Hej Trine.
Jeg skriver til dig da min datter snart skal starte i vuggestue. Jeg har lagt mærke til at mange pædagoger kalder børns afføring for lort. Jeg synes personligt det er et grimt ord, men deres argument er at det jo er det det er. Det synes jeg er et dårligt argument, for man kalder jo heller ikke tis for pis? Og hvis du er til lægen spørger han heller ikke hvor tit du laver lort?
Mit spørgsmål er derfor: er der en faglig begrundelse siden man er begyndt at bruge dette ord, og kan man bede pædagogerne om ikke at brude det overfor min datter?
Venlig hilsen mor04
Trines svar
Kære mor04
Tak for dit spørgsmål, det er faktisk et emne som regelmæssigt kommer op også blandt det pædagogiske personale.
Der er mange holdninger til hvad man skal kalde det og mange gode argumenter for både det ene og det andet.
Et af de argumenter jeg også selv høre er, at det jo er lort, så hvorfor kalde det noget andet.
Om man kan lide ordet eller ej synes jeg ikke er så vigtigt. Det der er vigtigt er at børn i vuggestue alderen skal begynde at lære at forbinde de fornemmelser der kommer i kroppen, inden der kommer noget ud, med det at skulle gå på wc. På den måde lærer de også at sætte ord på det der kommer og selvfølgelig lærer de også at holde det tilbage.
Det er meget abstrakt at lærer at holde sig og derfor er det vigtigt at de voksne holder det konkret når der tales om at gå på wc. Og derfor vælger mange at kalde det lort, frem for f.eks. pølser som jo også er noget man kan spise eller prut som så igen også er noget andet. Ordet afføring, hører jeg fra mange, er for klinisk og som du selv siger, noget man bruger hos lægen.
Samtidig er det sådan at det pædagogiske personale simpelthen ikke kan bruge tid på at huske og hvad hver enkel forældre gerne vil have at man kalder det. I en vuggestue er der normalt 12 børn på hver stue og ofte 2-3 stuer hvilket giver 36 mulige præferencer.
Nå det så er sagt, så vil jeg da opfordre dig til at tage en snak med det pædagogiske personale om hvad de kalder det og om de evt. kunne overveje at kalde det noget andet, hvis de siger lort. Særlig hvis du synes det fylder meget hos dig. Dog kan jeg ikke lade være med at tænke at der er vigtigere ting at tale om når din datter starter i vuggestue.
Når din datter begynder at få et sprog kan du også lære hende at der er forskel på hvad man siger i børnehaven og hvad man siger derhjemme.
En god måde er at gentage hvad hun siger men i stedet for at bruge ordet lort kan du bruge det ord som du synes er passende. På den måde irettesætter du hende ikke men får fortalt hvilket ord du gerne vil have hun bruger.
Håber du kan bruge mit svar ellers er du velkommen til at skrive igen.
Hilsen Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk