At dumpe med vilje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. januar 2016

modesty

PUHK skriver:

For det første - nej, jeg dumper netop eksamen ved at blanke - og det står i øvrigt også på mine transcripts, hvis de beder om "alle forsøg". Derudover står der datoer - så de kan sagtens regne ud, at jeg har udskudt en eksamen. Hvad de vælger at bruge den information til, er op til dem.

Og vi har jo aldrig lige vilkår. Hvor jeg fx havde 4 eksaminer på 5 dage, havde mine studiekammerater 4 eksaminer spredt ud over 2 måneder. Luck of the draw. Det brokker jeg mig ikke over, men jeg benytter mig af min ret til at dumpe en eksamen.

Og igen - hvis jeg tager xx ECTS point over en given periode og Anne tager det samme antal ECTS point over den samme givne periode - så har vi da haft lige vilkår. Også selvom jeg dumpede en eksamen og Anne i øvrigt udskød et fag til næste semester.

Der er en verden til forskel på at dumpe en eksamen selvom man har gjort sit bedste - og at dumpe en eksamen med vilje. I min bog (jeg gik ud fra at vi i denne debat brugte hhv. at dumpe og at blanke for de to forskellige situationer).

Jeg kan, måske, godt forstå at nogle vælger at benytte sig af muligheden når den nu er der. Men jeg synes at det er et etisk problem, ligesom jeg også synes det er et etisk problem at folk der er arbejdsdygtige får kontanthjælp uden at blive sendt i arbejde (uden yderligere sammenligninger).

Det er ikke nødvendigvis ensbetydende med at jeg synes at reglerne skal laves om. Men jeg synes så ikke at en potentiel arbejdsgiver skal bede om noget som helst - jeg synes at det skal fremgå højt og tydeligt af papirerne hvordan og hvorledes (men det er navlepilleri og ikke essensen af diskussionen).

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2016

Panther

Profilbillede for Panther
Mom skriver:

Hvis man dumper når man reelt har prøvet, og får en chance til er det set med mine briller udslagsgivende at personen har forbedret sig. Hvis man blanker og dermed dumper fordi man hellere vil have 10 end 7, syntes jeg det er sørgeligt, og fortæller meget om den person. Den der prøver og dumper og derefter har forbedret sig, har jeg langt mere respekt for end den som blanker fordi man vil have en højere karakter.

Men så holder dit argument om evner jo heller ikke. Det fraviger du jo helt her.

om jeg så har din respekt eller ej - Well.. Jeg har vel også forbedret mig, hvis jeg kan give en bedre karakter et par måneder senere? Forskellen er bare, at mine evner (samt omstændighederne omkring eksamen) lå til 2 i første omgang hvor Annes lå til 00.

Anmeld Citér

13. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
PUHK skriver:

Men så holder dit argument om evner jo heller ikke. Det fraviger du jo helt her.

om jeg så har din respekt eller ej - Well.. Jeg har vel også forbedret mig, hvis jeg kan give en bedre karakter et par måneder senere? Forskellen er bare, at mine evner (samt omstændighederne omkring eksamen) lå til 2 i første omgang hvor Annes lå til 00.

Det gør det da. Anne (var det, det du kaldte hende), havde ikke evnerne i sin første eksamen, forbederede sig og gik op igen og bestod. Respekt for det!

En anden blanker for at få 10 istedet for 7 eller blot lige bestå, ergo tager den anden bevidst sig ekstra tid til forbedredelse end den som giver det et reelt forsøg.

Der er evner til at forbedre sig, altså gå fra dumpet til bestået, og så er det tanken om at det er lige meget med at bestå medmindre det er med en høj karakter. Jeg har respekt for det første, ikke det andet.

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

modesty skriver:

Der er en verden til forskel på at dumpe en eksamen selvom man har gjort sit bedste - og at dumpe en eksamen med vilje. I min bog (jeg gik ud fra at vi i denne debat brugte hhv. at dumpe og at blanke for de to forskellige situationer).

Jeg kan, måske, godt forstå at nogle vælger at benytte sig af muligheden når den nu er der. Men jeg synes at det er et etisk problem, ligesom jeg også synes det er et etisk problem at folk der er arbejdsdygtige får kontanthjælp uden at blive sendt i arbejde (uden yderligere sammenligninger).

