Eksperthjælp: En lort er vel en lort eller....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. februar 2015

catja

modesty skriver:

Jeg synes at pøller er helt ekstremt meget grimmere end lort, så det er nok en smagssag. 

Haha ja det er nemlig smagssag 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. februar 2015

Pikku Myy

catja skriver:

Det er i det mindste ikke en assimilation som pølser ! Jo mere jeg tænker over det, synes jeg pøller er ganske anvendeligt .. Det er ikke tvetydigt og pænere end lort, hvis det endeligt er det vi oponerer imod !

Er pøller ikke bare slang for pølser??

Anmeld

17. februar 2015

catja

Pikku Myy skriver:

Er pøller ikke bare slang for pølser??

Hmm det tror jeg nu ikke .. Det går også under betegnelsen "afføring" i den danske ordbog .. Meget mærkelig dialog 

Anmeld

17. februar 2015

TNBC

Bshizzle skriver:

Altså.. Ødelægger sikkert den gode stemning 

Men min den ældste kan sagtens side "Jeg skal lige ud og skide" eller "Jeg skal lige ud og lave lort". 

Den mindste siger bare "jeg har lavet AD!". 

Jeg er faktisk fløjtende ligeglad med hvad man vil kalde det.. 

Her hjemme er det helt fint at sige hvad man vil i dette tilfælde.. 

Manden min siger da "skal ud og tømme ryggen". 

Jeg er enig med dig. Lad børnene sige hvad de vil.. De ser det jo ikke som  et grimt ord, men det de går ud og gør.. 

Anmeld

17. februar 2015

TNBC

catja skriver:

Det er i det mindste ikke en assimilation som pølser ! Jo mere jeg tænker over det, synes jeg pøller er ganske anvendeligt .. Det er ikke tvetydigt og pænere end lort, hvis det endeligt er det vi oponerer imod !

Synes som anden siger det er grimmere, også fordi at det ligger så tæt på pølser, nogen børn kalder faktisk pølser for pøller. 

Så nej, det vil jeg ikke kalde det.

Anmeld

17. februar 2015

Beem82

Jeg har som lille både lavet prut, pøller, pølser, puha, bummelum og jeg mener også vi havde vores helt eget udtryk i familien, men lige nu kan jeg desværre ikke huske det. Og da jeg kom på afstand af min mors løftede finger har jeg også både skidt og lavet lort.

Men har aldrig oplevet at være i konflikt med mig selv om, hvad jeg nu skulle derude på wc'et, det er kommet helt naturligt. Og jeg har altid haft og stadig har en stor forkærlighed for en god velgrillet wienerpølle - eller svensk pølseret for den sags skyld 

Tror altså ikke det er et større problem end man vil gøre det til. Ligesom med kroppen og seksualitet, det bliver først problematisk for børn, når vi ikke kan håndtere det på en afslappet måde...

Anmeld

17. februar 2015

Pikku Myy

catja skriver:

Hmm det tror jeg nu ikke .. Det går også under betegnelsen "afføring" i den danske ordbog .. Meget mærkelig dialog 

Ja, det er en betegnelse der kan bruges. Men tror du ikke at det oprindeligt stammer fra betegnelsen "pølse", som jo også bruges? Vi bruger "pøller" om de pølser man spiser med brød til ...

Jeg prøvede lige at google det, ogdet viser sig at det (muligvis, man skal jo aldrig helt stole på en hurtig søgning) stammer fra ordet pillow. Det er altså oprindeligt blevet brugt om en pude (sådan en aflang en).

Men igen, kan det så ikke tænkes at man først er begyndt at kalde affring for pølser, og så senere pøller som slang?

Anmeld

17. februar 2015

MysteriousAngel

Patriark skriver:

"Jeg synes ikke du kan drage paralleller imellem mejetærsker og kælling."

Og her er hvad du misforstod, selv tak.

Det var ord du sammenlignede. Så synes stadig ikke jeg har misforstået noget. Måske du bare ikke var tydelig nok? 

Anmeld

17. februar 2015

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller

Herhjemme hedder det kaka - ganske enkelt og stuerent, men mine unger siger også pooh og poopoo, da det er, hvad de siger i skole/bh/vs 

Ordet lort er i mine øjne et meget grimt ord, og jeg kunne aldrig selv finde på at bruge det i hverken den ene eller anden sammenhæng - på samme måde som jeg heller ikke bruger andre bandeord.

Men det er lidt sjovt, at der på dansk ikke findes et mere sobert ord, der ikke er klinisk, som afføring er. På alle de andre sprog, jeg taler og har kendskab til, har man netop et ord tilsvarende kaka/pooh.

Måske det skulle opfindes?

Anmeld

17. februar 2015

Patriark

MysteriousAngel skriver:

Det var ord du sammenlignede. Så synes stadig ikke jeg har misforstået noget. Måske du bare ikke var tydelig nok? 

Jeg sammenlignede ikke ordene, men hyppigheden af dem i dagligdagen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.