Hmm - det er jo altid let at være bagklog, men her er mine bud.
Jeg ville nok starte seancen med at vælge en bog, så børnene kommer ned i gear. Særligt hvis de er overtrætte, kan de være svære at få til at falde i søvn, og Eva skal ikke have lov at forhindre de andre i at sove i en time!
Nå, men først bog, hvorefter jeg så også ville lægge mig med alle tre. Hvis den ene så stadig tumlede rundt, ville jeg sige til de to andre. 'Jeg går lige op og lægger Eva på det andet værelse, og så kommer jeg tilbage til jer.'
Så ville jeg give Eva valgmuligheden for at lægge sig en sidste gang eller komme på det andet værelse. Hvis hun stadig er oppe og køre, ville jeg træffe valgte for hende. Bære hende på det andet værelse, og lægge mig lidt hos hende. Jeg ville samtidig forklare, at de andre ikke kan sove, når hun hopper rundt og det er sovetid nu.
Hos mig ville det være nok, og mit bud er, at hun hurtigt ville falde i søvn, når mor var 100 % nærværende ved hendes side. Mit bud er så også, at de to andre nok også ville sove, når jeg efter ti minutter kom derned.
Du kan sikkert komme med ti eksempler på, at dine børn ikke ville reagere som i mit eksempel. Men hvis der ikke er gået en time før Eva får sat grænser, hvis børnene i rolig tone får at vide, at nu er det sengetid og ikke 'tid til at holde kæft', så kan sådanne små ændringer have en kæmpe effekt i forhold til den respons, man får fra børnene ;)
Ved at sende Eva på værelset får hun en straf, når du efter en time koger over, men har hun mon forstået situationen. Du skal som mor sætte tydelige rammer for børnene, og de skal gentages dag efter dag - for de er jo kun børn :) Det er hamrende krævende, men det er efter min mening, det man siger ja til, når man vælger at få børn...
Anmeld