Er det fair?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2015

mor88

Anonym skriver:

Inspireret af en anden tråd vil jeg høre jeres tanker omkring vores økonomi her i huset.

Min kæreste har ca 30.000 kr udbetalt, og her under min barsel har jeg ca 10.000 kr. Udbetalt. (Normalt ca 13.000 udbetalt)
Vi deler fælles udgifter 50/50.
Vi har et fælles barn på under 6 måneder.
Jeg vil gerne have fælles økonomi, og det vil min kæreste ikke. Han tror, at jeg vil bruge alle hans penge.

Min kæreste har solgt sin lejlighed, og har tjent ca. 300.000 kr. På salget.
Nu går vi og kigger på at købe lejlighed (bor pt. Til leje). Jeg har hele tiden tænkt, at vi skulle købe den, og smide en god sjat penge i udbetalingen.. Netop fordi min kæreste har tjent på salget.

Forleden siger min kæreste så, at jeg kan låne penge af ham til udbetalingen, og så må jeg betale ham tilbage hver måned fremover.
Ellers kan han købe lejligheden, og så kan jeg betale ham husleje hver måned.

Derudover har jeg også lånt 20.000 kr af ham til at betale noget gammel gæld ud, så jeg nu betaler ham 1500 kr. Om måneden.

Jeg føler mig lidt som et barn i det her forhold. Føler ihvertfald ikke at han satser helt på det her, og at vi er ligeværdige.
Er jeg helt gal på den, eller er det fair nok det han siger?

Min kæreste har ca 25.000 udbetalt og jeg har min SU, så lige over 4.000 udbetalt. Han betaler ALLE regninger, og så plejer mine penge at gå til mad o.lign. 

Vi har en på 3 år.

Nej, det er nok ikke fair, men nu har han så valgt at støtte mig i mit studie, og en dag kommer jeg jo også til at tjene penge og indtil da, er han klar på at det meste af hans løn går til vores fællesudgifter. 

Jeg ville slet ikke kunne leve i et forhold som jeres :/ og aldrig om jeg ville tage et lån af min kæreste...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2015

Anonym trådstarter

Mulle0802 skriver:

Det er noget af en indkomst forskel i har. Han må da spare gevaldigt op hver måned, hvis du har råd til at betale din del for 10.000 og så stadig havde noget til dig selv.

Jeg kan godt følge dig men også ham. Kunne løsningen mon være at han betalt lidt mere til fællesudgifter - så du har lidt mere til dig selv.

Synes ikke at du kan gå ud fra at han skal lægge hele udbetalingen fordi han har tjent på salget (det gør han åbenbart heller ikke pga. I altid har haft det 50/50.

Jeg ville nok låne pengene i banken til indskud og så deles om udgifterne.

Da kæresten og jeg købte hus, havde jeg pengene til min del af indskuddet men vi valgte begge at tage et lån så alt var fælles (min opsparing står så på en plus konto til vores banklån, som jeg altid kan trække ud, men det gør så at vi sparer renter på det beløb på vores banklån.

Tror det er vigtigt I får taget en god snak og ikke mindst at du ikke tager "hans penge som en selvfølge" så ville jeg gå helt i baglås, men synes jeg indtjening er så forskellig at han bør betale mere end dig. 

Han sparer omkring 18.000 op hver måned. De ryger direkte ind på en opsparing.

jeg prøver at spare op hvad jeg kan.. Som oftest er det 2500 om måneden.

Han betaler faktisk for mad. Det havde jeg da helt glemt. Det er 2000 om måneden som han står for, og det er rigtig rart! Det giver mig noget luft  

Jeg kan også godt forstå at han ikke vil smide alle sine penge i. Det er også godt at have en buffer, så man har til uforudsete udgifter. 

Jeg tror bare ikke at han går med til også at låne penge til udbetalingen, når han nu har dem stående. Det er jo ikke rigtigt hans skyld eller problem at jeg ikke har opsparet til en stor udbetaling.

