Pige eller prinsesse? Tøj ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. december 2013

Anonym trådstarter

Elbæk skriver:

Påklædning.

Hvis jeg engang får en lille pige, bliver hun da også klædt på som en lille prinsesse. 

Tiderne ændre sig, det samme gør småbørns moden. 

Bare fordi moden ændre sig, må man jo gerne forholde sig kritisk til den, og overveje hvor meget godt er? 

Selvfølgelig skal der være plads til kjoler og sløjfer, men (nogle)små piger i dag bliver klædt ud og opdraget som små prinsesser, og det kan man nok stille spørgsmålstegn ved, hvor sundt det er i længden. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2013

Elbæk

Anonym skriver:

Bare fordi moden ændre sig, må man jo gerne forholde sig kritisk til den, og overveje hvor meget godt er? 

Selvfølgelig skal der være plads til kjoler og sløjfer, men (nogle)små piger i dag bliver klædt ud og opdraget som små prinsesser, og det kan man nok stille spørgsmålstegn ved, hvor sundt det er i længden. 

Ja selvfølgelig :-) Men jeg synes personligt at den lille prinsesse mode er super skøn, og jeg vil da fuldt ud udnytte at kunne købe så mange fine ting når den tid kommer.

Jeg har det sådan at når de er små, er det os forældre der bestemmer moden for dem, men så snart de rammer den alder hvor de selv kan se det fede i at købe tøj, jamen så er der frit valg på alle hylder for dem :-) 

Det er jo også begrænset hvor mange der egentlig klæder deres piger som små prinsesser. Synes egentlig ikke jeg ser dem så tit.

Anmeld

22. december 2013

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Anonym skriver:

Måske er det mig der er lidt gammeldags, men er "pigemoden" eller måden vi klæder vores piger på, ikke ved at tage lidt overhånd? Synes pigerne bliver klædt på i prinsesse outfit, der minder mere om udklædning end egentligt tøj. Lyserødt, perler, blonder, smykker (min venindes pige på 5 mdr havde halskæde på forleden dag), sølvsko, flæser, tyl, sløjfer - ja det kan næsten ikke blive vildt nok. 

Forleden forsøgte jeg at finde en tøj-julegave til min niece på 8. Butikken bugnede af pailletter og ikke mindst sorte lak/slangeskins leggings, små toppe og leopardtrøjer  Er det bare mig?? Tænker det er helt forkert i min verden, at små piger skal rende rundt i noget der minder om "gå-i-byen" tøj. Selvsamme pige, der da hun var mindre, som det første altid spurgte "er jeg ikke fin?" 

Tænker om det måske er mere morderens "pynte"behov end egentlig barnets? jeg er helt med på, at små piger elsker udklædning, prinsessen, osv., men tænker bare, at det hele tager lidt overhånd.

Jeg arbejder til hverdag med teenagere, og oplever her en voldsom fokus på udseende fra pigernes side. De står gerne op 2 timer før skoletid, for at vælge "det perfekte outfit", flade hår, lægge makeup, osv. 

Synes det hele er ved at være lidt for meget... Men selvfølgelig er det svært at sige, hvor meget der er samfundsskabt og hvor meget man bliver præget hjemmefra? 

Hvad tænker I? Påklædning eller udklædning? 

Jeg har en søn i forvejen og venter en datter til april... Jeg vil gerne indrømme at jeg da glæder mig til at kunne putte hende i nogle fine kjoler og forskellige lyserøde ting, men det skal ikke være tylskørt og hvad ved jeg...

Når hun først er gammel nok til at kravle og gå, så bliver min førsteprioritet at det skal være noget tøj hun har let ved at bevæge sig i og som kan tåle at blive beskidt...

Anmeld

22. december 2013

Victoria2013

Elbæk skriver:

Påklædning.

Hvis jeg engang får en lille pige, bliver hun da også klædt på som en lille prinsesse. 

Tiderne ændre sig, det samme gør småbørns moden. 

Altså, jeg var da også prinsesse og helt vild med lyserødt da jeg var de dér 3-5 år gammel... og det er immervæk nogle år siden, så vil ikke påstå at lige præcis det med små piger og være prinsesse har ændret sig

... at jeg så i dag ikke kan udstå lyserødt og ikke ejer et eneste stykke lyserødt tøj til mig selv, er så noget andet. Jeg fik rigeligt som barn. Men min datter har da lidt, men hun har altså også drenget tøj, for jeg er selv ret vild med pirater, så hun er min pirat-prinsesse

Anmeld

23. december 2013

Anonym trådstarter

Elbæk skriver:

Ja selvfølgelig :-) Men jeg synes personligt at den lille prinsesse mode er super skøn, og jeg vil da fuldt ud udnytte at kunne købe så mange fine ting når den tid kommer.

Jeg har det sådan at når de er små, er det os forældre der bestemmer moden for dem, men så snart de rammer den alder hvor de selv kan se det fede i at købe tøj, jamen så er der frit valg på alle hylder for dem :-) 

Det er jo også begrænset hvor mange der egentlig klæder deres piger som små prinsesser. Synes egentlig ikke jeg ser dem så tit.

Ja - men er jo DIT behov. Ikke barnets  Jeg ser ofte de små prinsesser - måske fordi de er i familien , og i guder hvor de er offer for deres mors pyntebehov  

Anmeld

23. december 2013

DianaRJS

Anonym skriver:

Måske er det mig der er lidt gammeldags, men er "pigemoden" eller måden vi klæder vores piger på, ikke ved at tage lidt overhånd? Synes pigerne bliver klædt på i prinsesse outfit, der minder mere om udklædning end egentligt tøj. Lyserødt, perler, blonder, smykker (min venindes pige på 5 mdr havde halskæde på forleden dag), sølvsko, flæser, tyl, sløjfer - ja det kan næsten ikke blive vildt nok. 

