Flygtninge i insitutionerne.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. december 2015

Anonym

Mom2Two skriver:

Hvordan har i det med dét? Sad li og læste EB, og jeg syntes faktisk det er ret utrygt 

Mine drenge starter her til januar, så vidt jeg kan se så er der ingen flygtninge i deres vuggestue/børnehave, og jeg ville da egentligt ikk føle mig særlig sikker ved a aflevere mine børn, til nogle som man ikk ved har misbrugt børn feks...

syntes i a der ska være steder, som feks vuggestuer, flygtninge ikk må arbejde med? 

Jeg er pædagog og ville have det helt fint med flygtninge i praktik i institutionen, ja faktisk ville jeg finde det utroligt berigende for alle parter. Så længe man husker på at de er i praktik og på ingen måder indgår i nomeringen. 

Selvfølgelig er det vigtigt at flygtningene er psykisk parate, men kunne heller ikke forestille mig at man ikke tager højde for dette. 

Børneattester og straffeattester er en falsk tryghed, det er på ingen måde en garanti for at vores børn ikke vil kunne risikere at blive udsat overfor seksuelle krænkelser af disse mennesker, som har afleveret dette ved ansættelse.

Desuden kommer en flygtning i praktik på intet tidspunkt til at være alene med børnene, så synes frygtem for dette er ubegrundet.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2015

Mom2Two

alenemor42 skriver:

Hvad fortæller/forklarer i jeres børn om mennesker fra andre kulturer, med en anden hudfarve end jeres egen, med andet sprog ? 

Altså sådan ment at hvad opdrager i jeres børn med på disse områder ? Lægger jeres børn mærke til andre mennesker kan have en anden kulør? 

Det er ren nysgerrighed til jer der ikke ønsker flygtninge i daginstitutioner 

Mine lægger ikk mærke til andre farver. 

Anmeld Citér

10. december 2015

Elgaard73

Love2 skriver:

Men hvordan skal de flygtninge lære det danske sprog? Danmarks kultur? Ved at lukke dem selv inde i huset, så vil snak være helt andet. At de ikke gider bidrage noget til dk. I er fanme svære at tilfredstille. Uanset hvad man gør er det ikke godt nok. Håber aldrig at vi kommer til at står i deres sko. 

Og du mener at 2 timer, 2 dage om ugen, sammen med en flok 1 til 5 årige, er den optimal bedste måde at lære det danske sprog på?

Jeg kunne nævne en million andre arbejdspladser, som bedre ville kunne løfte den opgave.

Og så lige til sidst : Bare fordi at man måske ikke syntes at en vuggestue/børnehave er det bedste sted for en flygtning, så er det altså ikke ensbetydende med at man er helt over i den grøft, hvor man sidder med surmulefjæs og mumler om de dumme, dumme flygninge som aldrig gider at bidrage med noget og at intet er godt nok. Sådan en kommentar lugter bare lidt af, at racisme kortet er på vej spil (endnu en gang). 

Anmeld Citér

10. december 2015

lineog4

Elgaard73 skriver:

Og du mener at 2 timer, 2 dage om ugen, sammen med en flok 1 til 5 årige, er den optimal bedste måde at lære det danske sprog på?

Jeg kunne nævne en million andre arbejdspladser, som bedre ville kunne løfte den opgave.

Og så lige til sidst : Bare fordi at man måske ikke syntes at en vuggestue/børnehave er det bedste sted for en flygtning, så er det altså ikke ensbetydende med at man er helt over i den grøft, hvor man sidder med surmulefjæs og mumler om de dumme, dumme flygninge som aldrig gider at bidrage med noget og at intet er godt nok. Sådan en kommentar lugter bare lidt af, at racisme kortet er på vej spil (endnu en gang). 

Jeg har lært italiensk af at passe et barn - ja egentlig tænker jeg faktisk det at være sammen med børn er en fantastisk måde at lære sprog, de griner ikke og gør de føler man sig ikke forlegen, de taler ufortrødent og slår ikke over på engelsk og de forventer man forstår....

Anmeld Citér

10. december 2015

Elgaard73

alenemor42 skriver:

Hvad fortæller/forklarer i jeres børn om mennesker fra andre kulturer, med en anden hudfarve end jeres egen, med andet sprog ? 

Altså sådan ment at hvad opdrager i jeres børn med på disse områder ? Lægger jeres børn mærke til andre mennesker kan have en anden kulør? 

Det er ren nysgerrighed til jer der ikke ønsker flygtninge i daginstitutioner 

Min dreng er kun 4 og har endnu ikke lagt mærke til at folk kan have en anden farve. Han har i hvertefald ikke kommenteret på det endnu.

Men når det kommer, så vil jeg håndtere på samme måde, som når vi f.eks møder en overvægtig i Netto og han spørger ind til hvorfor han/hun er stor. Jeg fortæller ham, at sådan er vi mennesker så mangfoldige. Der er store, små, tykke, tynde, høje, lave og sådan er livet jo så vidunderligt og finurligt.

Når spørgsmålet om farve en gang kommer, vil min forklaring igen være : Mangfoldighed.

Den med sproget har vi været omkring, for vi har en del børn fra Polen/Ukraine/Romanien i hans BH. Han sagde at X snakkede mærkeligt, og så rettede jeg ham blot og sagde, at det var ikke MÆRKELIGT, men bare anderledes, fordi at X var født i andet land og først nu skulle til at lære vores sprog. Det accepterede han uden betænkning og længere var den ikke.