Jeg har ærlig talt heller ikke råd til både at betale faste udgifter, lån til ham, lån til banken og til Real kreditten.

Anmeld

4. februar 2015

Anonym trådstarter

MHB skriver:

Jeg forstår godt at du er træt af dit/mit mentaliteten! Kan i ikke oprette en fælleskonto hvorfra alle udgifterne i har fælles bliver taget fra? Det lyder da mega rodet at du skal sidde med alle udgifterne og han så overfører til dig? vores fælleskonto står vi begge som ejere af og vi kan derfor begge gå på netbank og se hvad der bliver brugt og sådan. Derudover har vi en fælles madkonto hvor nogle af pengene fra fælleskontoen bliver overført til og så har vi hver et dankort til indkøb. Hvordan gør i med indkøb af mad nu? 

Det er faktisk ham der betaler det. Det havde jeg helt glemt. 

Det er også en lidt sær løsning. Jeg handler ind, og så overfører han via mobilepay til mig bagefter

Det er noget rod! Jeg kan godt se det.

Anmeld

4. februar 2015

migxher

Han betaler faktisk for mad. Det havde jeg da helt glemt. Det er 2000 om måneden som han står for, og det er rigtig rart! Det giver mig noget luft  

Jeg kan også godt forstå at han ikke vil smide alle sine penge i. Det er også godt at have en buffer, så man har til uforudsete udgifter. 

Jeg tror bare ikke at han går med til også at låne penge til udbetalingen, når han nu har dem stående. Det er jo ikke rigtigt hans skyld eller problem at jeg ikke har opsparet til en stor udbetaling.

Jeg har ærlig talt heller ikke råd til både at betale faste udgifter, lån til ham, lån til banken og til Real kreditten.

Ej men det er jo hent hen i vejret! Hvad bruger han så hele den store opsparing til??
Det er jo slet ikke fair når grunden til at du ikke har mere udbetalt, er at du går hjemme og passe jeres fælles barn. Så skulle han måske tage noget af barslen, så det blev lidt mere fair.
Det er jo slet ikke fair at du skal leve så skrabet og han så bare har mega meget luft i hans økonomi. Jeg ville godt nok ikke bryde mig om at være sammen med sådan en nærig en. Det lyder utrolig smålig og rodet alt det der overføren frem og tilbage, du handler, men han betaler. Helt ærlig. 

Anmeld

4. februar 2015

FruStolpe

Anonym skriver:

Inspireret af en anden tråd vil jeg høre jeres tanker omkring vores økonomi her i huset.

Min kæreste har ca 30.000 kr udbetalt, og her under min barsel har jeg ca 10.000 kr. Udbetalt. (Normalt ca 13.000 udbetalt)
Vi deler fælles udgifter 50/50.
Vi har et fælles barn på under 6 måneder.
Jeg vil gerne have fælles økonomi, og det vil min kæreste ikke. Han tror, at jeg vil bruge alle hans penge.

Min kæreste har solgt sin lejlighed, og har tjent ca. 300.000 kr. På salget.
Nu går vi og kigger på at købe lejlighed (bor pt. Til leje). Jeg har hele tiden tænkt, at vi skulle købe den, og smide en god sjat penge i udbetalingen.. Netop fordi min kæreste har tjent på salget.

Forleden siger min kæreste så, at jeg kan låne penge af ham til udbetalingen, og så må jeg betale ham tilbage hver måned fremover.
Ellers kan han købe lejligheden, og så kan jeg betale ham husleje hver måned.

Derudover har jeg også lånt 20.000 kr af ham til at betale noget gammel gæld ud, så jeg nu betaler ham 1500 kr. Om måneden.

Jeg føler mig lidt som et barn i det her forhold. Føler ihvertfald ikke at han satser helt på det her, og at vi er ligeværdige.
Er jeg helt gal på den, eller er det fair nok det han siger?

