Pige eller prinsesse? Tøj ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. december 2013

lineog4

Nu har jeg til tider hvad der tenderer en sygelig opmærksomhed på små piger i og med jeg mangler en lille pige og har lagt mærke til især når det bliver lidt varmt og mang begynder at lufte det fine tøj, at piger altid et dresset op (ikke nødvendigvis prinsesse) og drengene de har bare på - grov generalisering I know.... Går man ind i børntøjsforretninger er 2/3 af tøjet til piger - det modsatte gør sig så ofte gældende i en legetøjsbutik. Går man på loppmarked, er der næsten intet drengetøj og det bugner med pigetøj - en sagde en gang da jeg spurgte: nej jeg har næsten ikke noget fra min søn, men med en pige kan man jo bare slet ikke lade være at købe fint tøj og lidt for meget Af det.....

Om det er det ene slags pyntetøj eller det andet - jeg synes jeg ser en tendens til at pynte en pige og gøre det praktisk for en dreng for det går alligvel  i stykker. Jeg er selv faldet i det og det med en datter der ødelægger sit tøj første dag hun har det på og en søn der passer på. Og det er da ærgerligt vi fastholder pigerne i det er det ydre der tæller.

Skal lige siges jeg ikke er et hak bedre selv og eeelsker tøj især til små piger (dog ikke prinsesse stilen men de skønne retor stil - fik jeg en pige ville klædeskabets bugne i alle regnbuens farver), men det betyder ikke jeg ikke kan se kritisk på de 

drengetøjet fastholder jo også, var lige i HM op til jul og det vAr valget til drengene skjorter eller bluser med plastic tryk fra angry bords over cars til monsters. Bukserudvalget er også noget der efterlader et ønske om bredere udvalg. Jeg går altid tomhændet (også til min store datter for hun er tween/teen delen og det kan jeg slet ikke med og heldigvis heller ikke hende, hun har sin helt egen stil som er ulig min og ulig HM), og ja er så endt med at designe mit eget drengetøj og indtil videre vil de helst mors tøj begge to.

Det jeg forundres over er egentlig ikke de forskellige stile, prinsesse eller ej... Men stereotyperne der både kommer til udtryk i tøj og i måden vi forholder os til børnene - glæder mig til nogen husker at kalde deres søn deres lille prins 

her hjemme har vi forresten aldrig i mine øjne haft en prinsesse, da prinsesse for mig er et erhverv som jeg ikke ønsker for min værste fjende - så heller en elver, en fe eller...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. december 2013

tinasmor

Anonym skriver:

Ja - men er jo DIT behov. Ikke barnets  Jeg ser ofte de små prinsesser - måske fordi de er i familien , og i guder hvor de er offer for deres mors pyntebehov  

Det virker som om du ikke kan acceptere at andre har en anden mening. Som en anden her inde skriver, så kan du vel i princippet være ligeglad med om en anden mor giver sit barn et skrudtskørt på eller lyserøde leggins. Og jeg synes faktisk hverken det var skrevet i en barnlig eller ubehagelig tone, synes mere det virkede som om du blev fornærmet fordi der endelig var en som faktisk sagde: Jeg vil give mit barn det tøj på jeg har lyst, og sådan er det..BUM.

Personligt er jeg fuldstændig ligeglad hvilke tøj barnet har på. Hvis barnet ikke lider skade (og jeg har trods alt aldrig hørt om et barn som har lidt skade af at være pyntet)

Desuden vil jeg sige til dem som siger, at mindre børn ikke kan have en holdning selv, at det holder bare ikke. Begge mine børn og flere af mine veninders børn har haft meget stærke holdninger til tøj fra de var ca. 2 år. Nogle ville kun have specifikke bukser på, andre nægtede kjole, osv osv. Bare fordi ens eget barn er lige glad med det, så betyder det jo ikke, at andre børn ikke kan have en mening. Det er vel det samme med mad. Nogle børn spiser alt, hvor andre nægter at spise vise ting.

Anmeld

24. december 2013

modesty

lineog4 skriver:

Nu har jeg til tider hvad der tenderer en sygelig opmærksomhed på små piger i og med jeg mangler en lille pige og har lagt mærke til især når det bliver lidt varmt og mang begynder at lufte det fine tøj, at piger altid et dresset op (ikke nødvendigvis prinsesse) og drengene de har bare på - grov generalisering I know.... Går man ind i børntøjsforretninger er 2/3 af tøjet til piger - det modsatte gør sig så ofte gældende i en legetøjsbutik. Går man på loppmarked, er der næsten intet drengetøj og det bugner med pigetøj - en sagde en gang da jeg spurgte: nej jeg har næsten ikke noget fra min søn, men med en pige kan man jo bare slet ikke lade være at købe fint tøj og lidt for meget Af det.....

Om det er det ene slags pyntetøj eller det andet - jeg synes jeg ser en tendens til at pynte en pige og gøre det praktisk for en dreng for det går alligvel  i stykker. Jeg er selv faldet i det og det med en datter der ødelægger sit tøj første dag hun har det på og en søn der passer på. Og det er da ærgerligt vi fastholder pigerne i det er det ydre der tæller.

Skal lige siges jeg ikke er et hak bedre selv og eeelsker tøj især til små piger (dog ikke prinsesse stilen men de skønne retor stil - fik jeg en pige ville klædeskabets bugne i alle regnbuens farver), men det betyder ikke jeg ikke kan se kritisk på de 

drengetøjet fastholder jo også, var lige i HM op til jul og det vAr valget til drengene skjorter eller bluser med plastic tryk fra angry bords over cars til monsters. Bukserudvalget er også noget der efterlader et ønske om bredere udvalg. Jeg går altid tomhændet (også til min store datter for hun er tween/teen delen og det kan jeg slet ikke med og heldigvis heller ikke hende, hun har sin helt egen stil som er ulig min og ulig HM), og ja er så endt med at designe mit eget drengetøj og indtil videre vil de helst mors tøj begge to.

Det jeg forundres over er egentlig ikke de forskellige stile, prinsesse eller ej... Men stereotyperne der både kommer til udtryk i tøj og i måden vi forholder os til børnene - glæder mig til nogen husker at kalde deres søn deres lille prins 

her hjemme har vi forresten aldrig i mine øjne haft en prinsesse, da prinsesse for mig er et erhverv som jeg ikke ønsker for min værste fjende - så heller en elver, en fe eller...

Meget enig! 

Anmeld

24. december 2013

Mack

lineog4 skriver:

Enig. Jeg har lige læst alle indlæggene igennem. Det der slår mig mest er at nogen stadig deler tøj op i pige og drengefarver.

Jeg venter en dreng og har med største selvfølgelighed købt farver til ham i blåt, lyserødt, grønt, rødt og gult. Selvfølgelig kan en dreng da have en lyserød t-shirt på. Hvorfor skulle han ikke det? En voksen mand kan tage en lyserød skjorte eller polo shirt på uden at himlen falder ned over ørene på os, men det er åbenbart mishandling at putte en rød eller lyserød sparkedragt på en baby.

Fred være med at en lille pige elsker pink, men er alle helt ærlige når de hævder at det er hendes eget valg? Hvor mange fjerner f.eks. hendes hånd når hun rækker ud efter en rap legetøjsbil, og siger: "Det er en drengeting?" