Spis op og smag alt, eller sulten i seng.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. august 2015

lineog4

SofiaMik skriver:

Jeg tænker også, at der er en stigende forventning til barnet propertionelt med alder og modenhed, som gør, at jeg ikke forventer, at en 5 årig vil prøvesmage det samme som en 10 årig. Og så er der forskel på børn.

Jeg synes derfor, at det kan være forkert at dømme et 4 årigt barn som kræsen. Og føler også at omverden ser det som en mangel på opdragelse, når min 5 årige ikke vil spise kartofler. (siden vi startede på mos, har hun nægtet at spise alt, der indeholdte kartofler) men at fokusere på dette, hjælper ingenting i forhold til hendes lyst til at spise det. Jeg synes jo så, at det er fint, at hun spiser en hel skål rå gulerødder og blomkål i stedet for. Men det er trættende at blive mødt af folks negative syn på dette. Hun er jo ikke dårligere opdraget eller en dårligere pige end mine andre børn, som spiser kartoflerne med glæde.

Ja netop de S..... Kartofler. Har også haft en datter der nægtede pure alt med kartofler lige fra den første skefuld som baby. Nårh hvor har jeg fået mange bemærkninger om det, men sjovt nok var der ingen af dem der bemærkede at hun spiste muslinger, mozzarella, røget laks, oliven og en masse andet.

nu har min kære søn så også fået den ide han ikke kan lide kartofler, så nu får jeg blikkene en gang til :-( 

og kan så sige: de spiser som en italiener, der er kartofler altså ikke noget man skal have på aftensmadbordet partout, tilgengæld nyder de alle pasta, risotto og brød 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2015

san

her har vi ikke så meget fokus på maden endnu, vi giver vores søn(1,1 år) det samme mad som os, og så spiser han det, han vil og kan.. Børn skal nok spise når de er sultne. Og tænker at når han bliver så gammel, at der er noget han ikke kan lide, så må han få en rugbrødsmad... Spisning skal være hyggeligt og godt  hilsen en mor der elsker mad...

Anmeld Citér

31. august 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Abracadabra skriver:

Har du læst, hvad jeg skrev? Det virker ikke sådan. 

Jeg tror på både allergi og kræsenhed. Det er ikke det samme - og du bør som fødevareallergiker ikke blande dem sammen. 

Men hvor jeg ikke ønsker et anafylaktisk shok ved mit spisebord (det er så træls at skulle genoplive sine gæster), er jeg mindre bange for, at mine gæster undgår sovsen, fordi der er løg i. 

Jeg har oplevet bekendte bruge store dele af samværet på at tale om, hvad de spiste og i hvert fald IKKE spiste. Og vi taler hér om fuldstændigt almindelige fødevarer, hvor der ikke var tale om allergi. 

Folk må være ligeså kræsne, som de vil. Ligesom de må lade være med at se anden end amerikansk mainstream. Og kun rejse indenfor landets grænser. 

Men den, der tør bevæge sig udenfor sin comfortzone, ER tit mere spændende selskab. En mere velkommen gæst og en mere interessant bordherre. 

Man virker nemt udannet og kedelig, når man er bange for at prøve noget nyt og ukendt. 

Jeg er nærmest altædende og dertil modig, når noget nyt serveres for mig. Min erfaring er, at jeg kan lide det meste, og derfor er jeg helt tryg ved at putte noget nyt i munden. Det ville jo komme bag på mig, hvis jeg ikke brød mig om det. 

Til gengæld er jeg vanvittigt følsom over for syntetiske tekstiler. Følsom i betydningen sart, hysterisk, utryg - vælg selv. Jeg kan ikke forklare det rationelt, men jeg får gåsehud og føler mig dårligt tilpas, sådan virkelig dårligt tilpas - omtrent samme følelse, som mange af os får ved lyden af negle, der kradser på en tavle - hvis jeg fx sætter mig i en bil, hvor sæderne er polstret med syntetisk stof. Den reaktion er næppe blevet mildere i takt med, at jeg er blevet bevidst om min sære og voldsomme afsky. Selvfølgelig spiller den negative forventning ind. 

