Eksperthjælp: En lort er vel en lort eller....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. februar 2015

RGN

Profilbillede for RGN
Patriark skriver:

At kategorisere ord, på den måde du gør, er i min verden udannet.

Det er vel blot, fordi du føler dig ramt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2015

RGN

Profilbillede for RGN
L&V skriver:

Uh jeg syntes den klasse opdeling du er ude i er noget farlig og en meget dømmende. 

For i rigtig rigtig mange institutioner er det det ord man bruger og det er da veludannede mennesker fra alle mulige baggrunde. Ikke kun trucker havnearbejdere fra et social udsat etage byggeri.

Nej, det er blevet meget normalt at have et grimt sprog og også derfor så mange reagerer på min kommentar.
Folk kan jo ikke længere se at det er grimt, fordi det er blevet så udbredt.

Jeg mener med min white trash kommentar, heller ikke at det er folk uden uddannelse. Dannelse og uddannelse er ikke det samme.

Det var nok et dumt ordvalg fra min side, fordi jeg kan se det bliver så misforstået af de fleste.

Jeg skulle nok bare have skrevet, at jeg synes det er trist, at de færreste sætter en ære i at tale pænt, når det nu trods alt engang er en mulighed. 

Anmeld

14. februar 2015

RGN

Profilbillede for RGN
Patriark skriver:

Hjemme hos os ser vi gerne, at vores børn har et nuanceret sprog og at de er nysgerrige. Derfor er der ikke nogle ord der er "pæne" eller "grimme".

At begrænse børns sprog er at begrænse deres udvikling.

Det skal I jo også have lyst til. 

Jeg sætter gladeligt grænse for mine børn. Det gælder både sprogbrug og adfærd.

Grænser giver trygge børn. Absolut ikke hæmmede børn.

Anmeld

14. februar 2015

RGN

Profilbillede for RGN
lineog4 skriver:

Det sjove er de ord fuldstændig mister deres tiltrækningskraft når de voksne ikke reagerer ved at falde ned af stolen... 

Mine børn skal ikke løbe rundt og sige en masse bandeord - vi afprøver dem og så forklarer jeg dem, at de lyder grimme i manges øre og at vi har jo en masse gode ord vi kunne bruge i stedet for, eller rettere vi kan nuancere vores sprog ved at sige: jeg synes det der skete lige nu gjorde at vi ikke kunne lege videre, frem for at sige: det der skete lige nu var noget lort. 

En af vores yndlingssange er Hr skægs Bandeordssangen hvor vi skråler lige så højt vi kan.... Og vi elsker: muldvarpen der ville vide hvem der lavede lort på dens hoved (de er efterhånden for store)

Jeg synes faktisk også det er helt okay, at læse bogen om muldvarpen og såmænd også at synge Hr. Skægs bandesang.

Det er ikke fordi jeg er snerper sammen, hver gang jeg kommer i kontakt med grimme ord.

Det skal bare ikke blive en del af hans hverdagssprog, når han selv skal kommunikere med andre mennesker.

Anmeld

14. februar 2015

san

En lort er en lort vi brugte også ordet lort, når de små skulle på toilet i vuggestuen.. tænker at det også er nemmer for de små at sige lort, end afføring

Anmeld

14. februar 2015

RGN

Profilbillede for RGN
san skriver:

En lort er en lort vi brugte også ordet lort, når de små skulle på toilet i vuggestuen.. tænker at det også er nemmer for de små at sige lort, end afføring

Jeg skal ikke kunne udtale mig om børn generelt, men det har aldrig været svært for min søn. Godt nok sagde han afførn i starten.  

Anmeld

14. februar 2015

Abracadabra

Jeg bryder mig ikke om ordet lort, og vi kommer fint udenom. I institutionen siger de lort, og fred med det, men vi bruger andre udtryk. Nu er den ældste begyndt at bruge ordet meget, og jeg siger, at det ikke er et pænt ord, og vi siger noget andet. 

Det lyder underligt, men vi spørger, om den mindste har "trykket", fordi det jo beskriver handlingen fint... Men det ser da helt skørt ud på skrift!! 

Anmeld

14. februar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
RGN skriver:

Det er sådan lidt et klassisk svar når man ikke har et ordentligt svar. 

Anmeld

14. februar 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg tror, ordet "lort" er under udvikling fra et "grimt" ord til et næsten stuerent - ligesom "sgu" efter mange års slid ikke længere opfattes/kategoriseres som bandeord. Det fremgår i hvert fald tydeligt både her og i andre sammenhænge, at mange slet ikke sidestiller det med "pis", men snarere "tis". 

Det lyder stadigvæk ikke kønt i mine ører, hverken i et lille barns eller en ældres mund, men for det første er jeg halvgammel, for det andet kan jeg godt finde på at sige "sikke noget lort" eller "jeg har trådt i en hundelort" - det er faktisk kun i konteksten, hvor man omtaler menneskeafføring, at jeg stejler lidt - men jeg omtaler faktisk også sjældent afføring sådan generelt. 

Jeg tror overhovedet ikke på, at man kan kategorisere brugere af alle ord som hhv. dannede og udannede - nogle ord er som nævnt under udvikling, og der kan både alder, geografisk tilhørsforhold, dialekt osv. spille ind. 

Jeg ville til gengæld trække på smilebåndet, hvis et lille barn sagde "afføring" eller "fæces" 

Anmeld

14. februar 2015

Patriark

RGN skriver:

Hvorledes skulle jeg føler mig ramt, af dine perfide ytringer?!

Du begrænser dine børns udvikling, godt for dig. Dine børn...Not so much.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.