Jeg tænker altså også meget på, hvad det betyder for vores normalitetsopfattelse, hvis stort set alle fostre med Downs syndrom, alle Turner-piger, alle dværge, alle - whatever - vælges fra. Helt overordnet er der jo tale om en slags racehygiejne, og hvilke perspektiver ligger der i det?
Hvis vi forestiller os en verden stort set uden udviklingshæmmede, hvornår skrider vores grænser så, så ordblindhed eller lav intelligens bliver 'laveste' kategori af mennesker?
Hvis der ikke fødes dværge og Turnerpiger, hvornår bliver det så en katastrofe at være 1,52 'høj'?
Jeg kan godt blive bange for konsekvenserne på langt sigt, for jeg tror på vigtigheden af mangfoldighed i et samfund. Kogt helt ned kan man vel sige, at jeg synes, det er vigtigt for vores normalitetsopfattelse, at der fødes børn med fx Downs syndrom - SELVFØLGELIG også, fordi jeg ved, at mange af dem har et værdigt liv og en høj livskvalitet! - men at det samtidig passer mig bedre, at naboen får et barn med DS, end at jeg gør... Omvendt, så aner jeg ikke, om lige netop et barn med DS kunne medvirke til, at jeg fik vendt mit liv og mine værdier 180 grader og i den sidste ende ville føle mig privilegeret over den indsigt og den livskvalitet, det - måske - førte med sig.
Anmeld