Jeg havde fortalt ham at jeg ville finde min egen lejlighed. Måske fortsat være kærster, men jeg ville ikke bo sammen med ham. 

Så hellere ha sin egen husholdning, med de ting der så følger med. Det ville være den eneste løsning jeg kan se hvis du skal bort fra at han behandler dig som mindre værdig end ham selv....

Smålige menneske 

Anmeld

4. februar 2015

Anonym trådstarter

mor88 skriver:

Min kæreste har ca 25.000 udbetalt og jeg har min SU, så lige over 4.000 udbetalt. Han betaler ALLE regninger, og så plejer mine penge at gå til mad o.lign. 

Vi har en på 3 år.

Nej, det er nok ikke fair, men nu har han så valgt at støtte mig i mit studie, og en dag kommer jeg jo også til at tjene penge og indtil da, er han klar på at det meste af hans løn går til vores fællesudgifter. 

Jeg ville slet ikke kunne leve i et forhold som jeres :/ og aldrig om jeg ville tage et lån af min kæreste...

Det begrænser mig jo også. Jeg vil f.eks gerne læse videre, men det indebærer at jeg skal på SU i et år, og det har jeg ikke råd til som situationen er nu.

synes jo netop også at man må kigge lidt længere frem end bare lige nu. Du forbedrer jo din fremtidige kommende indtjening ved at være på SU nu.

Anmeld

4. februar 2015

April-baby

Vi har haft det samme problem, DS vi flytter i hus her om en lille måneds tid. Han betaler 1000 om måneden til indskud og alt det, hvor jeg førhen betalte 4000 om måneden, han har 10 ubetalt hver måned og jeg har lidt over 8. Jeg spurgte ham så hvorfor jeg skulle betale så meget, det var fordi jeg tjente mere. Det lavede han så om på. Eftersom at han tjener mere end jeg gør. 

Tag evt en snak med ham, her deles vi om alle udgifter, vi har self selv nogle, som vi ikke er fælles om, han har så som fire løn og skylder hans forældre. Jeg har min mobil at betale. Ellers deler vi os. Det skal være lige for begge (: 

Anmeld

4. februar 2015

Anonym trådstarter

migxher skriver:

Ej men det er jo hent hen i vejret! Hvad bruger han så hele den store opsparing til??
Det er jo slet ikke fair når grunden til at du ikke har mere udbetalt, er at du går hjemme og passe jeres fælles barn. Så skulle han måske tage noget af barslen, så det blev lidt mere fair.
Det er jo slet ikke fair at du skal leve så skrabet og han så bare har mega meget luft i hans økonomi. Jeg ville godt nok ikke bryde mig om at være sammen med sådan en nærig en. Det lyder utrolig smålig og rodet alt det der overføren frem og tilbage, du handler, men han betaler. Helt ærlig. 

Jeg ved det godt  

Han sparer jo bare op til en stor udbetaling på lejlighed, og det er super fint. Synes det er fedt at han ikke ødsler dem væk.

Men det ér noget rod, og jeg ved ikke hvordan jeg skal argumentere for at det skal være på en anden måde, uden at han føler jeg tager hans penge.

Anmeld

4. februar 2015

Mulle0802

Anonym skriver:

Men hvad vil han bruge sin opsparing til - for du vil jo aldrig få den sum af penge så i kan blive 50/50 op noget?

I skal da have en madkonto, det andet ville drive mig til vanvid, lige som du står til regnskab for hvad du bruger. 

Anmeld

4. februar 2015

Anonym trådstarter

FruStolpe skriver:

Jeg havde fortalt ham at jeg ville finde min egen lejlighed. Måske fortsat være kærster, men jeg ville ikke bo sammen med ham. 

Så hellere ha sin egen husholdning, med de ting der så følger med. Det ville være den eneste løsning jeg kan se hvis du skal bort fra at han behandler dig som mindre værdig end ham selv....

Smålige menneske 

Jeg har jo bestemt ikke lyst til at undvære ham i dagligdagen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.