kontanthjælp hvad i syntes den skulle lyde på

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2015

Vik

Jeg er meget hård når det gælder kh. I mine øjne burde den ikke være højre end su og ikke andre former for hjælp/støtte. ( folk med alvorlig sygdom burde ha andet ydelse som skal være højre og stress/depression er ikke en af alvorlige diagnoser!!)

hvorfor skal man altid snakke om hvad og hvordan staten skal støtte og hjælpe os?? Statskasse bliver ikke fyld op af en magisk fe, men af dem med job/ dem som er i gang med uddanelse ( fremtid). Ja, børn skal ha det godt! Men hvis man er på kh og vælge at ha et barn mere, så må man tænke på om man har råd og ikke regne med ekstra støtte, fripladser osv.

Hvis en dag det sker for mig ville jeg kæmpe for mig selv og min familie og ikke forvente at nogen kommer og hjælper mig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2015

migxher

Vik skriver:

Jeg er meget hård når det gælder kh. I mine øjne burde den ikke være højre end su og ikke andre former for hjælp/støtte. ( folk med alvorlig sygdom burde ha andet ydelse som skal være højre og stress/depression er ikke en af alvorlige diagnoser!!)

hvorfor skal man altid snakke om hvad og hvordan staten skal støtte og hjælpe os?? Statskasse bliver ikke fyld op af en magisk fe, men af dem med job/ dem som er i gang med uddanelse ( fremtid). Ja, børn skal ha det godt! Men hvis man er på kh og vælge at ha et barn mere, så må man tænke på om man har råd og ikke regne med ekstra støtte, fripladser osv.

Hvis en dag det sker for mig ville jeg kæmpe for mig selv og min familie og ikke forvente at nogen kommer og hjælper mig

Altså egentlig er vi jo utrolig pisse heldige her over at staten hjælper og forsørger os så meget som den gør hvis man af en eller anden grund ikke har arbejde. Jeg tror lidt at det kan gøre folk en smule "doven". Hvor i andre lande, usa osv er der sgu ikke noget at hente hvis man ikke har betalt til a kasse eller forsikring. Det kan måske motiverer folk til at yde lidt ekstra og kæmpe lidt ekstra for at finde et job. Eller at man i familien så tager sig mere af hinanden. Som i Tyskland hvor man er meget mere afhængig af familien Til hjælp end her. Og jeg er også klart for den gensidig forsøgerpligt, hvis reglerne vel og mærke var helt ens for både gifte og samlevende. Er den ikke også blevet fjernet igen? 

Bevares jeg er skam glad for at der er hjælp at hente hos staten, men nogle gange bliver man måske lidt fanget i det såkaldte sikkerhedsnet.

vi burde måske bare prise os lykkelig over at vi lever som vi gør istedet for at hyle hver gang der skæres en smule i ydelserne.

og ja, statskassen er i den grad ikke uendelig, den har skam også sin grænse. 

Men det må sgu heller ikke være nemt at få det hele til at gå op i en højere enhed. 

Anmeld

4. marts 2015

san

nenadol skriver:

Men hvad er fattigdom? 

Man er i mine øjne ikke fattig bare fordi man ikke kommer ud at rejse og ikke har ipad og telefon.

Jeg snakker om nyt tøj og lidt sjovt for børnene en gang imellem i weekenden, det er der mange børne der ikke får.. Ja ved at man kan købe brugt billigt tøj som er ganske fint, men på et tidspunkt når børnene en alder hvor de gerne vil have nyt tøj, men det er der ikke råd til..

Anmeld

4. marts 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
esioul skriver:

Men de penge skal jo betales tilbage igen.  Jeg synes ikke det er ok dem på kontanthjælp bare skal "have mere", mens dem på SU skal betale tilbage. 

Og selvom man har en uddannelse, kunne man læse videre og derved være kvalificeret til flere jobs.  

Jeg kan godt se der er nogle der kommer i klemme og har rigtig ondt af syge personer der må slås med systemet. Men dem som bare ikke kan få job og har været på kontanthjælp længe må tænke ud af boksen og kvalificere sig med mere uddannelse. 