Jeg forestiller mig, at det er omtrent samme følelse - næsten panik - der rammer min søn på 18, når han bliver budt på mad, han ikke forventer at kunne lide. Han er kræsen, sart, hysterisk, utryg ved tanken om at udsætte sin smagssans for noget ubehageligt. Præcis, som jeg i al banalitet frygter at bryde min komfortzone i forhold til tekstiler, frygter han at bryde sin i forhold til mad. Han er ekstremt sensibel netop vedrørende smagssansen, og det er lige, så man kan se det sitre i hans krop af panik, hvis noget "forkert" rammer hans mund. 

Med to søskende og to forældre, der spiser alt, har han haft svært ved at opnå forståelse. Guderne skal vide, at vi har sukket og presset og beklaget os over hans kræsenhed. Det har IKKE været fedt for ham, og det er selvfølgelig stadig et stort handicap for ham - ikke mindst socialt. Desuden er der, som du selv demonstrerer, en udbredt opfattelse af, at det er en selvvalgt "lidelse" eller uvane og både umodent og forkælet.

Kunne man forestille sig, at nogle mennesker er særligt sensitive omkring det orale og/eller smagssansen? At ligesom nogle er langt mere følsomme end andre, når det gælder støj eller skingre lyde, og ligesom jeg altså har "en ting" omkring syntetisk tekstil, så er andre i udpræget grad hyperfølsomme, når det gælder smag?

Min søn var godt i gang med at udvikle en spiseforstyrrelse for få år siden og er stadig sart på dette område. Alt, der vedrører mad, er blevet forbundet med noget ubehageligt og grænseoverskridende - og han er sig smerteligt bevidst om, at det opfattes som uopdragent og ikke belevent at gå uden om "helt almindelig" mad. 

Jeg er helt med på, at kræsenhed kan have mange årsager, men at minde folk, der opfatter en middagsinvitation som noget potentielt konfliktfyldt og voldsomt ubehageligt om, at de fremstår udannede og umodne og er at sammenligne med mennesker, der kun ser trash-serier i TV - med andre ord selv vælger det meste fra - hjælper næppe på deres tryghed og komfort, om du vil. 

Anmeld Citér

1. september 2015

Sprit25

Mor og meget mere skriver:

Jeg er nærmest altædende og dertil modig, når noget nyt serveres for mig. Min erfaring er, at jeg kan lide det meste, og derfor er jeg helt tryg ved at putte noget nyt i munden. Det ville jo komme bag på mig, hvis jeg ikke brød mig om det. 

Til gengæld er jeg vanvittigt følsom over for syntetiske tekstiler. Følsom i betydningen sart, hysterisk, utryg - vælg selv. Jeg kan ikke forklare det rationelt, men jeg får gåsehud og føler mig dårligt tilpas, sådan virkelig dårligt tilpas - omtrent samme følelse, som mange af os får ved lyden af negle, der kradser på en tavle - hvis jeg fx sætter mig i en bil, hvor sæderne er polstret med syntetisk stof. Den reaktion er næppe blevet mildere i takt med, at jeg er blevet bevidst om min sære og voldsomme afsky. Selvfølgelig spiller den negative forventning ind. 

Jeg forestiller mig, at det er omtrent samme følelse - næsten panik - der rammer min søn på 18, når han bliver budt på mad, han ikke forventer at kunne lide. Han er kræsen, sart, hysterisk, utryg ved tanken om at udsætte sin smagssans for noget ubehageligt. Præcis, som jeg i al banalitet frygter at bryde min komfortzone i forhold til tekstiler, frygter han at bryde sin i forhold til mad. Han er ekstremt sensibel netop vedrørende smagssansen, og det er lige, så man kan se det sitre i hans krop af panik, hvis noget "forkert" rammer hans mund. 

Med to søskende og to forældre, der spiser alt, har han haft svært ved at opnå forståelse. Guderne skal vide, at vi har sukket og presset og beklaget os over hans kræsenhed. Det har IKKE været fedt for ham, og det er selvfølgelig stadig et stort handicap for ham - ikke mindst socialt. Desuden er der, som du selv demonstrerer, en udbredt opfattelse af, at det er en selvvalgt "lidelse" eller uvane og både umodent og forkælet.

