fo82 skriver:
På en måde så ja - så skal sanktioner være ens for alle almindelige børn.
hvis du tager mit tidligere eksempel - så er sanktioner for at overtræde hastighedsgrænsen også den samme for både Bent gurli og hans, og jeg synes at det er et forkert signal at sende at fordi du er Kurt, så får du det lidt lettere end alle de andre.
debatten om at specialskolerne lukkes synes jeg ikke er relevant i dette tilfælde, da debatten udspringer af en handling fra et tilsyneladende normaltfungerende barn i en tilsyneladende normaltfungerende familie.
Det er jeg meget uenig i, men jeg synes så heller ikke, at der findes "almindelige" børn. De har hver deres rygsæk og baggrund for at gøre, som de gør. Eller ikke gør.
Jeg er altid - som mor og lærer - gået efter devisen, at "at behandle alle retfærdigt er ikke at behandle alle ens". To elever i 9. møder ofte først kl. 10 - den ene, fordi han er en skovl til at komme op, selvom mor og far vækker ham, før de går, og hvor det kun handler om hans ugidelighed. Den anden, fordi hun er den voksne derhjemme, er omsorgssvigtet og iøvrigt tidligere har forsømt sin skolegang i to år. Selvfølgelig har det ikke samme konsekvens - hvis jeg farer frem med sanktioner over for den sidste, ser jeg hende måske ikke igen, så for mig er det en sejr, at hun trods alt kommer i skole.
I retssystemet behandles alle jo heller ikke ens for samme forseelse - her ser man også på baggrund osv. Og hvis Bent er studerende på SU, er hans fartbøde altså lavere end Gurlis.
Anmeld