Eksperthjælp: En lort er vel en lort eller....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. februar 2015

dorthemus

RGN skriver:

Min søn på 5 år kalder det afføring.
Det er ikke klinisk. Det ville fæces være. 

I hans børnehave kalder de det lort, men han ved godt der er forskel på ude og hjemme og at jeg ikke vil høre white trash sprog.

Arhh ligefrem white trash??!! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2015

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis

Den store siger gaga, den lille siger prutter, far siger lort og mor siger pølser (til børnene, når jeg selv skal, skal jeg skide) tror vi er meget afslappede omkring det, men da jeg arbejdede i børnehave var det helt forkert for mig at skrive "lort" i bleskift skemaet. Synes det er et hårdt år til børn, men jeg tror også mest jeg har brugt det som bandeord egentlig. I hjemmeplejen skrev vi afføring. 

Anmeld

13. februar 2015

dorthemus

Pigeeeeen skriver:

Jeg er skam også opdraget til at have et ordentligt sprog - men synes måske afføring er er lige at overdrive. Jeg ville aldrig sige skide da jeg synes det er rigtig grimt. Men ja, en lort er en lort. Og tis er tis. Prut er prut og bræk er bræk. Ved godt det er et definitions spørgsmål, det er bare yderst sjældent folk siger afføring udover lægen og dyrlægen. 

Enig og enig og enig 

Anmeld

13. februar 2015

Stjerneskud84

Jeg er nu heller ikke den som siger lort, pis osv... 

I daglig tale, siger jeg urin og afførring eller "prøv lige og se om du kan komme af med noget"... 

Tror nok de ældre mennesker, vil kigge noget, hvis jeg sagde "kan du lige prøve og se om du kan komme af med noget pis eller lort" 

Mine børn siger puha... Eller "jeg skal lige tisse" 

Vi er jo forskellige... 

Anmeld

13. februar 2015

MysteriousAngel

lineog4 skriver:

Mennesker æder ikke, det gør dyr 

Men mennesker laver lort 

Kan så løse vi er udannet her hjemme eller er velvoksne håndværkere, for her er en lort en lort og det er det vi lavet på toilettet, vi laver ikke pølser dem laver vi i køkkenet og bummelum er vel noget vi gør på en tromme 

Tja både og. Jeg synes ikke du er udannet. Men jeg tænker i de baner når jeg tænker på begrebet lort og hvor det kommer fra. Jeg synes det er vigtigt at vi anerkender at vi har alle nogen sterotyper som dukker op engang imellem. Jeg bliver da selv ramt af dem. Og så er det jo godt, at andre kan modbevise at de netop er en af dem. 

Men anyhow. Jeg bryder mig ikke om ordet lort. Og så vil jeg meget hellere vælge ordet bummelum (selvom det har noget med en tromme at gøre) eller puha (selvom det er noget man bruger med babyer) end det ord. Jeg synes simpelthen at det er så grimt. 

Æde kan sagtens bruges om mennesker. Feks. at æde og drikke. 

Anmeld

13. februar 2015

L&V

sommerbarn<3 skriver:

Hundebummelum hihihi 

He he jamen hvis lort er for grimt et ord må det jo være hundebummelum eller måske er det vovhunde pøller

Anmeld

13. februar 2015

dorthemus

Ej undskyld men hahahahaaa dét her er den sjoveste tråd jeg længe har set på Baby - tak for dem der har bidraget til en sjovere aften 

P.s. herhjemme hedder det lort og som pædagog siger jeg lort 

Anmeld

13. februar 2015

TNBC

dorthemus skriver:

Ej undskyld men hahahahaaa dét her er den sjoveste tråd jeg længe har set på Baby - tak for dem der har bidraget til en sjovere aften 

P.s. herhjemme hedder det lort og som pædagog siger jeg lort 

Jeg er overrasket over at et lille ord, er så grimt at det kan skabe sådan en debat.. Jeg har aldrig set det som et grimt ord, det et normalt ord..

Anmeld

13. februar 2015

MysteriousAngel

L&V skriver:

Men det må da klart være nemmere at navigere rundt i for børnene i stedet for pølser og prutter som os er noget andet og hvornår er man for stor til at sige bummelum? 

