Yurie skriver:
Vi ved jo heller ikke om der ikke er en der har holdt øje med ham. Bare fordi han ikke har kunne se det. der kan have siddet en på et kontor, idrætslæreren har kigget til ham engang i mellem.
Men jeg giver dig ret i at der er nogle børn der ikke synes det er rart, og ham her drengen ja.. jeg ved ikke.
Men ja jeg ved ikke. De ved vel hvåd de gør og ville nok aldrig sætte deres elever i fare.
Nej det ved vi ikke, men vi kan næsten formode at drengen har følt sig forladt da han jo nok ellers ville have spurgt om han måtte komme ind. Og havde nogen kigget efter ham og havde set en dreng på 10 år frysende så skal man da være en smule sadist for at fastholde han skal blive ude og ikke lige gå ud og stoppe drengen.
Jeg havde tanken om man straffer i alt almindelighed, jeg synes man skal have konsekvens forstået alla hvad vi har i de store klasser hvor man møder en læst dør med en seddel: du er kommet for sent henvend dig på kontoret når man kommer daskende. Men jeg ville aldrig straffe med eksempelvis en timeout hvis et barn har glemt sit penalhus, hvor imod timeout er reelt hvis barnet taler grimt til mig. Hvordan kan jeg så få barnet til at huske sit penalhus, hmm kan jeg overhovedet det da det handler om handlinger det hjemme? På samme måde kan jeg ikke forvente forældre kan fjernstyre børn i skolen. Men jeg kan sende seddel med hjem, jeg kan tage en snak om ansvar, jeg kan lave stjernekort (hvor jeg tror vejen går gennem barnet og ikke forældrene), jeg kan sætte fokus på succesen frem for fiaskoen.
Jeg ville blive rigtig ked af det hvis reaktionen mod en overdreven anerkendende tilgang bliver fokus på det negative, på det barnet ikke gør godt nok osv frem for fokus på det barnet gør godt. Min erfaring i skolen især i indskolingen er at børn vil gøre det gode, når jeg hjælper dem ved at fortælle dem kriterierne for succes og hjælper dem til at kunne opnå denne succes så får keg børn det elsker skolen og at lære, hvorimod hvis jeg sætter fokus på alt det de ikke kan og "straffer" så får jeg børn der er bange for skolen
Anmeld