Jeg sørger altid for at der er noget hjemme hos os som jeg ved at ungerne kan lide. Derudover skal man smage på maden, og kan man ikke lide det, så behøver man ikke at spise det, men man skal smage hver gang det er på bordet - opskrifter ændrer sig og det gør smagsløg også.
Ovenstående skyldes primært min yngste, der i en meget lang periode har haft default svaret "Det kan jeg ikke lide" - også om ting hun gladeligt spiste dagen eller ugen før. Nu har hun efterhånden opdaget en del ting, som hun faktisk godt kan lide alligevel, så nu er det også blevet nemmere at få hende til at smage.
Kan man slet ikke finde noget man kan lide, må man få en leverpostejmad. Til gengæld er der ikke mad ½ time senere - man må spise når der er mad på bordet, og ellers må man være sulten indtil næste måltid/snack. Jeg kan slet ikke have børn, der ikke gider at spise når maden er på bordet, og hellere vil ud og lege, for derefter at komme rendende ½ time senere fordi de er sultne.
Jeg gør iøvrigt også selv meget ud af at smage på nye retter og fødevarer. Medmindre jeg er allergisk (fx skaldyr) eller ikke vil smage af etiske grunde (fx foie gras), så smager jeg altid på maden og jeg finder lige som min yngste ud af at der faktisk er meget mad, jeg godt kan lide.
Derudover skal man sidde ordentligt på numsen ved bordet, børnene skal blive siddende indtil alle børn er færdige, man siger tak for mad, og spørger om man må rejse sig og man sætter selv sin tallerken/glas hen til vasken.
Anmeld
Citér