Jeg tror voksne ligger mere i ord end man bør og tillægger dem noget de ikke er. Lære dem baby sprog som er easy on the ears men som hurtigt bliver pattet og uklædeligt og faktisk ka være svært at komme af med

Det ved jeg ikke. Jeg tror at børnene lærer lynhurtigt at navigere rundt i den verden de bliver præsenteret for. Feks at man godt kan sige jeg går lige ud og laver lort til vennerne men ikke i andre sammenhænge.

Jeg må indrømme at jeg endnu ikke har oplevet nogen børn der har haft svært ved at komme af med de ord som du synes er pattede. Feks min egen datter er knap 2 år og hun lærte blandt andet vov-vov osv da hun var mindre men kan da sagtens sige gris og hest nu og hvilke lyde der hører sammen med dyrene.

Jeg underviser blandt andet en 3 klasse og de siger bare "at de går på toilettet" selvom jeg ved at de brugte ordene puha da de gik i 0. 

Anmeld

13. februar 2015

Hansen I

Trine skriver:

Hej Trine.

Jeg skriver til dig da min datter snart skal starte i vuggestue. Jeg har lagt mærke til at mange pædagoger kalder børns afføring for lort. Jeg synes personligt det er et grimt ord, men deres argument er at det jo er det det er. Det synes jeg er et dårligt argument, for man kalder jo heller ikke tis for pis? Og hvis du er til lægen spørger han heller ikke hvor tit du laver lort?
Mit spørgsmål er derfor: er der en faglig begrundelse siden man er begyndt at bruge dette ord, og kan man bede pædagogerne om ikke at brude det overfor min datter?

Venlig hilsen mor04

Trines svar

Kære mor04

Tak for dit spørgsmål, det er faktisk et emne som regelmæssigt kommer op også blandt det pædagogiske personale.

Der er mange holdninger til hvad man skal kalde det og mange gode argumenter for både det ene og det andet.

Et af de argumenter jeg også selv høre er, at det jo er lort, så hvorfor kalde det noget andet.

Om man kan lide ordet eller ej synes jeg ikke er så vigtigt. Det der er vigtigt er at børn i vuggestue alderen skal begynde at lære at forbinde de fornemmelser der kommer i kroppen, inden der kommer noget ud, med det at skulle gå på wc. På den måde lærer de også at sætte ord på det der kommer og selvfølgelig lærer de også at holde det tilbage.

Det er meget abstrakt at lærer at holde sig og derfor er det vigtigt at de voksne holder det konkret når der tales om at gå på wc. Og derfor vælger mange at kalde det lort, frem for f.eks. pølser som jo også er noget man kan spise eller prut som så igen også er noget andet. Ordet afføring, hører jeg fra mange, er for klinisk og som du selv siger, noget man bruger hos lægen.

Samtidig er det sådan at det pædagogiske personale simpelthen ikke kan bruge tid på at huske og hvad hver enkel forældre gerne vil have at man kalder det. I en vuggestue er der normalt 12 børn på hver stue og ofte 2-3 stuer hvilket giver 36 mulige præferencer.

Nå det så er sagt, så vil jeg da opfordre dig til at tage en snak med det pædagogiske personale om hvad de kalder det og om de evt. kunne overveje at kalde det noget andet, hvis de siger lort. Særlig hvis du synes det fylder meget hos dig. Dog kan jeg ikke lade være med at tænke at der er vigtigere ting at tale om når din datter starter i vuggestue.

Når din datter begynder at få et sprog kan du også lære hende at der er forskel på hvad man siger i børnehaven og hvad man siger derhjemme.
En god måde er at gentage hvad hun siger men i stedet for at bruge ordet lort kan du bruge det ord som du synes er passende. På den måde irettesætter du hende ikke men får fortalt hvilket ord du gerne vil have hun bruger.

Håber du kan bruge mit svar ellers er du velkommen til at skrive igen.

Hilsen Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Ja lårt er mange ting, en håndværker kan også lave lort.

Mit barnebarn som bor i luxenburk 4 år lave car,car det er hvis lort på fransk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.