Det er ikke nødvendigvis ensbetydende med at jeg synes at reglerne skal laves om. Men jeg synes så ikke at en potentiel arbejdsgiver skal bede om noget som helst - jeg synes at det skal fremgå højt og tydeligt af papirerne hvordan og hvorledes (men det er navlepilleri og ikke essensen af diskussionen).

• Jeg begyndte at bruge ordet dumpe i stedet for at blanke, fordi det virkede på nogle som om de troede der var en reel forskel på papiret.
  • For min skyld ingen alarm med at det fremgår af papiret. Jeg er ret sikker på, at mine fremtidige arbejdsgivere kender til og forstår problemsituationen

Anmeld Citér

13. januar 2016

Tranebaer

Hej,

Har overfladisk læst noget af debatten.

Jeg har ikke selv prøvet at blanke, men vil fortælle dig at det er meget normalt at blanke på mit studie på KU, intet der bliver set skævt til og noget de fleste har prøvet.

Vi er flere hundrede elever oppe ad gangen, så uanset hvad er der skrevet en reeksamen og afsat tid til den fra start af til dem der blanker, er syge eller dumper ufrivilligt. 

På universitets computere kan man endda vælge at trykke "aflever" eller "aflever blank" efter eksamen er skrevet, hvis nu man skulle have lyst til at blanke. 

I denne uge har jeg f.eks. været til en eksamen i et fag hvor vi (mod mange hundrede normalt) kun var 40-50. Der var 15 der blankede.

Studiet er super dårligt struktureret, eksaminerne ligger meget tæt, pensum er meget stort og vi er mange studerende. 

Desuden anser jeg det ikke som en nem løsning at blanke. Reeksamen om vinteren ligger i slutningen af februar - og det nye semester starter 1. februar. Således vil man skulle læse op til et fag som det er længe siden man har gennemgået samtidig med fuldt pensum for det nystartede semester. Det er faktisk primært grunden til at jeg ikke har blanket. Jeg anser det for en svært og uoverskueligt - ikke som en nem løsning til at få en bedre karakter.

Du kan roligt blanke efter min mening.

Anmeld Citér

13. januar 2016

KissMeKissMeKissMe

Anonym skriver:

Er der nogen studerende herinde, der har afleveret blank til eksamen (på uni)? Og som vil fortælle hvorfor I gjorde det? Jeg overvejer det lige nu af flere grunde.

Nej det har jeg aldrig prøvet.

Til gengæld kender jeg en der blankede, fordi han mente det han havde skrevet var for middelmådigt og tog sin ellers færdige opgave med hjem.

han snakker så med forelæseren i en anden sammenhæng og finder ud af at han havde fået 12 hvis han havde afleveret (nemt at vide, da det var et matematisk fag). Barren var altså ikke der hvor han troede, hvilket jeg synes var ret sjovt og også en lærestreg om at det lidt er et skråplan at blanke... 

Anmeld Citér

13. januar 2016

Panther

Mom skriver:

Det gør det da. Anne (var det, det du kaldte hende), havde ikke evnerne i sin første eksamen, forbederede sig og gik op igen og bestod. Respekt for det!

En anden blanker for at få 10 istedet for 7 eller blot lige bestå, ergo tager den anden bevidst sig ekstra tid til forbedredelse end den som giver det et reelt forsøg.

Der er evner til at forbedre sig, altså gå fra dumpet til bestået, og så er det tanken om at det er lige meget med at bestå medmindre det er med en høj karakter. Jeg har respekt for det første, ikke det andet.

Det betyder stadig ikke, at Anne har flere evner til faget end jeg har (faktisk tværtimod kvantitativt set).

Det er jo også helt fint, at du ikke har respekt for det. Jeg forholder mig blot til virkeligheden indenfor mit fag (både ift studie og fremtidige arbejdsmuligheder) og optimerer mine muligheder. Vel og mærke indenfor de givne rammer og regler.

Anmeld Citér

14. januar 2016

lineog4

Mom skriver:

Det siger jo ikke noget om deres faglige formåen, begge er på dagen deres karakter værd uafhængigt af om de enten har blanket eller dumpet ved sidste eksamen. 

