SofiaMik skriver:
Jeg synes, at det er nedslående, at debatten kommer til at handle om, at man er usympatisk, racistisk, hjerteløs, dum/mindre begavet, ikke ejer evne til at se ud over egen næse, ikke vil have flygtninge, ikke har empati osv. hvis man ikke vil sætte sine børn ind som indsats. Det dyrebareste som vi alle har. Har jer, der er så positivt stemt for forslaget mindre børn, der går i vuggestue eller børnehave? Det her handler jo ikke bare om, at det er flygtninge, men at man (igen) måske forringer forholdene for vores børn. Vi ved jo ikke, om det betyder mindre tid til vores børn. Vi ved ikke, om det er det enkelte menneskes ønske eller om der er en økonomisk gevinst for kommunerne i dette.
Hvis det havde drejet sig om, at flygtninge kom i praktik på min arbejdsplads - et kontor, så ville jeg og garanteret de fleste her i tråden have svaret helt anderledes. Faktisk arbejder jeg selv med mange nationaliteter både her i dk men også online og taler stort set engelsk dagen lang. Glimrende sted at integrere flygtninge, men det er jo en privat arbejdsplads, så den kan kommunen jo ikke råde over.
Jeg har en i børnehave, og synes det er en fremragende ide. Jeg antager at den medarbejder i jobcentret, der har formidlet kontakten, naturligvis sørger for at praktikanten er egnet (her tænker jeg på traumer mv) samt har en interesse i at komme i praktik i en institution.
Dertil kommer at institutionen jo stadig kan sige nej, hvis de ikke har ressourcerne.
Børn er umiddelbare og imødekommende, og jeg er overbevist om at de vil kunne give disse folk en positiv oplevelse, der rækker langt ud over sprogtræning. For slet ikke at tale om hvilke muligheder, der er for at lave temaer om andre kulturer.
På et tidspunkt var der en kvinde fra Thailand (tror jeg det var) i praktik i pigernes institution, bl.a. for at blive bedre til dansk, og det udnyttede de til at lave tema om landet, hvor de lavede thailandsk mad, malede flag og lærte en masse om hvordan børn i Thailand levede. Fx lærte de at lave deres egen sol-creme, fordi mange forældre ikke havde råd til at købe solcreme. De havde en fest og taler stadig om både hende og temaet.