'Problemet' med nakkefoldsscanningen er jo bla, at man alligevel ikke aner om barnet har Downs syndrom, da den bare spytter nogle odds ud. Er oddsene så rigtig dårlige, så kan man vælge at gå videre og få taget endnu flere tests....
Jeg har haft to graviditeter med ekstremt dårlige odds mht Downs, husker ikke længere oddsene, men de var noget i stil med 1:150 eller deromkring, hvor de tidligere odds var 1:4559 - bare for at skrive nogle fiktivte tal.
Men jeg fravalgte de yderligere tests og fik to sunde og raske børn. Jeg synes oddsene var fine, selvom hende der scannede mig, synes det var de værste odds ever :laugh:
Men jo, som jeg sidder her lige nu med 6 sunde og raske børn, så kunne jeg sagtnes fravælge et stærkt handicappet barn!!!
Men jeg aner faktisk ikke hvordan jeg ville reagerer, hvis jeg lå der på briksen og fik en lidt skidt nyhed omkring mit første ønskebarn...for jeg ved ikke engang hvor jeg synes grænsen skal gå.
Jeg ville da være meget ked af at få et barn med måske hele hovedet dækket af en kæmpe rødt modermærke, eller få et barn med læbe-gane spalte der omgående skal opereres, og som skal løbende opereres gennem hele livet.
Så jeg må personligt ty til gisninger, for jeg vil nok først kunne vælge til eller fra, når jeg ér i situationen og skal tage en beslutning. :S
Anmeld