Lomm skriver:
Det kommer vel enormt meget an på ens generelle indstilling til forbrug - herhjemme køber vi ofte brugt - ikke fordi vi ikke har råd, det er vel bare en generel livs indstilling - for mig er det sund fornuft. Vi giver desuden KUN gaver til børnene, og ikke noget os voksne imellem (så slipper vi for gaveræs, sidste øjebliks panik, latterlige gaver man alligevel ikke gider, og kan istedet nyde julen og hinanden).
Og så kommer det nok også an på hvor gamle børnene er.
Mine er 10 mdr og knapt 4, den lille får lidt legesager, men kun fordi jeg synes han mangler lidt lige til den alder han har nu (og jeg ville også have købt dem hvis det ikke var jul) - ellers ville jeg ikke give ham noget idet han alligevel ikke ved hvad jul er, og bare helst vil sidde og rive i gavepapir & spise juletræet 
Hende på knapt 4 får lidt småting - hun har forstået hvad gaver er, men er stadig der hvor selve gaven er vigtigere end hvad der er indeni. En ballon er nok stadig det hun ville blive gladest for, eller noget tøj med Elsa på. Jeg overvejer at købe en Frost mikrofon, den koster 150kr, så samlet for begge børn ender vi vel på ca 500kr
Med større børn kan jeg bedre forstå at beløbene kan komme op, især når de når en alder hvor man ikke kan slippe afsted med at give dem praktiske gaver - altså ting de alligevel skal bruge som fx tøj, sko, skoletaske osv
Vi køber også brugt, ungerne får ikke meget i løbet af året osv. Men derfor synes jeg stadig det er skønt at gå ud og købe en ting hvor jeg ved julestjernerne tændes i deres øjne og magien består juleaften.
Det skal måske også siges, at vi kun er os og min mor, så gaverne er begrænset naturligt. Og mine børn skulle godt nok spare op i maaaaange år hvis de som en skriver skulle spare op af egne penge til en mobil eller computer eller, for de får 20 kr om ugen i lommepenge og aldrig penge i gave.
For mig handler gaver ikke om penge, forbrug, panik. Det handler om drømme og glæden ved at give noget jeg tror vil berige deres liv. Og jo min mand får også en gave og det har de sidste mange år været en oplevelse sammen med mig, han har sågar også fået julekalender i år med hjemmegjorte perleplader, øl og en kamasutra prik til prik 
Jeg synes det er ærgerligt gaver er blevet gjort til forbrug både af de som har stort budget og også de som går i mod forbruget, holder lille budget mm. Hvorfor ikke bare se en gave som noget man kan lide at give, glæden ved at give er mindst lige så fantastisk som glæden ved at modtage. Og mine unger på nu 5,8 og 12 går lige så meget op i de gaver de skal give som i de gaver de skal modtage. Den mindste nyder det så meget så han er i en masseproduktion af perleplader og jeg må så stryge med lukkede øjne fordi de er til mig.
Hvis alle kunne finde tilbage til det så var det jo ligegyldigt hvad de kostede....