Flygtninge i insitutionerne.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. december 2015

alenemor42

Elgaard73 skriver:

Min dreng er kun 4 og har endnu ikke lagt mærke til at folk kan have en anden farve. Han har i hvertefald ikke kommenteret på det endnu.

Men når det kommer, så vil jeg håndtere på samme måde, som når vi f.eks møder en overvægtig i Netto og han spørger ind til hvorfor han/hun er stor. Jeg fortæller ham, at sådan er vi mennesker så mangfoldige. Der er store, små, tykke, tynde, høje, lave og sådan er livet jo så vidunderligt og finurligt.

Når spørgsmålet om farve en gang kommer, vil min forklaring igen være : Mangfoldighed.

Den med sproget har vi været omkring, for vi har en del børn fra Polen/Ukraine/Romanien i hans BH. Han sagde at X snakkede mærkeligt, og så rettede jeg ham blot og sagde, at det var ikke MÆRKELIGT, men bare anderledes, fordi at X var født i andet land og først nu skulle til at lære vores sprog. Det accepterede han uden betænkning og længere var den ikke.

Sådan lidt et kontraspørgsmål...Hvordan har du forstillet du dig, at vi opdrager vores børn? Det er ren nysgerrighed .

Jeg havde ingen forventning, derfor jeg spurgte  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2015

Love2

Og du mener at 2 timer, 2 dage om ugen, sammen med en flok 1 til 5 årige, er den optimal bedste måde at lære det danske sprog på?

Jeg kunne nævne en million andre arbejdspladser, som bedre ville kunne løfte den opgave.

Og så lige til sidst : Bare fordi at man måske ikke syntes at en vuggestue/børnehave er det bedste sted for en flygtning, så er det altså ikke ensbetydende med at man er helt over i den grøft, hvor man sidder med surmulefjæs og mumler om de dumme, dumme flygninge som aldrig gider at bidrage med noget og at intet er godt nok. Sådan en kommentar lugter bare lidt af, at racisme kortet er på vej spil (endnu en gang). 

Jeg har på intet sagt at de mennesker der har en anden holdning end mig er racister. Der skal meget til før jeg kalder nogen racister. Vi er uenige i nogle ting, jeg syntes at jeg forklar det på pæn måde min mening og holdning. Jeg har set mange negative svar ang. Flygtninge. (Ikke i den her debat) Det er bare blevet så træls efterhånden at læse om. 

Ja det tror jeg, der er så mange flygtninge at de alle ikke kan være på samme sted. De ville de ikke får så meget ud af når det gælder om at lære det danske sprog og samfund. 

jeg tvivler at kommunen sætter hvem som helst i børnehave. 

Anmeld Citér

10. december 2015

Bella&Lina

mor:) skriver:

Men det er din forestilling ud fra dine egne oplevelser - det er ikke nødvendigvis den eneste sandhed. Det er blot din sandhed: du vil ikke kunne klare at være i et børnemiljø. Men hvis du læset tråden så har en flygtning svaret og børnemiljøet var redningen for hendes mor. 

Nu arbejder jeg faktisk med børn... Jeg har dog hverken oplevet bomber eller min familie dø for næsen af mig, vil vove påstå der er og kan være stor forskel på ptsd alt efter hvem man er og hvad man har oplevet. 

Anmeld Citér

10. december 2015

Bella&Lina

A&F skriver:

Uvidenhed længe leve. Ej undskyld men det er helt forkert. En socialrådgiver sender ikke en flygtning med trauma ud i en børnehave! Det er de aktivitetsparate som er svære at få ud pga. blandt andet trauma, dem presser man ikke bare ud i et job da det forværrer deres tilstand. Og især ikke arbejdet med børn. Der er hensyn og forbehold der skal kigges på. Skånebehov osv. Det er de jobparate som kommer ud og får arbejde. Blandt andet i børnehave

Tja, jeg er så bare den erfaring rigere, at kommunerne ikke altid gør deres forarbejde godt nok, vi er alle mennesker . Så flygtninge , der ikke er integregeret , hører i min verden ikke til i en daginstitution.. 

