Sendt på "stroppetur" i skolgården

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2014

Lullaby

helle85 skriver:

jeg kommer hverken med pædagogiske forklaringer eller noget, jeg er slet ikke uddannet pædagog eller noget så det vil jeg slet ikke ind på, men jeg ved forskellige børn er (feks kan jeg bare se på mine egne)

men ja alle børn skal overholde reglerne, men det jeg vil frem til er, skal alle så også have den samme straf???

Ja det er man jo nødt til. Hvis alle elever ved, at ved glemt tøj, skal man ud, så husker de deres tøj men hvis man giver forskellige straf så vil alle da udnytte det. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2014

lineog4

Så læser du mine indlæg forkert.

der er ingen individder der er ens - MEN - vi skal alle overholde de samme regler - længere og dybere er den altså ikke... Og så kan man komme med nok så mange fortolkninger af pædagogiske teorier for at bøje reglerne, et samfund er bygget op af regler og normer som vi alle skal overholde... 

Jeg begynder at se et billede af hvorfor vi har så mange utilpassede unge

Alle skal overholde de samme regler ingen tvivl om det, men når de så ikke overholder de gældende regler kan der så være forskel på konsekvensen? Kan der være formildende omstændigheder?

I min optik kan der være forskel på konsekvensen. Hvis Ib som har en masse støtte hjemme fra hver evig eneste uge glemmer idrætstøj vil jeg tage alvorsord med forældre, måske sætte Ib i et hjørne og vise min utilfredshed. Hvis Bo som jeg ved mangler støtten hjemme og hvor der måske kører en sikkerhedsplan og det er op af bakke med det meste, glemmer sit idrætstøj hver uge, så vil jeg have ekstra tøj liggende så han ikke blev udstillet, ville sende en reminder SMS aller helst til ham selv.

Hvis Gudrun har haft en skøn weekend, stor opbakning hjemme fra osv fortæller mig jeg er en dum kælling, så er der nultolerance (dog ville jeg hvis det var første gang forsøge at finde ud af hvad var baggrunden, for skindet kan jo også bedrage). Hvis Pia har været til aflastning, mor har skrevet de har haft en tur osv kalder mig en dum kælling så vil jeg vide det er et råb i frustration og vise det absolut ikke er i orden, men hjælpe med hvordan man ellers kan vise man er frustreret.

I differentieringen er der jo ikke kun fag fagliglæring, der er jo en pokkers masse læring i det sociale, i regler og så videre og der skal også differentieres. Så ja samme regler men ikke nødvendigvis samme konsekvens for der kan være formidlende omstændigheder fuldstændig på lige fod med dansk lovgivning

Anmeld

17. marts 2014

helle85

Yurie skriver:

Jeg tænker at der skal være de samme regler for børn generelt, men som f.eks i din søns tilfælde ville jeg nok se på drengen og finde en straf(hader det ord.. hmm må finde et andet) der passer til ham. Ligesom man ville til autistiske børn, sensitive børn og sådan noget. 

Men i alm skole med en klasse uden børn der harspecielle behov/krav, ja så bør det være det samme for alle. For ellers får skolen helt sikkert klager.

men nu til dages (lyder gammelt) er det sjælden at der er en hel klasse der ikke er mindst 1 barn som har særlige behov i mere eller mindre grad, fordi de lukker speciel skoler og derfor er jeg imod at man bare konstatere at alle børn kan klare den samme "straf"

jeg kan heller ikke lide ordet straf derfor skriver jeg det også sådan

Anmeld

17. marts 2014

lineog4

Lullaby skriver:

Ja det er man jo nødt til. Hvis alle elever ved, at ved glemt tøj, skal man ud, så husker de deres tøj men hvis man giver forskellige straf så vil alle da udnytte det. 

Nej det vil de da ikke. Som udgangspunkt ønsker de fleste børn (her taler jeg ikke teenagere) at gøre det rigtige. Miner han godt nok 10 drengen i historien og har ramt præteen årene (har selv en her hjemme og kan da høre fra hende det med at ville gøre forkert for at se grænser er ved at komme). Men et barn i 1. Klasse eller 2. Klasse har et dybfølt ønske om at gøre godt og hvis vi dog bare mødte børnene sådan så ville vi komme langt. Det betyder ikke at curle, det betyder ikke der ikke er konsekvens, det betyder ikke at være vag.

Men at møde et barn hver dag med troen på barnet vil det gode frem for troen på de vil snyde og vil det dårlige.... sådan møder jeg mine elever og det sjove er de for størstedelen så rent faktisk lever op til mine forventninger, og gør de ikke så finder jeg en konsekvens der passer til "synden" og ikke bare en fordi der skal være konsekvens 

Anmeld

17. marts 2014

helle85

Lullaby skriver:

okay men det vil sige at norgen børn så skal være bange for at gå i skole fordi de ikke forstå pointen i hvorfor de skal ud og gå på den måde???

jeg kan nævne rigtig mange ting hvor min søn er blevet irrettesat/straffede andreledes end andre børn da han ikke altid ved konsekvensen af de ting han gør og ikke forstå hvorfor han måske skal sidde på en stol selv om det bliver forklaret

Anmeld

17. marts 2014

helle85

lineog4 skriver:

Nej det vil de da ikke. Som udgangspunkt ønsker de fleste børn (her taler jeg ikke teenagere) at gøre det rigtige. Miner han godt nok 10 drengen i historien og har ramt præteen årene (har selv en her hjemme og kan da høre fra hende det med at ville gøre forkert for at se grænser er ved at komme). Men et barn i 1. Klasse eller 2. Klasse har et dybfølt ønske om at gøre godt og hvis vi dog bare mødte børnene sådan så ville vi komme langt. Det betyder ikke at curle, det betyder ikke der ikke er konsekvens, det betyder ikke at være vag.