Nu er størstedelen af langtidskontanthjælpsmodtager jo ikke uddannede mennesker. Der er jo mange flere faktorer i det end blot at folk må uddanne sig mere eller tage sig sammen.

Anmeld

4. marts 2015

migxher skriver:

Så kan man jo spørge hvor mange med fuldtids studie OG barn der har tid til at arbejde? Oven i købet hvis man er enlig og ikke har en partner til at passe barnet imens. Ja nogle studier er til og med mere end fuld tid. Ja så skal man selvfølgelig betale sig fra at få barnet passet, men det koster jo også både penge og tid med barnet. 

Er du enlig får du jo ikke bare en almindelig su, men dobbelt su.

Og har du en partner vil du sagtens kunne arbejde lidt ved siden af.

Anmeld

4. marts 2015

migxher skriver:

Men nu er det langt fra alle med fuldtids studie og barn der har tid og overskud til arbejde. 

Og for mig selv kan jeg sige at nik har jeg muligheden men jeg vil altså ikke bare rende og tage su lån. Og det er jo som sagt også et lån og skal betales tilbage igen. 

Og der er skam også måder at låne penge på når man er på kh.

Det kan da godt være det er nederen med lån, men det er trods alt en investering i det fremtidige liv.

Og at der er måder at låne penge på mens man er på kh kan jeg slet ikke forstå du nævner - så du synes folk på kh skal tage hurtige lån med skyhøj rente?

Anmeld

4. marts 2015

AnnaK89

Vik skriver:

Jo stress og depression kan være en meget alvorlig "diagnose"! 

Måske du skulle tage og undersøge for du udtaler dig! 

Anmeld

4. marts 2015

Vik skriver:

lidt indsigt og empati ville klæde dig.

Det er jo ikke sikkert at alle er i stand til at tænke rationelt og planlægge familie efter det, der er mennesker med meget kedelige baggrunde som ikke ved bedre.  

Anmeld

4. marts 2015

migxher skriver:

Altså egentlig er vi jo utrolig pisse heldige her over at staten hjælper og forsørger os så meget som den gør hvis man af en eller anden grund ikke har arbejde. Jeg tror lidt at det kan gøre folk en smule "doven". Hvor i andre lande, usa osv er der sgu ikke noget at hente hvis man ikke har betalt til a kasse eller forsikring. Det kan måske motiverer folk til at yde lidt ekstra og kæmpe lidt ekstra for at finde et job. Eller at man i familien så tager sig mere af hinanden. Som i Tyskland hvor man er meget mere afhængig af familien Til hjælp end her. Og jeg er også klart for den gensidig forsøgerpligt, hvis reglerne vel og mærke var helt ens for både gifte og samlevende. Er den ikke også blevet fjernet igen? 

Bevares jeg er skam glad for at der er hjælp at hente hos staten, men nogle gange bliver man måske lidt fanget i det såkaldte sikkerhedsnet.

vi burde måske bare prise os lykkelig over at vi lever som vi gør istedet for at hyle hver gang der skæres en smule i ydelserne.

og ja, statskassen er i den grad ikke uendelig, den har skam også sin grænse. 

Men det må sgu heller ikke være nemt at få det hele til at gå op i en højere enhed. 

selvfølgelig er vi heldige.

Men i USA betaler de jo ikke nær så meget i Skat som i Danmark, så er det jo klart at deres sikkerhedsnet ser anerledes ud.

Anmeld

4. marts 2015

Sissel

Vik skriver:

Stress og depressioner er da i aller højeste grad alvorlige sygdomme.. Et brækket ben kan fikses, det er sgu ikke altid et brækket sind kan det.. 

Nu er jeg lige så "hård" som dig, og dømmer på forhånd.. Jeg går ud fra at du hverken selv har været eller haft nogle tætte på livet, som har været ramt at de to sygdomme.. For så ville du ALDRIG udtale dig sådan.. 

Uden hjælp, kan stress og depression i værste tilfælde føre til selvmord.. 

Og det synes jeg fandeme er alvorligt!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.