Anmeld Citér

10. december 2015

lineog4

SofiaMik skriver:

Jeg synes, at det er nedslående, at debatten kommer til at handle om, at man er usympatisk, racistisk, hjerteløs, dum/mindre begavet, ikke ejer evne til at se ud over egen næse, ikke vil have flygtninge, ikke har empati osv. hvis man ikke vil sætte sine børn ind som indsats. Det dyrebareste som vi alle har. Har jer, der er så positivt stemt for forslaget mindre børn, der går i vuggestue eller børnehave? Det her handler jo ikke bare om, at det er flygtninge, men at man (igen) måske forringer forholdene for vores børn. Vi ved jo ikke, om det betyder mindre tid til vores børn. Vi ved ikke, om det er det enkelte menneskes ønske eller om der er en økonomisk gevinst for kommunerne i dette.

Hvis det havde drejet sig om, at flygtninge kom i praktik på min arbejdsplads - et kontor, så ville jeg og garanteret de fleste her i tråden have svaret helt anderledes. Faktisk arbejder jeg selv med mange nationaliteter både her i dk men også online og taler stort set engelsk dagen lang. Glimrende sted at integrere flygtninge, men det er jo en privat arbejdsplads, så den kan kommunen jo ikke råde over.

Ja jeg har børn i børnehave, og jeg ser det ikke som jeg ville sætte mit barn ind som indsats for jeg kan ikke se forringelsen i at menneske kommer og er i børnehaven i 4 timer om ugen. Jeg har stor tiltro til pædagogerne i institutionen og er sikker på de vil få noget godt ud af det, og de ville råbe vagt i gevær hvis det blev en belastning. 

Som skrevet tidligere har der i institutionen været en rengøringsassistent der ikke kunne dansk, hun var der mens børnene var der og hun var til trods for det slet ikke var hendes job en kæmpe ressource, børnene og hende havde en kommunikation uden fælles talt sprog, hun hjalp dem med små ting og de hjalp hende med rengøring. Både børn, forældre og personale var meget kede af det da hun blev sparet væk. 

Jeg tror bare jeg ikke forstår hvori forringelsen består, er det fordi der kommer et menneske der ikke forstår dansk? Er der fordi der kommer et menneske som ikke kender hverdagen i institutionen (mon ikke de lærer den hurtigt lige som en ny vikar gør det)? Det kunne jo rent faktisk være den flygtning der netop kom i praktik har en erfaring, en lyst eller.... Med hjemme fra. 

Hvad hvis det var en dansk arbejdsprøvning med en der aldrig havde været i vuggestue ville du/I så også stejle og tænke jeg sætter mit barn ind som indsats. For tænker jeg kender da en del dansk etnisk danske som ikke opdrager som jeg oplever som bedst, som skælder ud konstant fx, som lige tager et tag i armen osv. Var fx i teatret i forgårs og overhørte en dagplejer sidde og råbe at et barn: så ti dog stille for pokker...! 

Det handler vel om vi møder verden med en grundlæggende tillid. Det gør jeg og forsøger at opdrage mine børn til også at gøre det. 

Anmeld Citér

10. december 2015

lineog4

Bella&Lina skriver:

Nu arbejder jeg faktisk med børn... Jeg har dog hverken oplevet bomber eller min familie dø for næsen af mig, vil vove påstå der er og kan være stor forskel på ptsd alt efter hvem man er og hvad man har oplevet. 

Men alle flygtninge udvikler altså ikke posttraumatisk stress. 

og ja tror du har ret en med posttraumatisk stress skal måske ikke ud i et børnemiljø, men det er bare ikke en selvfølgelighed at en flygtning partout udvikler pts. Nogle gør og de skal behandles og have den hjælp der er nødvendig. Andre gør ikke og skal derfor heller behandles som de har.

Anmeld Citér

10. december 2015

A&F

Bella&Lina skriver:

Tja, jeg er så bare den erfaring rigere, at kommunerne ikke altid gør deres forarbejde godt nok, vi er alle mennesker . Så flygtninge , der ikke er integregeret , hører i min verden ikke til i en daginstitution.. 

Er selv socialrådgiver og det er meget alment,  at vi vurdere hvilke borgere der er klar til praktik osv. Dertil skal det siges, at integration sker ikke alene i ens hjem. Det sker ved at komme ud og få fingrene i den danske arbejdskultur osv

Anmeld Citér

10. december 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Bella&Lina skriver:

Jeg arbejder også med børn - men derfor kan jeg godt anerkende at man kan have en formodning ud fra egne oplevelser, men det er ikke nødvendigvis den eneste sandhed. Jeg vil igeb henvise til et indlæg i tråden her hvor det for en mor var redningen at arbejde med netop børn. 

