen, når man samtidig skal følge det nye semester  Det skal man i hvert fald lige være opmærksom på, hvis man overvejer at blanke en eksamen i vinterhalvåret. 

Jeg har blanket flere af mine eksamener, simpelthen fordi de ellers har ligget for tæt på hinanden. Jeg har tidligere været syg af stress, og jeg ser muligheden for at dele mine eksamener lidt op som en forebyggelse mod at blive stresset igen. Desuden går jeg (nok for) højt op i at få gode karakterer, så hvis jeg ikke kan nå at læse ordentligt op, og derfor risikerer at få et 4-eller 7-tal, så vil jeg hellere blanke den, og vente med at gå op til jeg har mulighed for at gøre det ordentligt.

Hvis eksamenerne er til for at vise, hvad man kan, så synes jeg også, at det giver det mest reelle billede af ens evner, hvis man har mere end 2 dage til at forberede sig mellem eksamenerne  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2016

lineog4

Spørger nok lidt dumt, men det er 9 år siden jeg blev færdig på universitetet. Men kan man ikke bare lade være at melde sig til eksamen? Hvis man alligevel ikke gider give det et ærligt forsøg? 

Og en anden ting er undervisningen så ringe så man ikke ved at følge den, læse det de skal læses til undervisningsgange og så lige kigge det igennem klare sig med en okay karakter. 

Jeg kan godt huske december/januar hcor jeg dårligt vidste hvad jeg selv hed og nærmest havde siddesår fordi jeg alligevel følte mig for usikker og læste alle sider en gang til, men er det ikke vilkårene ved uddannelse - og egentlig var det det jeg elskede, den totalt stressede, nu skal jeg F.... Præstere periode.

Har i september lige været til liniefagsuddannede i matematik (er efterfølgende blevet lærer som supplement til min kandidat) og det var to skriftlige samme dag af 3 timer hver med en times pause imellem og efterfølgende en mundtlig eksamen. Ja for pokker det var sejt at skulle omstille sig til to skriftlige eksamener især efter adrenalinen havde været helt oppe og så faldt jeg sammen i pausen og så op og præstere igen, men ja der var det meget let det en samlet karakter så at dumpe med vilje i en af afdelingerne så dumpede man alt, så det var jo bare om at spænde ballerne og klare det. Og egentlig er det jo meget virkelighedstro, for sådan er det jo også på et arbejde, nogen gange er man til eksamen hele tiden og mp bare stramme sig an. 

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

Profilbillede for Panther

Rent principielt kan jeg sagtens forstå, at I synes, at det er fejt at blanke en eksamen. I praksis er det dog for mig noget andet.

1) Mit indlæg gik på skriftlige 4-timers eksaminer. Vi er 350 elever, så der er altid nogen, der er syge. Opgaven til reeksamen skal altså laves under alle omstændigheder, så her er der ikke nogle ekstra omkostninger forbundet. Der er heller ikke nogle vejledningstimer forbundet med det. Der er naturligvis nogle administrative omkostninger.

2) Jeg føler mig rimelig sikker på, at mine undervisere, der sidder i private firmaer og tjener mange millioner om året i deres "rigtige" arbejde, er revnende ligeglade, om jeg blanker eller ej. Tværtimod er det min erfaring, at de både forstår det og endda i visse tilfælde opfordrer til det.

3) Undervisningen er ikke "så ringe", og jeg er ikke "så doven", men jeg har fx. oplevet at have 4 eksaminer på 5 dage, hvor 2 af dem lå samme dag. Det er et pensum på godt 5.000 (læsetunge) sider - og det er ekskl. lovtekster. Jeg vil ikke mene, at jeg er doven eller uintelligent, fordi jeg ikke kan indeholde så meget materiale på så kort tid.

4) Man har ikke umiddelbart en fordel ved reeksamen. Som nævnt af en anden, så udskyder du bare byrden til en anden god gang, hvor du har en masse andre fag at tænke på. Derudover er reeksamen typisk sværere end den ordinære.

5) Som skrevet tidligere går jeg på en uddannelse, der er enormt kompetitiv. Min fremtidige jobsitiuation ser altså meget anderledes ud, hvis jeg har 10 2-taller, end hvis jeg har 10 7-taller (hvilket er en høj karakter på min uddannelse).

6) I de fleste af mine fag er der bare ikke mulighed for at tale/skrive sig ud af det. Enten kan du det på rygraden eller også kan du ikke - såsom statistik eller finansiering fx. Og her snakker vi altså ikke små folkeskoleformler. Så hvis du kommer op i noget, du ikke kan - så har du reelt ingen chance.

