Jeg ser ikke den samme forskrækkethed over at tale om, hvad man gør, når alle de gode intentioner om god børneopdragelse ikke lige rækker. Jeg synes, at der - ikke mindst i vores svar til dig - har været adskillige eksempler på, hvordan vi har råbt op af forskrækkelse, arrigskab osv. og gjort andet, som vi hver især ikke synes er 'god børneopdragelse', men alligevel har gjort, fordi vi har været pressede eller trætte eller ...
Men eftersom vi jo alle prøver at blive 'bedre' i vores børneopdragelse, har du nok svært ved at få os til at dele med dig, hvordan det lige var, da vi bandt vores barn fast til et træ i haven, eller om det hjalp, da vi truede med et boldtræ... Det er de dårlige eksempler, som vi ikke selv synes er værd at dele med andre, fordi de jo lige præcis er dårlige og ingen kan lære noget af dem, andet end hvordan man kan have det råddent som mor. (Lige for at præcisere - jeg er ikke nogen perfekt mor, men lige præcis disse to eksempler er ikke fra mit liv.)
Det som jeg vil give dig som råd igen-igen er at få en omgangstone i familien, hvor børnene ikke er ved at rive hovedet af hinanden, ingen som standard stikker af på befærdede veje osv osv.
Og hvordan mener jeg det? Hos os plejede vi fx at tage på storindkøb med ungerne én gang om ugen. Men da ungerne blev 2 & 4 blev det en plage, hvor vi endte med at skælde og smelde hver eneste gang - indtil vi indså, at indkøbsturene måtte ændres: Én af os tager nu afsted alene og ungerne er hjemme hos den anden. En sjælden gang imellem kommer et barn med, og så er det faktisk hyggeligt, men konceptet med familieindkøb en sen eftermiddag er bare dødt med to børnehavebørn i familien.
Et andet eksempel: Efter lange trængsler lykkedes det os at få vores dengang 2-årige til at falde nemt i søvn om aftnen, da vi forærede ham et mariehøneur, som han kunne kigge på, når han faldt i søvn. Vi havde ellers prøvet alt - med at bringe ham roligt i seng hundrede gange, med at råbe og skælde ud... alting.
Og et tredje eksempel: Da børnene var 2 år hhv. 5 mdr. flyttede vi til et hus helt uden hæk eller hegn. Drengen var en lille stik-af-type, så for at jeg kunne have åben dør satte vi et hønsehegn op rundt om haven. Rædselsfuldt grimt - men nødvendigt, for drengen fattede ikke, hvor grænsen gik. 1 1/2 år senere fjernede vi hegnet - og i dag løber begge børn ind og ud, som det passer dem, de ved præcis hvor langt de må gå udenfor vores egen have.
Det er ikke udskældningerne, hidsigheden og råberiet, der hjælper - hvorfor skal jeg så dele dem med dig og de andre? Det, der hjælper, er at vi taler ordentligt sammen og opdrager vores børn med ligeværdighed. Og at vi indser, hvad man kan hhv. ikke kan (fysisk, mentalt, følelsesmæssigt...), når man har den alder, som børnene nu har.
Anmeld