Anmeld Citér

10. december 2015

Elgaard73

mor:) skriver:

Jeg arbejder også med børn - men derfor kan jeg godt anerkende at man kan have en formodning ud fra egne oplevelser, men det er ikke nødvendigvis den eneste sandhed. Jeg vil igeb henvise til et indlæg i tråden her hvor det for en mor var redningen at arbejde med netop børn. 

Og så kan man jo vende den om...At fordi at en blev reddet af det, er det jo ikke nødvendigvis den eneste sandhed .

Jeg læser nu heller ingen steder, at hende du citere, siger at den eneste sandhed er alle flygtninge har PTSD, men blot pointere at der er forskellige grader af PSTD, forskellige ting som udløser en reaktion...at mennesker simpelthen er forskellige.

Anmeld Citér

10. december 2015

Carina:-)

lineog4 skriver:

Ja jeg har børn i børnehave, og jeg ser det ikke som jeg ville sætte mit barn ind som indsats for jeg kan ikke se forringelsen i at menneske kommer og er i børnehaven i 4 timer om ugen. Jeg har stor tiltro til pædagogerne i institutionen og er sikker på de vil få noget godt ud af det, og de ville råbe vagt i gevær hvis det blev en belastning. 

Som skrevet tidligere har der i institutionen været en rengøringsassistent der ikke kunne dansk, hun var der mens børnene var der og hun var til trods for det slet ikke var hendes job en kæmpe ressource, børnene og hende havde en kommunikation uden fælles talt sprog, hun hjalp dem med små ting og de hjalp hende med rengøring. Både børn, forældre og personale var meget kede af det da hun blev sparet væk. 

Jeg tror bare jeg ikke forstår hvori forringelsen består, er det fordi der kommer et menneske der ikke forstår dansk? Er der fordi der kommer et menneske som ikke kender hverdagen i institutionen (mon ikke de lærer den hurtigt lige som en ny vikar gør det)? Det kunne jo rent faktisk være den flygtning der netop kom i praktik har en erfaring, en lyst eller.... Med hjemme fra. 

Hvad hvis det var en dansk arbejdsprøvning med en der aldrig havde været i vuggestue ville du/I så også stejle og tænke jeg sætter mit barn ind som indsats. For tænker jeg kender da en del dansk etnisk danske som ikke opdrager som jeg oplever som bedst, som skælder ud konstant fx, som lige tager et tag i armen osv. Var fx i teatret i forgårs og overhørte en dagplejer sidde og råbe at et barn: så ti dog stille for pokker...! 

Det handler vel om vi møder verden med en grundlæggende tillid. Det gør jeg og forsøger at opdrage mine børn til også at gøre det. 

Det hjælper næppe at personalet råber op 

Det har de efterhånden gjort i mange år og de er ikke blevet hørt endnu så tror næppe det ændre sig.

Mhs til jeres rengøringsass der ikke kan dansk

Det er dybt uansvarligt at sætte en person der ikke mester at læse forstår og tolke dansk til at håndtere kemi

Jeg er via min virksomhed selv arbejdsgiver for ret mange forskellige nationaliteter og ligesom de skal aflevere straffeattest og børneattest ( og det skal de fordi flere af dem arbejder i inst og skoler med rengøring og dermed er i kontakt med børn) Ligesåvel skal de kunne forstå ,læse og tale forståeligt dansk

Hvis man ved et uheld putter klor og syre ( som er i forskelige industrirengøringsmidler) kan der opstå dampe der giver kemisk lungebetændelse eller vand i lungerne

Altså ikke noget man skal spøge med. Og som kan ske ( og er sket ) fordi folk ikke har forstået hvad de stod med .

Så jeg kan slet ikke forstå at man overhovedet kan synes det er i orden at ikke danske talende personale skal håndtere kemi og slet ikke i nærheden af børn. 

For mig er det at sikre både ansatte men også deres omgivelser med at de f.eks kan sproget er lige så vigtigt som at de skal have ordentlige arbejdsforhold og løn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.