Anmeld Citér

13. januar 2016

lineog4

Rent principielt kan jeg sagtens forstå, at I synes, at det er fejt at blanke en eksamen. I praksis er det dog for mig noget andet.

1) Mit indlæg gik på skriftlige 4-timers eksaminer. Vi er 350 elever, så der er altid nogen, der er syge. Opgaven til reeksamen skal altså laves under alle omstændigheder, så her er der ikke nogle ekstra omkostninger forbundet. Der er heller ikke nogle vejledningstimer forbundet med det. Der er naturligvis nogle administrative omkostninger.

2) Jeg føler mig rimelig sikker på, at mine undervisere, der sidder i private firmaer og tjener mange millioner om året i deres "rigtige" arbejde, er revnende ligeglade, om jeg blanker eller ej. Tværtimod er det min erfaring, at de både forstår det og endda i visse tilfælde opfordrer til det.

3) Undervisningen er ikke "så ringe", og jeg er ikke "så doven", men jeg har fx. oplevet at have 4 eksaminer på 5 dage, hvor 2 af dem lå samme dag. Det er et pensum på godt 5.000 (læsetunge) sider - og det er ekskl. lovtekster. Jeg vil ikke mene, at jeg er doven eller uintelligent, fordi jeg ikke kan indeholde så meget materiale på så kort tid.

4) Man har ikke umiddelbart en fordel ved reeksamen. Som nævnt af en anden, så udskyder du bare byrden til en anden god gang, hvor du har en masse andre fag at tænke på. Derudover er reeksamen typisk sværere end den ordinære.

5) Som skrevet tidligere går jeg på en uddannelse, der er enormt kompetitiv. Min fremtidige jobsitiuation ser altså meget anderledes ud, hvis jeg har 10 2-taller, end hvis jeg har 10 7-taller (hvilket er en høj karakter på min uddannelse).

6) I de fleste af mine fag er der bare ikke mulighed for at tale/skrive sig ud af det. Enten kan du det på rygraden eller også kan du ikke - såsom statistik eller finansiering fx. Og her snakker vi altså ikke små folkeskoleformler. Så hvis du kommer op i noget, du ikke kan - så har du reelt ingen chance.

Det er ikke for at underkende eksamensbyrden. Da jeg læste filosofi var i praksis sådan at hvad der på papiret tog 1 semester det tog i praksis 2 semestre - det var ikke nogen hemmelighed, jeg vejledte (var studievejleder som studiejob) i det faktum. Det var meget fornuft i at gøre det sådan, for stofområdet var simpelthen for stort, men vi blev "tvunget" til at revurdere studieordningen, for selvsagt skal en studerende kunne klare det på normeret tid - lyder til det studie du er på, også har spændt buen for hårdt, for selvsagt skal det ikke være sådan at undervisere opfordrer til at blanke en eksamen. Og selvsagt burde en almindelig intelligent studerende, der følger godt med kunne få en forholdsvis sober eksamen, hvis ikke er der altså noget galt i studieformen. Og man har også "glemt" at tale om hvad eksamen er til for.

og din henvisning til folkeskoleformler (hvilken ingen vel går op i andet end til afgangsprøven i folkeskolen) og man kan tale sig ud af det - så er alt vel relativ, hvad du kan tale dig ud af kan for andre være svært. Og tro mig man kan også dumpe "talefag" jeg har trøstet mange filosofistuderende der kom ud men en dumpekarakter, mpske netop fordi de troede det var et talefag og ikke et fag hvor man skal have viden, logik, årstal, navne, sammenhænge, argumentrækker osv helt på plads før man kan "tale". Og til matematikeksamen, måtte vi også give et skulderklap til en der dumpede (nu havde vi så også alle fuldtidsjob ved siden af), så alle eksamener er potentielle dumpe muligheder....

Og karakterne betyder vel noget i de fleste fag, jeg ved skulle jeg igen kaste mig selv ind i kampen om job inden fir filosofi står jeg da langt bedre med mit 11 tal i specialet end ham/hende med 7 (gammel karakterskala). Og som lærer står jeg da også langt bedre med mit 10 tal i matematik end med et 2 tal, ja der er sågar undersøgelser der viser der er sammenhæng mellem elevers læringsudbytte og deres lærers karakter, så mon ikke en skoleleder også skæver til karakteren.

jeg synes egentlig ikke det er forkert at blanke den, folk må gøre som de vil selv. Men synes det er forkert at studiestedet underviser og tilrettelægge med det in mente: så kan de bare blanke en eksamen eller to... Det må og skal være studiestedets opgave at tilrettelægge en uddannelse som kan færdiggøres på normeret tid uden reeksaminer og med forholdsvise gode karakter 

Anmeld Citér

13. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
PUHK skriver:

Jeg forstår ikke man forsætter på en uddannelse hvor man ikke kan klare presset at de prøver der følger med?

