Jeg forlanger, at de smager, og hvis de forsyner sig selv, skal de spise op - men om jeg ser, at de ikke klarer at stoppe med at øse op i tide, så forsøger jeg at gribe ind, før det bliver et problem.
Hvis de f eks gerne vil spise ris og grøntsager men ikke kotteletten, så må de spise i hvert fald en del af kødet, før de får lov til at få mere ris og grøntsager. Jeg sulter dem ikke. Men jeg forsøger at vænne dem til mange slags mad og jeg ser, at efterhånden spiser de bedre også af de ting, de i udgangspunktet ikke brød sig om. Reglen er, at lidt af alt skal på fadet, og så nægter jeg at høre på sure kommentarer/piveri over maden. Kan man ikke lide det, så spiser man lige så stille de ting, man faktisk godt kan lide, og smager lidt på det andet, for det kunne jo være, det smagte ok i dag.
Helt generelt forsøger jeg at undgå store konflikter omkring middagsbordet. Jeg har selv som barn siddet der længe efter, at alle andre var gået, fordi der skulle spises op. Det lærte mig ikke at sætte pris på maden. Tvært i mod. Mad var stress og tvang. Jeg hadede kogte gulerødder af et godt hjerte. Der var aldrig snak om, at jeg kunne få lov til bare at spise lidt gulerod og så en god bunke salat i stedet. Der blev altid øst en god bunke gulerod op med krav om at spise op, og ledsaget af hånlige bemærkninger om kræsne brøn. Det tog mange år, efter at jeg flyttede hjemmefra, før jeg klarede at få et normaliseret forhold til de pokkers gulerødder. Så jeg tror på sagte tilvænning og god stemning ved middagsbordet.
Det skal lige siges, at jeg har to børn: En som spiser alt bortset fra søde sager, og en som helt bare vil spise pizza og grød, om hun kunne få lov til at vælge.
Anmeld
Citér