Jeg kan egentlig ikke forstå det er de studerende skytset rettes mod i sådanne sager. Det er da studiestedet, studieordninger og studieformen der sidder med fejlen hvis en "god" studerende ser sig nødsaget til at blanke en eksamen for at få den karakter han/hun synes hun fortjener. Ja sådan er det for mange eller måske ikke, måske det ene år er eksamener lagt fantastisk i forhold til at kunne forberede sig og det andet rædselsfulde. En nem lille regel der skal være minimum 4 dage mellem hver eksamen for en studerende, en masse tilrettelæggelses vrøvl men et studie der anerkender de studerendes mulighed for at læse op til eksamen. 

Jeg forstår jo godt den studerende der gør det, den studerende der laver et bevidst valg jeg satser på eksamen A og B og blanker C for tilrettelæggelsen gør det så og sige uoverkommeligt. Men ja så er der en etisk problemstilling: hvad med de studerende der ikke gør det, hvad afspejler så deres karakter? Kan de sammenlignes? Og hvad i fremtiden presser de studerende hinanden og niveauet op af så det bliver den uskrevne regel at man på det semester altid blanker den ene eksamen for ellers kan man ikke bestå? Men hvem skal stoppe udviklingen? Den enkelte studerende, der ved det kan have betydning for fremtiden eller studiestedet?

Anmeld Citér

14. januar 2016

snuskesmor

lineog4 skriver:

Det siger jo ikke noget om deres faglige formåen, begge er på dagen deres karakter værd uafhængigt af om de enten har blanket eller dumpet ved sidste eksamen. 

Jeg kan egentlig ikke forstå det er de studerende skytset rettes mod i sådanne sager. Det er da studiestedet, studieordninger og studieformen der sidder med fejlen hvis en "god" studerende ser sig nødsaget til at blanke en eksamen for at få den karakter han/hun synes hun fortjener. Ja sådan er det for mange eller måske ikke, måske det ene år er eksamener lagt fantastisk i forhold til at kunne forberede sig og det andet rædselsfulde. En nem lille regel der skal være minimum 4 dage mellem hver eksamen for en studerende, en masse tilrettelæggelses vrøvl men et studie der anerkender de studerendes mulighed for at læse op til eksamen. 

Jeg forstår jo godt den studerende der gør det, den studerende der laver et bevidst valg jeg satser på eksamen A og B og blanker C for tilrettelæggelsen gør det så og sige uoverkommeligt. Men ja så er der en etisk problemstilling: hvad med de studerende der ikke gør det, hvad afspejler så deres karakter? Kan de sammenlignes? Og hvad i fremtiden presser de studerende hinanden og niveauet op af så det bliver den uskrevne regel at man på det semester altid blanker den ene eksamen for ellers kan man ikke bestå? Men hvem skal stoppe udviklingen? Den enkelte studerende, der ved det kan have betydning for fremtiden eller studiestedet?

Hvis man skal kunne tilrettelægge som du siger skal man i realiteten lægge meget hårde begrænsninger på hvem, der må tage et kursus.

Som underviser vil jeg til enhver tid kæmpe for fleksibilitet for de studerende. Så må de selv tage ansvar for at kunne tage eksamen. Men det er altså ikke en børnehave, og de gode studerendes uddannelse bliver ringere hver gang vi tager et trin i retning børnehave.

Anmeld Citér

14. januar 2016

lineog4

snuskesmor skriver:

Hvis man skal kunne tilrettelægge som du siger skal man i realiteten lægge meget hårde begrænsninger på hvem, der må tage et kursus.

Som underviser vil jeg til enhver tid kæmpe for fleksibilitet for de studerende. Så må de selv tage ansvar for at kunne tage eksamen. Men det er altså ikke en børnehave, og de gode studerendes uddannelse bliver ringere hver gang vi tager et trin i retning børnehave.

Klart og enig et langt stykke hen af vejen - var egentlig også bare et eksempel. Man kan jo også vælge (gjorde vi da vi lavede studieordningen om for netop ikke at ramme der her problem) at eksamener var mere løbende da alle kurser jo ikke nødvendigvis løber over hele semesteret, evalueringen af det fra de studerende var at det gav meget mere puste og råderum og mulighed for fordybelse. 

Men enig, universitetet er netop ikke en børnehave men er studiestedet, hvor man som studerende har et ansvar og en fleksibilitet. Men studiestedet skal også tilrettelægge med en mulighed for at klare uddannelsen på normeret tid, og ikke som i er eksempel her i tråden, hvor der lyder til det nærmest er umuligt hvis ikke man tænker strategisk og blanker eksamener 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.