SofiaMik skriver:
Jeg synes, at det er nedslående, at debatten kommer til at handle om, at man er usympatisk, racistisk, hjerteløs, dum/mindre begavet, ikke ejer evne til at se ud over egen næse, ikke vil have flygtninge, ikke har empati osv. hvis man ikke vil sætte sine børn ind som indsats. Det dyrebareste som vi alle har. Har jer, der er så positivt stemt for forslaget mindre børn, der går i vuggestue eller børnehave? Det her handler jo ikke bare om, at det er flygtninge, men at man (igen) måske forringer forholdene for vores børn. Vi ved jo ikke, om det betyder mindre tid til vores børn. Vi ved ikke, om det er det enkelte menneskes ønske eller om der er en økonomisk gevinst for kommunerne i dette.
Hvis det havde drejet sig om, at flygtninge kom i praktik på min arbejdsplads - et kontor, så ville jeg og garanteret de fleste her i tråden have svaret helt anderledes. Faktisk arbejder jeg selv med mange nationaliteter både her i dk men også online og taler stort set engelsk dagen lang. Glimrende sted at integrere flygtninge, men det er jo en privat arbejdsplads, så den kan kommunen jo ikke råde over.
Ja jeg har børn i børnehave, og jeg ser det ikke som jeg ville sætte mit barn ind som indsats for jeg kan ikke se forringelsen i at menneske kommer og er i børnehaven i 4 timer om ugen. Jeg har stor tiltro til pædagogerne i institutionen og er sikker på de vil få noget godt ud af det, og de ville råbe vagt i gevær hvis det blev en belastning.
Som skrevet tidligere har der i institutionen været en rengøringsassistent der ikke kunne dansk, hun var der mens børnene var der og hun var til trods for det slet ikke var hendes job en kæmpe ressource, børnene og hende havde en kommunikation uden fælles talt sprog, hun hjalp dem med små ting og de hjalp hende med rengøring. Både børn, forældre og personale var meget kede af det da hun blev sparet væk.
Jeg tror bare jeg ikke forstår hvori forringelsen består, er det fordi der kommer et menneske der ikke forstår dansk? Er der fordi der kommer et menneske som ikke kender hverdagen i institutionen (mon ikke de lærer den hurtigt lige som en ny vikar gør det)? Det kunne jo rent faktisk være den flygtning der netop kom i praktik har en erfaring, en lyst eller.... Med hjemme fra.
Hvad hvis det var en dansk arbejdsprøvning med en der aldrig havde været i vuggestue ville du/I så også stejle og tænke jeg sætter mit barn ind som indsats. For tænker jeg kender da en del dansk etnisk danske som ikke opdrager som jeg oplever som bedst, som skælder ud konstant fx, som lige tager et tag i armen osv. Var fx i teatret i forgårs og overhørte en dagplejer sidde og råbe at et barn: så ti dog stille for pokker...!
Det handler vel om vi møder verden med en grundlæggende tillid. Det gør jeg og forsøger at opdrage mine børn til også at gøre det.