MorDk skriver:
pædagoger er ikke gud og hver mand men jeg mener stadig ikke at de skal kysse mine børn på munden. Jeg vil også mene at hvis mine børn prøver at kysse pædagogerne på munden så skal de ikke gengælde det. Det synes jeg er helt fint at de på en pæn måde siger at på kinden er ok men ikke på munden.
Jeg ville selv som voksen sætte grænsen ved munden, jeg ønsker ikke at kysse nogen på munden - synes faktisk det er svært nok med mine egne børn (ja ved ikke hvorfor jeg har det sådan, men munden er min
). Men det er jo ikke barnets grænser.
spørgsmålet er om det er os som voksne der sætter grænser for børnene grundet en kulturel opfattelse, at kysse på munden tillægges jo i bund og grund kun andre betydninger, bliver mere intime og private fordi vi siger det. Da jeg var ung var det feks. Helt normalt man kyssede hinanden på munden når nan mødtes (behøver vist ikke fortælle jeg hadede det), og jeg ser faktisk mange af de store elever i skolen der gør det samme - et kys på munden som goddag.
vi har jo alle vores grænser, jeg er heller ikke et krammemenneske og skal altid tage tilløb når jeg kan se de omkring mig krammer som goddag eller farvel - elsker at kramme mine børn - men jeg vil da ikke give den intimgrænse videre til mine børn, den skal de selv sætte. Og kan de kkke verbalt, så kan jeg læse dem og sige fra på deres vegne.
Nå men tror ikke pædagogerne kysser på munden hos os - og tror det handler i høj grad om egne grænser. Og jeg er sikker på de sætter egne grænser i forhold til kys og kram - jeg selv får ofte placeret et kys på håret på det barn der sidder på mit skød, og min hånd nusser ofte ryggen på mine elever når jeg hjælper dem med opgaverne. Men jeg kender dem, ved hvem der slapper af ved det og hvem der ikke gør.
Anmeld