Må pædagoger kysse jeres børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. februar 2014

EAF

lottemusen skriver:

Jeg er pt. i praktik i en vuggestue, og der er der mange forskellige holdninger til, om pædagoger og medhjælpere må kysse børnene.

Jeg har selv en dreng i DP, og dagplejemoren kysser ham på kinden eller i panden ind i mellem. Det synes jeg er helt i orden, og faktisk synes jeg, at det er dejligt, at han får kys og kram, når jeg eller hans far ikke er der. Munden synes jeg er no go.

Jeg er nysgerrig på, hvad tænker i om dette? Er det i orden, at jeres børn bliver kysset af de voksne, der tager sig af dem i hverdagen?

Jeg erindrer ikke jeg selv har har kysset nogen af de efterhånden mange børn jeg har passet  nusset, siddet tæt, kind mod kind ja - men erindrer ingen kys - og tænker dermed ikke at det er noget jeg gør og at der går min faglige og personlige grænse. Men at nogen pædagoger der passer mit barn kysser på kinden eller på panden syntes jeg til gengæld ikke der er noget i vejen for. Men munden - det er no go for mit og farens vedkommende (ja, tror det - har lige spurgt men tror ikke han har tænkt over det og så ser han fodbold lige nu, så fik et mmm.. og løften på skulderen 

Vores dagplejemor gjorde ikke, hun havde en regel med at munden var no go men kind og pande måtte børnene gerne kysse på. Hun gjorde det bare ikke selv. 

Faktisk et rigtig godt spørgsmål, har ikke tænkt over det  Tak for det. 

Jeg bliver dog dagligt mysset på i mit barns børnehave når der bliver afleveret, har åbenbart børnetække i den stue  Sætter jeg mig ned har jeg de første 4 foruden mit barn siddende på og omkring mig, og der bliver krammet og mysset. Simpelthen så hyggeligt og så kan de andre pædagoger lige få styr på blebørnene imens - win/win  Og så snakker jeg med dem om deres fine tøj hvis de kommer for at vise mig det eller en bog de har fundet, en bil de leger med eller har med. Særligt en polsk dreng er helt vild når jeg kommer  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Ja det må de gerne. Jeg er sikker på min dreng vil sige fra hvis han ikke vil have det. 

Anmeld

27. februar 2014

Wampires skriver:

Nej den udvikling har de selv valgt af at vi fortalte at vi ikke ville have at de kyssede ham og at han generelt ikke bryder sig om at blive kysset...

Hvorfor har de ikke bare lært ham at sige fra?

Anmeld

27. februar 2014

MorDk skriver:

Det er fint med kys på kinden og panden, hånden. MEN på munden? NEJ der sætter jeg grænsen. 

Men så er spørgsmålet om det burde være dig der sætter grænsen? Burde det ikke være dit barn? 

Anmeld

27. februar 2014

mommy1991

Jeg har det på samme måde som dig. Jeg synes det er HELT okay at kysse på kinden og panden, men ikke munden. Det er egentlig mest af hygiejniske årsager. 

Anmeld

27. februar 2014

MorDk

Men så er spørgsmålet om det burde være dig der sætter grænsen? Burde det ikke være dit barn? 

Mit barn kan ikke sætte grænsen... Det er der ikke mange børn der kan. Desuden har de en periode hvor de vil kysse alle (eller nogle børn har) Jeg synes ikke det er OK at kysse fremmede børn på munden. Hvorfor skulle man? 

Anmeld

27. februar 2014

Maja88 skriver:

Som pædagog og mor har jeg stemt nej..

Vi er på arbejde som professionelle fagpersoner. Der er det vigtigt man ikke inddrager son privatsfære men holder fast i ens fagidentitet..

Kys er for mig en del af privatsfæren..

Jeg ville da mene man er personlig og ikke privat. Du viser da bare omsorg.

Anmeld

27. februar 2014

MorDk

emmagirl skriver:

Jeg har det på samme måde som dig. Jeg synes det er HELT okay at kysse på kinden og panden, men ikke munden. Det er egentlig mest af hygiejniske årsager. 

Hygiejne ja men skam også intimitet... Synes et kys på munden er en intim og mere privat ting.

Anmeld

27. februar 2014

Muhmi

Ja da! Vores dagplejemor kysser på vores børn... Jeg synes det er dejligt at hun viser den omsorg og kærlighed til dem  Da jeg var førstegangsmor og Silas var helt lille havde jeg noget imod det... Men ikke mere, jeg ser det bestemt som et rart og varmt træk hos en pædagog/dagplejemor/ufaglært... Vi som forældre kan jo desværre ikke være der 24/7 til at yde den omsorg og kærlighed til vores børn, så hvor skal de så få det fra? Selvfølgelig fra de vidunderlig personer der passer på dem i løbet af dagen 

Anmeld

27. februar 2014

MorDk skriver:

Mit barn kan ikke sætte grænsen... Det er der ikke mange børn der kan. Desuden har de en periode hvor de vil kysse alle (eller nogle børn har) Jeg synes ikke det er OK at kysse fremmede børn på munden. Hvorfor skulle man? 

Børn kan da sagtens sige fra hvis de ikke vil kysses. 

Og ja mange børn har en fase hvor de synes det er sjovt at give kys og hvorfor skal de dog afvises i denne fase? 

Hvad mener du med fremmede børn? Pædagogerne/dp mor ser børnene ret mange timer hver dag. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.