Carina:-) skriver:
Men selv om andre kan være den primære omsorgsperson så har mor stadg en meget stor rolle i et barns liv.
Mit barnebarn der har boet hos os i snart 2 år og som ser mig som primær omsorgsperson ( kalder mig mor osv - selv om h an godt ved jeg er farmor) han går altid til mig når der er noget også selv når hans forældre er på besøg. han har været udsat for svigt og ser ikke sin mor i lange perioder,.
Men når mor træder ind af døren så lyser hans øjne op og han har helt klart et bånd til hende som ingen kan bryde. Jeg er stadig den han går til hvis han f.eks slår sig osv men mor er noget særligt. Selv hans far er ligegyldig hvis mor er der.
Og ifølge familievejleder og hans psykolog så er det helt naturligt og noget de ser hele tiden ved børn i pleje. Som den ene sagde så havde de sager hvor et barn f-eks var blevet tævet ,misbrugt og mishandlet på alle måder af sin mor og alligevel så var mor den der blev nævnt når barnet skulle åbne op for sit savn og hvad det manglede i sit liv- det er trist men ikke mindre sandt at navlesnoren er ubrydelig. også selv om mor ikke burde have ret til at kalde sig mor ....
Så jo de 9 mdr betyder ufatteligt meget for børn og gør at ligegyldigt hvad så vil et barn altid mangle sin mor ligegyldigt hvor godt det ellers har det.
Du har sikkert ret, der er nok noget helt biologisk - vi har jo også deres dna i hjernen - en lille rest af dem fra de var i maven (elsker jeg at tænke på, at det er ikke bare noget man siger, men rent faktisk bærer man altid sit barn med sig).
men man kan heller ikke tage væk, at netop fx trygheden, viden om denne person kan tilfredsstille mine basale behov det er noget der bygges op og i spædbarnsalderen er det helt basic: mad, varme, overlevelse.
Flere skriver: han er fars dreng, han søger ham osv. Jeg har verdens bedste far til mine børn, han har altid udstrålet den tryghed der gør de falder til ro hos ham. Men selv nu hvor de er store er der ingen tvivl når øjnene panikker og de frygter smerten, følelserne så er det mig de søger. Ønsker de trygheden i form af hvem der kæmper mod den løve der kommer så er det far.
Lyder totalt gammeldags kønsroller, men det er altså ikke noget vi har gjort. Men noget de gør. De tror jeg forstår dem et hundrede procent, mens de tvivler mere på far.
Nå men det var en anden historie, ville bare sige jeg tror du har ret. Men den basale tryghed kommer et andet sted fra, de børn som fx er blevet slået og mishandlet oplever ikke den basale tryghed, men de oplever den basale kærlighed som de føler for deres mor.