Sendt på "stroppetur" i skolgården

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2014

lineog4

Lullaby skriver:

Men hvad skulle straffen så være for ikke at have gymnastiktøj med? Er det da ikke at han stadig dyrker motion uden at svede..

Men man kan da svede af at gå tur i halvanden time hvis man sætter fart på eller det er en god solskinsdag, så logikken om man ikke må være til idræt fordi man så sveder og ikke kan skifte synes jeg er tynd lige her (ja altså den dreng svedede jo så ikke, men det kunne andre have gjort. Mig selv inklusiv). Jeg synes jo idræt undervisning er så skøn så det er straf nok i sig selv at bare sidde og kigge mens klassekammeraterne har det fantastisk. Men ellers kunne en konsekvens jo være at man sad ved sekretæren og skrev en stil, læste en bog, lavede ekstra opgaver osv. 

Og det kunne for den sags skyld også være at gå en tur det er ikke gåturen jeg opponerer mod men det faktum han er alene....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2014

Lullaby

lineog4 skriver:

Men man kan da svede af at gå tur i halvanden time hvis man sætter fart på eller det er en god solskinsdag, så logikken om man ikke må være til idræt fordi man så sveder og ikke kan skifte synes jeg er tynd lige her (ja altså den dreng svedede jo så ikke, men det kunne andre have gjort. Mig selv inklusiv). Jeg synes jo idræt undervisning er så skøn så det er straf nok i sig selv at bare sidde og kigge mens klassekammeraterne har det fantastisk. Men ellers kunne en konsekvens jo være at man sad ved sekretæren og skrev en stil, læste en bog, lavede ekstra opgaver osv. 

Og det kunne for den sags skyld også være at gå en tur det er ikke gåturen jeg opponerer mod men det faktum han er alene....

Du skriver tidligere at han skulle have en straf der ligner det han "går glip af". At skrive en stil er da ikke motion?

Anmeld

17. marts 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
fo82 skriver:

På en måde så ja - så skal sanktioner være ens for alle almindelige børn.

hvis du tager mit tidligere eksempel - så er sanktioner for at overtræde hastighedsgrænsen også den samme for både Bent gurli og hans, og jeg synes at det er et forkert signal at sende at fordi du er Kurt, så får du det lidt lettere end alle de andre.

debatten om at specialskolerne lukkes synes jeg ikke er relevant i dette tilfælde, da debatten udspringer af en handling fra et tilsyneladende normaltfungerende barn i en tilsyneladende normaltfungerende familie.

Det er jeg meget uenig i, men jeg synes så heller ikke, at der findes "almindelige" børn. De har hver deres rygsæk og baggrund for at gøre, som de gør. Eller ikke gør. 

Jeg er altid - som mor og lærer - gået efter devisen, at "at behandle alle retfærdigt er ikke at behandle alle ens". To elever i 9. møder ofte først kl. 10 - den ene, fordi han er en skovl til at komme op, selvom mor og far vækker ham, før de går, og hvor det kun handler om hans ugidelighed. Den anden, fordi hun er den voksne derhjemme, er omsorgssvigtet og iøvrigt tidligere har forsømt sin skolegang i to år. Selvfølgelig har det ikke samme konsekvens - hvis jeg farer frem med sanktioner over for den sidste, ser jeg hende måske ikke igen, så for mig er det en sejr, at hun trods alt kommer i skole. 

I retssystemet behandles alle jo heller ikke ens for samme forseelse - her ser man også på baggrund osv. Og hvis Bent er studerende på SU, er hans fartbøde altså lavere end Gurlis. 

Anmeld

17. marts 2014

lineog4

Lullaby skriver:

Du skriver tidligere at han skulle have en straf der ligner det han "går glip af". At skrive en stil er da ikke motion?

Så har jeg formuleret mig forkert - en konsekvens der er relevant i forhold til handlingen er det jeg mener. Jeg synes det er relevant at sige man i skolen skal have noget meningsfyldt ud af alle timerne, og kan man ikke det i idræt pga glemt tøj så kan man da i det mindste få lavet lidt andet meningsfyldt. Men igen jeg synes sagtens man kan gå, ser ikke gå som en straf. Ser det at blive sat alene ude uden opsyn som en straf.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.