Men at møde et barn hver dag med troen på barnet vil det gode frem for troen på de vil snyde og vil det dårlige.... sådan møder jeg mine elever og det sjove er de for størstedelen så rent faktisk lever op til mine forventninger, og gør de ikke så finder jeg en konsekvens der passer til "synden" og ikke bare en fordi der skal være konsekvens 

hvor er jeg bare glad for at høre hvordan du ser på tingene og den måde du behandler eleverne på

især nå jeg sidder som mor til et normalt fungerene barn og et barn meget diagnose og specielle behov

Anmeld

17. marts 2014

lineog4

helle85 skriver:

hvor er jeg bare glad for at høre hvordan du ser på tingene og den måde du behandler eleverne på

især nå jeg sidder som mor til et normalt fungerene barn og et barn meget diagnose og specielle behov

Kan fortælle jeg er skolet af mine skønne kollegaer, så jeg håber da de fleste lærere møder børn sådan. 

Alle børn vil det gode, men for alle er det ikke simpelt at forstå hvordan man gør det gode og der skal vi som voksne hjælpe ved at vise dem og fortælle dem og så sandelig ikke ved at straffe. Der er også børn hvor konsekvens er eneste vej frem og så er det sådan, men altid hvor man bagefter taler om handlingen og konsekvensen. 

Jeg har gennem erfaring lært at børn blomstrer når vi sætter krav til de kan og ikke når vi slår ned når de ikke kan.

Anmeld

17. marts 2014

helle85

lineog4 skriver:

Kan fortælle jeg er skolet af mine skønne kollegaer, så jeg håber da de fleste lærere møder børn sådan. 

Alle børn vil det gode, men for alle er det ikke simpelt at forstå hvordan man gør det gode og der skal vi som voksne hjælpe ved at vise dem og fortælle dem og så sandelig ikke ved at straffe. Der er også børn hvor konsekvens er eneste vej frem og så er det sådan, men altid hvor man bagefter taler om handlingen og konsekvensen. 

Jeg har gennem erfaring lært at børn blomstrer når vi sætter krav til de kan og ikke når vi slår ned når de ikke kan.

jeg tror da også de fleste lære er sådan, mine børn her i hvert fald også nogen fantastiske lære

men mens jeg har arbejdet i en børnehave og har haft børn i institution så kan jeg se at selvom de fleste pædagoger er gode til deres job, så er der nogen der har bedre tav på de vilde børn og nogen der har bedre tav på de stille børn hvis du forstå hvad jeg mener

Anmeld

17. marts 2014

Phoenix

Jeg kan ikke se at man skal straffes fysisk for at glemme sit idrætstøj. Hvilket det er på en dag, hvor chill-faktor kan føles som minus 20 grader ! Ligeledes kan det resultere i barnet bliver syg af kulden og får fravær fra skolen. Hvor er logikken i den taktik ??

Istedet synes jeg man bør gå i dialog med forældrene om at det idrætstøj skal medbringes. 

Ja, det er sandt at forældrene er ansvarlige for at barnet ikke er klædt tilstrækkeligt på eller barnet ikke har sit idrætstøj med. Men at barnet skal tage konsekvensen af forældrenes utilstrækkelighed er jeg fuldstændig uenig i. 

Anmeld

17. marts 2014

lineog4

helle85 skriver:

jeg tror da også de fleste lære er sådan, mine børn her i hvert fald også nogen fantastiske lære

men mens jeg har arbejdet i en børnehave og har haft børn i institution så kan jeg se at selvom de fleste pædagoger er gode til deres job, så er der nogen der har bedre tav på de vilde børn og nogen der har bedre tav på de stille børn hvis du forstå hvad jeg mener

Ja vi er forskellige som mennesker og ens personlighed kan svinge bedre sammen med en end en anden, og heldigvis møder eleverne flere forskellige lærere i deres skoledag.

Men hvis man som udgangspunkt tror børn vil det gode så kommer man langt med 99% af børnene og man kan pakke sin personlighed lidt væk (ikke den ikke er med hele tiden for det er i hvert fald en del af det at være lærer for mig at jeg er med som menneske). 

Jeg har snart været i alle mulige afkroge af skoleverden og synes generelt jeg kommer langt netop med den indstilling om det er i 1. Klasse, i specialklassen, i 7. Klasse. Forskellen på klasserne er konsekvensen når jeg bliver negativt overrasket.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.