Eksperthjælp: En lort er vel en lort eller....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. februar 2015

L&V

RGN skriver:

Jeg siger så heller ikke brække mig, men kaste op.

Men sådan er sproget jo så forskelligt alt efter hvilke miljøer man er vokset op i. 

Nu er det jo ikke sådan, at jeg ikke kan lide folk, fordi de siger lort. Jeg forstår det bare ikke. "En lort er en lort" siges det, men det er det jo ikke bare i min optik.

Uh jeg syntes den klasse opdeling du er ude i er noget farlig og en meget dømmende. 

For i rigtig rigtig mange institutioner er det det ord man bruger og det er da veludannede mennesker fra alle mulige baggrunde. Ikke kun trucker havnearbejdere fra et social udsat etage byggeri.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2015

Isabella_mor

Hov. Ellers skalder vi det bajs (som det hedder i sverige) 

Anmeld

14. februar 2015

Patriark

RGN skriver:

Nej, der siger vi bare tis. 

Ja, han siger han skal ud at lave afføring.

Jeg tror, folk synes det lyder lidt sjovt. Han har jo trods alt også sagt det allerede som 2 årig. Men jeg synes det er vigtigt at have et pænt sprog.
Sådan er jeg opdraget og det hænger ved som voksen. 

Hjemme hos os ser vi gerne, at vores børn har et nuanceret sprog og at de er nysgerrige. Derfor er der ikke nogle ord der er "pæne" eller "grimme".

At begrænse børns sprog er at begrænse deres udvikling.

Anmeld

14. februar 2015

lineog4

RGN skriver:

Jeg tror folk misforstår mig lidt.

Jeg mener ikke, at du er udannet generelt, men i den forbindelse vælger et udannet ord.

Hvis jeg skulle stemple nogen som udannet, skulle der lidt flere oplysninger om personen til. 

En af de nok mest læste børnebøger er: muldvarpen der ville vide hvem der havde lavet lort på dens hoved  

Der har værrt børneprogrammer om: gæt en lort og der er vist også nogen bøger om det.

Jeg har i ZOO lavet julekort af elefantlort - jo det kaldte de det.

alle 3 ting ville bare have været så grinagtige hvis man erstattede med pølser, bummelum eller prut. 

Har læst du kalder det afføring, og jo det kunne man korrekt også have sagt. Tror bare det havde mistet en del af tiltrækningskraften his de små: muldvarpen der ville vide hvem der havde lavet afføring på dens hoved er bare på en eller anden måde en enorm tam titel.

Anmeld

14. februar 2015

Patriark

RGN skriver:

Jeg tror folk misforstår mig lidt.

Jeg mener ikke, at du er udannet generelt, men i den forbindelse vælger et udannet ord.

Hvis jeg skulle stemple nogen som udannet, skulle der lidt flere oplysninger om personen til. 

At kategorisere ord, på den måde du gør, er i min verden udannet.

Anmeld

14. februar 2015

MysteriousAngel

Patriark skriver:

Hjemme hos os ser vi gerne, at vores børn har et nuanceret sprog og at de er nysgerrige. Derfor er der ikke nogle ord der er "pæne" eller "grimme".

At begrænse børns sprog er at begrænse deres udvikling.

Så hjemme hos jer så siger man både lort, bræk, pis, skrid, kælling, idiot osv? For jeg tænker, at hvis man ikke må begrænse børns sprog så må de vel gerne ytre sig som de har lyst til? 

Anmeld

14. februar 2015

Signe-bine

Hos os hedder det lort og at skide... I min verden er ordet "pølser" værre at bruge, det er noget man spiser.

Anmeld

14. februar 2015

lineog4

MysteriousAngel skriver:

Så hjemme hos jer så siger man både lort, bræk, pis, skrid, kælling, idiot osv? For jeg tænker, at hvis man ikke må begrænse børns sprog så må de vel gerne ytre sig som de har lyst til? 

Det sjove er de ord fuldstændig mister deres tiltrækningskraft når de voksne ikke reagerer ved at falde ned af stolen... 

Mine børn skal ikke løbe rundt og sige en masse bandeord - vi afprøver dem og så forklarer jeg dem, at de lyder grimme i manges øre og at vi har jo en masse gode ord vi kunne bruge i stedet for, eller rettere vi kan nuancere vores sprog ved at sige: jeg synes det der skete lige nu gjorde at vi ikke kunne lege videre, frem for at sige: det der skete lige nu var noget lort. 

En af vores yndlingssange er Hr skægs Bandeordssangen hvor vi skråler lige så højt vi kan.... Og vi elsker: muldvarpen der ville vide hvem der lavede lort på dens hoved (de er efterhånden for store)

Anmeld

14. februar 2015

Patriark

MysteriousAngel skriver:

Stort set, ja.

Det handler om kontekst. Ikke ordet som et selvstændigt term.

Anmeld

14. februar 2015

MysteriousAngel

L&V skriver:

Uh jeg syntes den klasse opdeling du er ude i er noget farlig og en meget dømmende. 

For i rigtig rigtig mange institutioner er det det ord man bruger og det er da veludannede mennesker fra alle mulige baggrunde. Ikke kun trucker havnearbejdere fra et social udsat etage byggeri.

Hun siger jo netop også at hun mener ikke folk er udannede men at de bruger udannede ord. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.