hvad koster jeres julegaver?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. december 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
lineog4 skriver:

Vi køber også brugt, ungerne får ikke meget i løbet af året osv. Men derfor synes jeg stadig det er skønt at gå ud og købe en ting hvor jeg ved julestjernerne tændes i deres øjne og magien består juleaften. 

Det skal måske også siges, at vi kun er os og min mor, så gaverne er begrænset naturligt. Og mine børn skulle godt nok spare op i maaaaange år hvis de som en skriver skulle spare op af egne penge til en mobil eller computer eller, for de får 20 kr om ugen i lommepenge og aldrig penge i gave. 

For mig handler gaver ikke om penge, forbrug, panik. Det handler om drømme og glæden ved at give noget jeg tror vil berige deres liv. Og jo min mand får også en gave og det har de sidste mange år været en oplevelse sammen med mig, han har sågar også fået julekalender i år med hjemmegjorte perleplader, øl og en kamasutra prik til prik 

Jeg synes det er ærgerligt gaver er blevet gjort til forbrug både af de som har stort budget og også de som går i mod forbruget, holder lille budget mm. Hvorfor ikke bare se en gave som noget man kan lide at give, glæden ved at give er mindst lige så fantastisk som glæden ved at modtage. Og mine unger på nu 5,8 og 12 går lige så meget op i de gaver de skal give som i de gaver de skal modtage. Den mindste nyder det så meget så han er i en masseproduktion af perleplader og jeg må så stryge med lukkede øjne fordi de er til mig. 

Hvis alle kunne finde tilbage til det så var det jo ligegyldigt hvad de kostede....

Jeg er helt enig om at det burde handle om glæden ved at give fremfor beløbet, mon ikke alle i virkeligheden synes det - tror bare virkeligheden er en anden. Jeg kunne ihvertfald konstatere at for mit vedkommende blev det til et ræs og ikke megen glæde. Både min mand og far har fødselsdag i december, og at finde på flere ting til mænd der hverken ønsker sig eller har brug for noget, det endte altid med en gave bare for gavens skyld. Men børnene får da, og de får også lov til at give - vi har kun afskaffet gaver os voksne imellem (mine forældre er vist ikke vilde med ideen, men hvis de vil være hos os må de affinde sig med det). 

Jeg kan slet ikke sætte mig ind i at give så mange/dyre gaver at man skal have et seperat budget for julen. Efter min mening er der aldrig kommet noget godt ud af at overforkæle børn med materielle ting - der er jo også glæden ved at modtage, og den bliver (tror jeg) mindre jo flere ting der bliver kastet efter dem. Man kan også drukne i gaver. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2015

Liv_86

Ms.Sunshine skriver:

jeg så i nyhederne i dag, at der er blevet lavet en undersøgelse ang. julegaver til børnene, og 42% svarede at de gav gaver for over 1.000 kr.

Jeg synes personligt det er mange penge - herhjemme giver vi i gennemsnit 150 for børnenes gaver, og vores max. beløb er 250...

Hvad er jeres gennemsnit- og max. sum til børnene?...

Vi har et budget på 200kr til familie medlemmer og det er kun børn der får gaver. 

Min datter har nok fået fra omkring 600kr fra mig og min kæreste

Anmeld Citér

17. december 2015

lineog4

Lomm skriver:

Jeg er helt enig om at det burde handle om glæden ved at give fremfor beløbet, mon ikke alle i virkeligheden synes det - tror bare virkeligheden er en anden. Jeg kunne ihvertfald konstatere at for mit vedkommende blev det til et ræs og ikke megen glæde. Både min mand og far har fødselsdag i december, og at finde på flere ting til mænd der hverken ønsker sig eller har brug for noget, det endte altid med en gave bare for gavens skyld. Men børnene får da, og de får også lov til at give - vi har kun afskaffet gaver os voksne imellem (mine forældre er vist ikke vilde med ideen, men hvis de vil være hos os må de affinde sig med det). 

Jeg kan slet ikke sætte mig ind i at give så mange/dyre gaver at man skal have et seperat budget for julen. Efter min mening er der aldrig kommet noget godt ud af at overforkæle børn med materielle ting - der er jo også glæden ved at modtage, og den bliver (tror jeg) mindre jo flere ting der bliver kastet efter dem. Man kan også drukne i gaver. 

Du har nok ret, men har altid haft en lille familie så det store gaveorgie har aldrig eksisteret. Så at jeg kaster over 1000 kr efter hvert barn betyder bare de måske får halvdelen af hvad deres venner får hvis ikke mindre endnu  

men igen jeg giver dem det jeg gerne vi give dem og det samme med min mand (tror dog godt han ville afskaffe gaver os imellem for det er altid en halv time d.23.12. Og noget jeg egentlig ikke har brug for).

Anmeld Citér

17. december 2015

Miti's mama

Min får for 200 kr. Det er nu engang det der er penge til, og hvis jeg ingenting havde så ville jeg lave noget selv. Jeg syntes ikke det betyder så meget. Ungerne bliver glade bare ved at der ligger en pakke med deres navn på. 

Anmeld Citér

17. december 2015

Abracadabra

Den yngste får for 110, den ældste får for 200 - det er helt tilfældigt. 

Mine børn er 2 og 4, og de har begge fødselsdag kort før jul. De har derudover bedsteforældre, der også er glade gavegivere. 

Jeg sætter nok lidt en ære i, at budgettet skal holdes nede - mest af alt fordi jeg ikke vil drukne i legetøj herhjemme. De bliver ikke gladere af en gave til 1000kr. De vil allerhelst bare have, at deres forældre er til rådighed til at lege med gaven - om det er spil eller perleplader eller duplo. 

Det handler i øvrigt ikke om nærighed eller lignende - mere om pladsmangel i hjemmet. Og selvfølgelig om TID. 

Anmeld Citér

17. december 2015

lineog4

Abracadabra skriver:

Den yngste får for 110, den ældste får for 200 - det er helt tilfældigt. 

Mine børn er 2 og 4, og de har begge fødselsdag kort før jul. De har derudover bedsteforældre, der også er glade gavegivere. 

Jeg sætter nok lidt en ære i, at budgettet skal holdes nede - mest af alt fordi jeg ikke vil drukne i legetøj herhjemme. De bliver ikke gladere af en gave til 1000kr. De vil allerhelst bare have, at deres forældre er til rådighed til at lege med gaven - om det er spil eller perleplader eller duplo. 

Det handler i øvrigt ikke om nærighed eller lignende - mere om pladsmangel i hjemmet. Og selvfølgelig om TID. 

Det er bare så dyrt noget af det. Jeg kæber fx hvert år er spil og et godt spil som passer til familien koster snildt 300 kr - det er gaven fra mig til familien.... 

Jeg gør mere en dyd ud af det skal være relevante ting, dvs de skal ikke bare have gaver for at have gaver, men fordi det er noget de vil blive glade for eller de mangler....  Men meget hurtigt med børn som er lidt ældre så bliver det dyrt, bare er pas cowboybukser til min datter som hun ønsker sig koster 300 kr og det er jo endda billigt, havde hun ønsket sig mærkevarer så kom de hurtigt op på over 700

Anmeld Citér

17. december 2015

Goggelogge

Her får vores datter en gave til omkring 200 juleaften, en til foråret får hun et legehus som nok kostet 3000 - 4000.. Så ved ikke om vi også er sindssyge forældre 

Anmeld Citér

17. december 2015

Anna2706

Vi har ét barn, vores søn på 2 år. Han får en gave for 300,- (sat ned fra 500,-) i julegave. 

Jeg vil hellere give ham større/bruge flere penge på hans gave, når han har fødselsdag. Det synes jeg er sjovere :-) 

Anmeld Citér

17. december 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Goggelogge skriver:

Her får vores datter en gave til omkring 200 juleaften, en til foråret får hun et legehus som nok kostet 3000 - 4000.. Så ved ikke om vi også er sindssyge forældre 

Tror nu ikke, at folk mener, at man er sindssyg

Anmeld Citér

17. december 2015

modesty

Ms.Sunshine skriver:

jeg så i nyhederne i dag, at der er blevet lavet en undersøgelse ang. julegaver til børnene, og 42% svarede at de gav gaver for over 1.000 kr.

Jeg synes personligt det er mange penge - herhjemme giver vi i gennemsnit 150 for børnenes gaver, og vores max. beløb er 250...

Hvad er jeres gennemsnit- og max. sum til børnene?...

I år har vi købt for 700 kr.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.