Sådan lidt et kontraspørgsmål...Hvordan har du forstillet du dig, at vi opdrager vores børn? Det er ren nysgerrighed .

Anmeld Citér

10. december 2015

Elgaard73

lineog4 skriver:

Jeg har lært italiensk af at passe et barn - ja egentlig tænker jeg faktisk det at være sammen med børn er en fantastisk måde at lære sprog, de griner ikke og gør de føler man sig ikke forlegen, de taler ufortrødent og slår ikke over på engelsk og de forventer man forstår....

Men var du så ikke sammen med det barn, mere end 4 timer om ugen?

Mit indlæg var kun ment som et spørgsmål til argumentet om at flygtninge nærmest ikke ville kunne lære dansk, hvis ikke de fik lov til at opholde sig de 4 timer om ugen i en institution.

Ja, selvfølgelig kan man lære sprog af børn, jeg mener blot at der vil være mange andre arbejdspladser, hvor læringen ville være endnu mere givtig.

Anmeld Citér

10. december 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Mami skriver:

se andet indlæg  

Det handler ikke om hvilken uddannelse i første omgang, det handler om hvis de (øv hvor jeg hader de, dem og os) vil arbejde i dag institution som pæd. eller medhjælper er en grund uddannelse i danske værdier og normer ikke et urimeligt krav

Lærer man ikke andres kultur, normer og værdier ved at være sammen med de mennesker? 

Jeg er helt sikker på det ikke var samfundsfag jeg har lært de danske værdier fra - men ved at omgås danskere. 

Anmeld Citér

10. december 2015

SofiaMik

Jeg synes, at det er nedslående, at debatten kommer til at handle om, at man er usympatisk, racistisk, hjerteløs, dum/mindre begavet, ikke ejer evne til at se ud over egen næse, ikke vil have flygtninge, ikke har empati osv. hvis man ikke vil sætte sine børn ind som indsats. Det dyrebareste som vi alle har. Har jer, der er så positivt stemt for forslaget mindre børn, der går i vuggestue eller børnehave? Det her handler jo ikke bare om, at det er flygtninge, men at man (igen) måske forringer forholdene for vores børn. Vi ved jo ikke, om det betyder mindre tid til vores børn. Vi ved ikke, om det er det enkelte menneskes ønske eller om der er en økonomisk gevinst for kommunerne i dette.

Hvis det havde drejet sig om, at flygtninge kom i praktik på min arbejdsplads - et kontor, så ville jeg og garanteret de fleste her i tråden have svaret helt anderledes. Faktisk arbejder jeg selv med mange nationaliteter både her i dk men også online og taler stort set engelsk dagen lang. Glimrende sted at integrere flygtninge, men det er jo en privat arbejdsplads, så den kan kommunen jo ikke råde over.

Anmeld Citér

10. december 2015

Skouboe

SofiaMik skriver:

Jeg synes, at det er nedslående, at debatten kommer til at handle om, at man er usympatisk, racistisk, hjerteløs, dum/mindre begavet, ikke ejer evne til at se ud over egen næse, ikke vil have flygtninge, ikke har empati osv. hvis man ikke vil sætte sine børn ind som indsats. Det dyrebareste som vi alle har. Har jer, der er så positivt stemt for forslaget mindre børn, der går i vuggestue eller børnehave? Det her handler jo ikke bare om, at det er flygtninge, men at man (igen) måske forringer forholdene for vores børn. Vi ved jo ikke, om det betyder mindre tid til vores børn. Vi ved ikke, om det er det enkelte menneskes ønske eller om der er en økonomisk gevinst for kommunerne i dette.

Hvis det havde drejet sig om, at flygtninge kom i praktik på min arbejdsplads - et kontor, så ville jeg og garanteret de fleste her i tråden have svaret helt anderledes. Faktisk arbejder jeg selv med mange nationaliteter både her i dk men også online og taler stort set engelsk dagen lang. Glimrende sted at integrere flygtninge, men det er jo en privat arbejdsplads, så den kan kommunen jo ikke råde over.

Jeg har en i børnehave, og synes det er en fremragende ide. Jeg antager at den medarbejder i jobcentret, der har formidlet kontakten, naturligvis sørger for at praktikanten er egnet (her tænker jeg på traumer mv) samt har en interesse i at komme i praktik i en institution. 

Dertil kommer at institutionen jo stadig kan sige nej, hvis de ikke har ressourcerne. 

Børn er umiddelbare og imødekommende, og jeg er overbevist om at de vil kunne give disse folk en positiv oplevelse, der rækker langt ud over sprogtræning. For slet ikke at tale om hvilke muligheder, der er for at lave temaer om andre kulturer. 

På et tidspunkt var der en kvinde fra Thailand (tror jeg det var) i praktik i pigernes institution, bl.a. for at blive bedre til dansk, og det udnyttede de til at lave tema om landet, hvor de lavede thailandsk mad, malede flag og lærte en masse om hvordan børn i Thailand levede. Fx lærte de at lave deres egen sol-creme, fordi mange forældre ikke havde råd til at købe solcreme. De havde en fest og taler stadig om både hende og temaet. 

Anmeld Citér

10. december 2015

A&F

SofiaMik skriver:

Jeg har to børn i institionen og flygtninge i institutionen er mere end velkomne. Jeg har tillid til at deres socialrådgivere ikke sender psykisk ustabile folk ud, kun de stabile af dem 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.