Kunne man forestille sig, at nogle mennesker er særligt sensitive omkring det orale og/eller smagssansen? At ligesom nogle er langt mere følsomme end andre, når det gælder støj eller skingre lyde, og ligesom jeg altså har "en ting" omkring syntetisk tekstil, så er andre i udpræget grad hyperfølsomme, når det gælder smag?

Min søn var godt i gang med at udvikle en spiseforstyrrelse for få år siden og er stadig sart på dette område. Alt, der vedrører mad, er blevet forbundet med noget ubehageligt og grænseoverskridende - og han er sig smerteligt bevidst om, at det opfattes som uopdragent og ikke belevent at gå uden om "helt almindelig" mad. 

Jeg er helt med på, at kræsenhed kan have mange årsager, men at minde folk, der opfatter en middagsinvitation som noget potentielt konfliktfyldt og voldsomt ubehageligt om, at de fremstår udannede og umodne og er at sammenligne med mennesker, der kun ser trash-serier i TV - med andre ord selv vælger det meste fra - hjælper næppe på deres tryghed og komfort, om du vil. 

Lige mine ord! 

Håber din søn er okay idag

Anmeld Citér

1. september 2015

lineog4

Du skrev lige de rigtige ord - jeg havde ikke fundet de rigtige ord til svar på udannet og sp skrev du dem - tak

Anmeld Citér

1. september 2015

Hck

Profilbillede for Hck
Mor og meget mere skriver:

Jeg forstår din søn til fulde. Jeg er selv meget sansesart med hensyn til mad - hvis man kan bruge det ord. 

Lugte og synsindtryk, betyder rigtig meget for mig når jeg skal spise og mange ting kan jeg simpelhent ikke få mig selv til at putte i munden, bare fordi at det er det det er, uden af jeg nogensinde har smagt det, bare tanken om af skal spise noget der har haft fjer på eller har levet i vandet, kan få mig til at få det næsten fysisk dårligt.

Men selvom at jeg har det sådan, er jeg da ked af at blive kaldt umoden, udannet og en kedelig gæst, for hos mig har det bestemt ikke noget med opdragelse af gøre

Anmeld Citér

1. september 2015

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Sprit25 skriver:

I forhold til den anden tråd om kræsenhed bider jeg mærke i at mange mener børn skal spise op ellers kan de komme i seng på tom mave. Derudover observerer jeg at hvis børn ikke kan lide maden/ikke vil spise det bliver de også sent i seng uden aftensmad. Det må jeg stille mig undrende overfor. 

I min optik bliver både mad og seng sat i forbindelse med afstraffelse og negativitet. At ligge der som 4 årige med en sur mor der har sendt en i seng og man er faktisk sulten uden helt at forstå hvorfor? 

Som voksen har vi magten og bestemmer derfor maden men hvordan ville I have det med at skulle gå sulten i seng? Personligt synes jeg der er nok i samfundet der går sulten i seng at børn der har mad ikke skal. Kom gerne med jeres forhold til alt dette

er vi nået dertil hvor han skal smage på maden og hvis han ikke kan lide det kan han få noget andet, men han  skal smage på alt nyt på bordet. Vi siger også at han skal have smagt inden vi forlader bordet for så tager vi af bordet og så er der ikke andet...

Anmeld Citér

1. september 2015

morethanperfect

Her laver vi ALTID noget som jeg ved ungerne kan li . Og hvis de ikke kan lide kødet , ja så må de altså spise kartofler og grøntsagerne . Dog sker det stort set aldrig .. Vi spiser kl. 18 og de bliver puttet kl. 19 og 19.30 , så de blir ikke sultne inden sengetid , og hvis de gør , må de få noget mere aftensmad .. 

Ville aldrig tvinge mad i mine børn som de ikke kan lide . Hvis vi får f.eks ris og noget sovs , vil noel næsten aldrig have sov men i stedet ketchup , og det må han da gerne ! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.