Anmeld Citér

13. januar 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

"sjovt" på min uddannelse er det anderledes..

1) Vi havde ingen reeksaminer, da alle bestod, så det ville være spild af tid og ressourcer...

2) Mine undervisere ville IKKE forstå det. Jeg tror faktisk, de ville kalde en ind til en samtale...

3) Jeg tror heller ikke, man har nogen fordel.. man skubber bare "problemet" længere hen.

4) Hvilken uddannelse går du på? 

Jeg synes, at der er noget galt i uddannelsessystemet, hvis man simpelthen er nødt til at aflevere blankt, for at kunne tage en reeksamen...Og det er faktisk bekymrende...

Jeg skal vist ikke brokke mig over min uddannelse

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

Mom skriver:

Jeg forstår ikke man forsætter på en uddannelse hvor man ikke kan klare presset at de prøver der følger med?

Haha, lad nu være..

Jeg formår da udmærket at klare presset under gældende regler? Det er jo ikke forbudt at blanke - i hvert fald ikke under min studieordning. Og selv hvis jeg ikke måtte blanke havde jeg 9 ud af 10 gange bestået alligevel - men med en dårligere karakter. Men der skal måske heller ikke være plads til at man kan dumpe en enkelt eksamen? Så skal man bare droppe ud? Nej, vel... Prøv nu lige at være lidt mere nuanceret.

Anmeld Citér

13. januar 2016

linkon

men vil det ikke kunne ses på eksamensbeviset at du dumpet første forsøg?

på min uddannelse har vi da også mange eksamener på kort tid, men kunne ikke drømme om at skulle levere blankt fordi jeg føler mig presset, jeg vil da gerne gøre mit bedste og bevise jeg kan på lighed med mine andre medstuderende!

men der er altså mange uddannelser hvor karakterer tæller meget, på min uddannelse tæller de nok 80-90 % når du skal ud i arbejde og praktik, det troede jeg de gjorde på alle uddannelser!

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

Saphiira skriver:

"sjovt" på min uddannelse er det anderledes..

1) Vi havde ingen reeksaminer, da alle bestod, så det ville være spild af tid og ressourcer...

2) Mine undervisere ville IKKE forstå det. Jeg tror faktisk, de ville kalde en ind til en samtale...

3) Jeg tror heller ikke, man har nogen fordel.. man skubber bare "problemet" længere hen.

4) Hvilken uddannelse går du på? 

Jeg synes, at der er noget galt i uddannelsessystemet, hvis man simpelthen er nødt til at aflevere blankt, for at kunne tage en reeksamen...Og det er faktisk bekymrende...

Jeg skal vist ikke brokke mig over min uddannelse

Jeg kan kun tage udgangspunkt i min egen uddannelse - jeg forestiller mig ikke, at det er ligeså voldsomt på andre uddannelser undtaget medicin, jura og fir off the top of my head.

Jeg går på cand.merc.aud på CBS. Og ja - jeg mener også, at der er en del galt med opbygningen på uddannelsen. Fx synes jeg ikke, at det burde være en universitetsuddannelse at all.

Anmeld Citér

13. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
PUHK skriver:

Haha, lad nu være..

Jeg formår da udmærket at klare presset under gældende regler? Det er jo ikke forbudt at blanke - i hvert fald ikke under min studieordning. Og selv hvis jeg ikke måtte blanke havde jeg 9 ud af 10 gange bestået alligevel - men med en dårligere karakter. Men der skal måske heller ikke være plads til at man kan dumpe en enkelt eksamen? Så skal man bare droppe ud? Nej, vel... Prøv nu lige at være lidt mere nuanceret.

Sad et kort øjeblik og overvejede om jeg gad svare dig tilbage, med den arrogance og dårlige debatstil du udviser i dit svar til mig. Men så alligevel.

Hvis du mener du kan bestå eksamen, men vælger at blanke den for at opnå mere forberedelsestid og bedre karakter viser du set med mine briller ikke et retvisende billede at dine evner.

Hvad vil du gøre på arbejdsmarkedet og det pres, der kan man jo ikke lige springe en arbejdsopgave over eller udskyde deadlines.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.