Mor og meget mere skriver:
Jeg tror, ordet "lort" er under udvikling fra et "grimt" ord til et næsten stuerent - ligesom "sgu" efter mange års slid ikke længere opfattes/kategoriseres som bandeord. Det fremgår i hvert fald tydeligt både her og i andre sammenhænge, at mange slet ikke sidestiller det med "pis", men snarere "tis".
Det lyder stadigvæk ikke kønt i mine ører, hverken i et lille barns eller en ældres mund, men for det første er jeg halvgammel, for det andet kan jeg godt finde på at sige "sikke noget lort" eller "jeg har trådt i en hundelort" - det er faktisk kun i konteksten, hvor man omtaler menneskeafføring, at jeg stejler lidt - men jeg omtaler faktisk også sjældent afføring sådan generelt.
Jeg tror overhovedet ikke på, at man kan kategorisere brugere af alle ord som hhv. dannede og udannede - nogle ord er som nævnt under udvikling, og der kan både alder, geografisk tilhørsforhold, dialekt osv. spille ind.
Jeg ville til gengæld trække på smilebåndet, hvis et lille barn sagde "afføring" eller "fæces" 
Måske har du ret. Måske handler det i virkeligheden om at "vi" er begyndt at snakke åbent om noget der ikke blev snakket så åbent om før, så nu er der brug for et dagligdagsord, og der er manges valg faldet på "lort".
Vi sad rundt om bordet efter maden hjemme ved mine svigerforældre forleden aften. Som man nu gør efter børnene er spurtet afsted. Og så faldt snakken på min drengs afføringsmønstre. Han har haft voldsomme forstoppelser, så det er noget vi har arbejdet meget med, så helt naturligt spørger min svigermor ind til hvordan det går. Pludselig udbryder svigerfar at der godt nok er sket et skifte siden den gang han havde børn, for der havde de godt nok aldrig siddet rundt om bordet og snakket om lort.
Nu er vi nok nogen af dem der, qua vores søns afføringsproblemer, har haft behov for at italesætte lorten. Min søns problemer var "psykiske", så det var vigtigt at vi fik gjort det afslappet og uhøjtideligt, og i den sammenhæng syntes selve ordet vigtigt. Det skulle være et ord der ikke tog afstand, som fx pu-ha gør. Det måtte bestemt ikke være noget der indikerede at det var noget der skulle skjules, som alle de ord der bliver brugt hvor man snakker lidt uden om (fx nummer2 eller lave stort). Og det skulle være et ord der ikke var alt for ukonkret, som fx afføring og fæces. Vi havde svært ved at finde andre, bedre udtryk, end lort. En lort er en lort