Det ville være rigtig, rigtig svært. Hvilket grunder i, at jeg som ung voksen fik foretaget en abort, som var det rigtige valg (for mig) dengang. Men jeg har lige siden haft noget dårlig samvittighed over, at et liv skulle afsluttes, bare fordi jeg var for umoden og uansvarlig til at bruge ordentlig prævention...
Så der skal virkelig være tale om bevis for svære handikap, som ikke bare vil være en hæmsko for barnet og familien, men ville umuliggøre et bare nogenlunde selvstændigtliv. Dvs at det pågældende barn f.eks. ikke ville kunne forventes at vokse op og kunne varetage en eller anden form for arbejde, men ville være institutionaliseret hele livet. Det kan jo være mentale såvel som fysiske handikap (for slet ikke at tale om en kombi!).
Jeg fik så slet ikke foretaget den første scanning, for den lå midt i den 3 ugers ferie vi havde planlagt længe før jeg blev gravid. Og måtte forklare jordemoderen, at sålænge den scanning ikke gjorde noget håndgribeligt godt for fosteret, så var den ikke så vigtig...
Så - som flere andre har sagt - en manglende arm eller fod er ikke et problem, der er stort nok til at afgøre liv eller død. Men jeg tror heller ikke, at jeg ville være i stand til at fravælge et foster pga DS eller mulig spastisk lammelse - men jeg erkender, at det handler mere om mine personlige følelser end fornuft
:unsure:
Derudover er det jo individuelt hvad man opfatter som et handikap - eller bare et problem, man må overkomme eller indrette sig efter.
At vide, at ens barn måske skal gennemgå adskillige operationer, for at kunne 'fungere' almindeligt og se almindelig ud eller aldrig kommer til nogen af delene, må være uendeligt hårdt. Det er ikke noget man ønsker for sit barn.
Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogle af de debatanter, som selv har børn med større eller mindre handikaps eller medfødte skavanker.
Anmeld