Forleden forsøgte jeg at finde en tøj-julegave til min niece på 8. Butikken bugnede af pailletter og ikke mindst sorte lak/slangeskins leggings, små toppe og leopardtrøjer  Er det bare mig?? Tænker det er helt forkert i min verden, at små piger skal rende rundt i noget der minder om "gå-i-byen" tøj. Selvsamme pige, der da hun var mindre, som det første altid spurgte "er jeg ikke fin?" 

Tænker om det måske er mere morderens "pynte"behov end egentlig barnets? jeg er helt med på, at små piger elsker udklædning, prinsessen, osv., men tænker bare, at det hele tager lidt overhånd.

Jeg arbejder til hverdag med teenagere, og oplever her en voldsom fokus på udseende fra pigernes side. De står gerne op 2 timer før skoletid, for at vælge "det perfekte outfit", flade hår, lægge makeup, osv. 

Synes det hele er ved at være lidt for meget... Men selvfølgelig er det svært at sige, hvor meget der er samfundsskabt og hvor meget man bliver præget hjemmefra? 

Hvad tænker I? Påklædning eller udklædning? 

tro mig da jeg fandt ud af jeg ventede en pige gjorde jeg ALT for at gå uden om alt sådan noget, samt lyserødt tøj, men helt seriøst det er jo nærmest det eneste man kan få????

men her ejer hun en kjole og den har mine forældre købt ellers er resten bukser heldragter mv. for jeg har sku aldrig selv taget skade af ikke at ligne en prinsesse... tværtimod

jeg er (og undskyld hvis jeg fornærmer nogen) så træt af folk der nærmest kun kan klæde dem som små dukker og nærmest kun kan give dem lyserødt på med en stor hellokitty somewhere....

Anmeld

23. december 2013

TNBC

Anonym skriver:

Ja - men er jo DIT behov. Ikke barnets  Jeg ser ofte de små prinsesser - måske fordi de er i familien , og i guder hvor de er offer for deres mors pyntebehov  

Ja og hvad så?? Hvad kan der ske ved det?? Barnet får jo ikke trauma af at det fik prinsessekjoler, hårpynt og andet fint på da det var baby. Det må vel være forældrenes eget valg hvad de propper deres børn i... ja det er sikkert forældrenes behov, fordi de sjovt nok ikke kan spørge barnet.. når de bliver større, ja så kan de selv vælge. Det er jo ikke ulovligt..
Lad nu bare de mødre pynte deres børn, og smil.. og lad vær med at gå så meget op i hvorfor.

Vi har alle vores egen stil og mode, nogle kan li at putte deres små piger i fine kjoler, andre kan ikke. Vi er forskellige... og det skal vi have lov til.

Anmeld

23. december 2013

DianaRJS

Anonym skriver:

Selvfølgelig skal de også lære, at man er finere i tøjet når det er ved særlige lejligheder, højtider, osv. Det er mine børn da også, og de elsker at være "smarte"  men synes bare det for pigerne har taget overhånd, og det er ærgerligt, at lære dem, at det er på ens udseende og påklædning, at man indhenter anerkendelse. 

men altså man er vel også pænt klædt på selvom man ikke ligner en prinsesse? ;P

om min pige vælger at gøre som jeg selv da jeg var teenager at rende i "drengede" skaterbukser mm. så vil hun altid være en prinsesse i mine øjne hun behøver altså ikke ligne en for at være det ;P

Anmeld

23. december 2013

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

Ja og hvad så?? Hvad kan der ske ved det?? Barnet får jo ikke trauma af at det fik prinsessekjoler, hårpynt og andet fint på da det var baby. Det må vel være forældrenes eget valg hvad de propper deres børn i... ja det er sikkert forældrenes behov, fordi de sjovt nok ikke kan spørge barnet.. når de bliver større, ja så kan de selv vælge. Det er jo ikke ulovligt..
Lad nu bare de mødre pynte deres børn, og smil.. og lad vær med at gå så meget op i hvorfor.

Vi har alle vores egen stil og mode, nogle kan li at putte deres små piger i fine kjoler, andre kan ikke. Vi er forskellige... og det skal vi have lov til.

Må altså først påpege, at jeg synes du debaterer i en meget uheldig og noget barnlig tone .... 

har mødre lyst til at klæde deres piger ud, er det jo op til dem, jeg undre mig bare over det hvor voldsomt det efterhånden er, og jeg mener det er grænsende til udklædning.

Jeg synes det er synd når, når piger i dag lære, at man høster anerkendelse via ens udseende og hvor "fin" man er. Og det fokus begynder jo altså ved ens forældre. Men det er da helt sikkert op til den enkelte forældre. Jeg mener bare, at man skal overveje i hvilken retning man præget sine børn. 

Anmeld

23. december 2013

Elbæk

Anonym skriver:

Hvorfor er det ikke barnets behov? Har små piger ikke også selv en tendens til at elske at pynte sig og lege små prinsesser?

Hvad med de piger som slet ikke er pæne i tøjet overhovedet - er det ikke også synd for dem?

Jeg fik lov til at være "drengepige" da jeg var lille. Og i dag har jeg et stort behov for altid at se nydelig ud. og det er i hvert fald ikke fordi min mor pyntede mig, overhovedet.

Jeg tror ikke man kan opstille det sådan. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.