Eksperthjælp: En lort er vel en lort eller....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. februar 2015

modesty

RGN skriver:

Min søn på 5 år kalder det afføring.
Det er ikke klinisk. Det ville fæces være. 

I hans børnehave kalder de det lort, men han ved godt der er forskel på ude og hjemme og at jeg ikke vil høre white trash sprog.

Det er sjovt, for jeg synes netop det er white trash at gå op i pligt-manerer på den måde. Når jeg siger pligt, så mener jeg manerer der i bund og grund intet har at gøre med måden man behandler andre mennesker på, empati o.s.v. Men om Emma Gad. 

I min omgangskreds er det mennesker med lavest social status som går mest op i etikette - måske netop fordi det er meget vigtigt for dem at tage afstand til deres sociale status, men de gør det bare på en meget overfladisk måde, som efter min mening intet har med reel dannelse at gøre.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
MysteriousAngel skriver:

Jeg synes ikke du kan drage paralleller imellem mejetærsker og kælling. 

Kælling er et nedladende ord hvor mejetærsker simpelthen er en betegnelse for en maskine. Så det kan godt være i ikke bruger det dagligt.

Hvis man lærer sit barn enten at sige de ord eller "det må de gerne" så giver man dem nogle værdier som jeg ikke tror er forlignelige med samfundets normer. 

Jeg hører feks ikke en direktør sige til sine medarbejdere at de er nogle kællinger, en lærer sige til eleverne at de er nogle skiderikker eller en medarbejder i netto sige til kunderne at de bare er nogle sataner. Derfor mener jeg at det er en del af vores opdragelse at lære vores børn hvilke ord der er acceptable og hvilke der ikke er. 

Derved kommer jeg tilbage til de første indlæg, at det kan godt være at mine børn ikke render rundt og siger lort/kælling eller skrid men til gengæld tror jeg på, at jeg opdrager dem til det samfund vi er i dag. 

Tror ikke du har forstået hans indlæg

Anmeld

14. februar 2015

Herhjemme kan vi godt finde på at bruge bandeord eller sige 'jeg skal skide' og andet godt 

min dreng må gerne bruge de ord han hører os bruge sålænge han bruger dem i den rigtige kontekst. Han må godt sige at noget er noget lort sålænge han ikke siger at jeg er en lort 

jeg forstår slet ikke man er så forskrækket over ord - det er jo ikke ensbetydende med at man får børn der ikke kan sige en sætning uden at bande eller er nedladende overfor/taler grimt til andre. De skal nok blive nogle gode samfundsborger selvom de kalder lort for en lort

Anmeld

14. februar 2015

lineog4

modesty skriver:

Det er sjovt, for jeg synes netop det er white trash at gå op i pligt-manerer på den måde. Når jeg siger pligt, så mener jeg manerer der i bund og grund intet har at gøre med måden man behandler andre mennesker på, empati o.s.v. Men om Emma Gad. 

I min omgangskreds er det mennesker med lavest social status som går mest op i etikette - måske netop fordi det er meget vigtigt for dem at tage afstand til deres sociale status, men de gør det bare på en meget overfladisk måde, som efter min mening intet har med reel dannelse at gøre.

Det samme er faktisk min erfaring.

Anmeld

14. februar 2015

Sprit25

Ord er bogstaver sat sammen i en tilfældig rækkefølge. Nogle er stemplet som "grimme" andre som "pæne" men inderst inde afhænger alt af konteksten. 

Vi bander helt vildt hjemme og vi skider herhjemme. (Ofte efter fulgt af et held og lykke) men takket været denne debat tog jeg faktisk en snak med kæresten igår. 

Og vi blev enige om lort er lort. Hvis konteksten ikke lige er til at lave lort siger man: jeg går lige for mig selv

Anmeld

14. februar 2015

modesty

dorthemus skriver:

De pølser..? 

Jeg skal lige ud og pølse, åååhhh hahahah det er sjovt.

Anmeld

14. februar 2015

Pikku Myy

modesty skriver:

Og du fik det, jeg havde så mange problemer med at få formuleret neutralt, så pænt

Anmeld

14. februar 2015

MysteriousAngel

mor:) skriver:

Tror ikke du har forstået hans indlæg

Jeg tror altså ikke at jeg har misforstået noget. 

Anmeld

14. februar 2015

MysteriousAngel skriver:

Jeg tror altså ikke at jeg har misforstået noget. 

Det synes jeg nu dit svar tydeligt viser. 

Anmeld

14. februar 2015

RGN

Profilbillede for RGN
modesty skriver:

Ja, det er da lidt pudsig, men det vidner naturligvis om, at de skammer sig over sig selv.
Jeg ville dog mene, at du godt kan have en lavere social status uden at være white trash.

Jeg synes dog, at der er langt fra at gå op i at have et pænt sprog og så til Emma Gad.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.