Eksperthjælp: En lort er vel en lort eller....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. februar 2015

dorthemus

Jeg kommer pludselig i tanker om en sjov historie jeg hørte fra år tilbage i en børnehave jeg var pædagog i.

Til samling spørger jeg alle børn hvad de kalder " det at gå på wc" derhjemme. Alle tænkelige og allerede nævnte ord kom på banen: lort, stort,  bummelum/bimmelim, kaka, prut, puha, det der (!) osv.

Til sidst siger en dreng efter lang tids overvejelser: "jeg troooor noook, at hjemme hos mig siger min far: jeg skal lige ud og skide....!!

Hvor vil jeg hen med dét?  Min erfaring er at børn sagtens kan navigere rundt i forskellige begreber og faktisk har fin forståelse for, at vi handler og kommunikerer forskelligt hjemme og ude 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2015

MHB

Haha genial tråd! Sikke en debat om noget så naturligt som lort Herhjemme siger vi også lort. Jeg kan slet ikke forstå at så mange sidestiller lort og pis? Pis er for mig et grimt ord, lort er bare lort. I min søns vuggestue siger de pølser, det har jeg det meget mere anstrengt da pølser i min verden er noget vi spiser! 

Anmeld

13. februar 2015

dorthemus

MHB skriver:

Haha genial tråd! Sikke en debat om noget så naturligt som lort Herhjemme siger vi også lort. Jeg kan slet ikke forstå at så mange sidestiller lort og pis? Pis er for mig et grimt ord, lort er bare lort. I min søns vuggestue siger de pølser, det har jeg det meget mere anstrengt da pølser i min verden er noget vi spiser! 

Jeg er vokset op med at det hed pølser - det kan jeg heller ikke med 

Min datter kan sagtens forstå at hjemme siger hun lort og hos mormor siger hun pølser for det hedder det der 

Anmeld

13. februar 2015

lineog4

MysteriousAngel skriver:

Tja både og. Jeg synes ikke du er udannet. Men jeg tænker i de baner når jeg tænker på begrebet lort og hvor det kommer fra. Jeg synes det er vigtigt at vi anerkender at vi har alle nogen sterotyper som dukker op engang imellem. Jeg bliver da selv ramt af dem. Og så er det jo godt, at andre kan modbevise at de netop er en af dem. 

Men anyhow. Jeg bryder mig ikke om ordet lort. Og så vil jeg meget hellere vælge ordet bummelum (selvom det har noget med en tromme at gøre) eller puha (selvom det er noget man bruger med babyer) end det ord. Jeg synes simpelthen at det er så grimt. 

Æde kan sagtens bruges om mennesker. Feks. at æde og drikke. 

Må så lige skynde mig at sige jeg faktisk kaldte det prutter da min datter var lille - kunne heller ikke bære min lille sveske skulle sige lort. Men det var hun da bare ligeglad med og hun gik på toilettet og lavede lort.

Og det sjove jeg nok har stereotyper om dem som kalder det bummelum eller puha  lige som dem der kalder menstruation det røde... 

Men i bund og grund er vi jo bare forskellige og kommer med forskellige traditioner og forskellige associationer til forskellige begreber. Og min association til lort altså at man siger det er pædagog. En velvoksen håndværker siger ikke han laver lort, han skider.

Anmeld

13. februar 2015

Monski

Hvor er der mange der stiller ordene lort og pis over for hinanden. 

Det korrekte vil vel være lort-tis og skide-pisse?!

sådan er det i hvert fald i min verden

Anmeld

13. februar 2015

FruStolpe

Herhjemme er en spade, en spade. En skovl, en skovl og en lort er en lort. ...

Vi er enige om at det er direkte ulækkert at kalde lort for pølser... herhjemme spiser vi pølser, og vi kalder da heller ikke tis for juice -selvom det ligner ����

Anmeld

13. februar 2015

Sitrani

Hahahahaaaa.. ej Undskyld... men når man læser hele tråden igennem er det altså virkelig virkelig sjovt!!!! Haha.... (og herhjemme siger vi egentlig lidt af det hele mht. lort by the way!)

Anmeld

13. februar 2015

Isabella_mor

Her siger vi lort! Det er ikke grimt og når det er i den forbindelse. Det bliver grimt når man siger "jeg synes det er noget lort" " du er en lort " "lorte..."

osv! 

Jeg hader personligt ordene 

bæ, lave pølser og at skulle skide. I hvertfald hvis de ord kommer ud af min søns mund. 

Så er lort (i min verden) mere neutralt!

Anmeld

13. februar 2015

BinaMor

Jeg sys "lort" er noget dyr gør.. ligesom de æder, ikke spiser...

Anmeld

13. februar 2015

Krydserfingre

BinaMor skriver:

Jeg sys "lort" er noget dyr gør.. ligesom de æder, ikke spiser...

Hvad gør mennesker så?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.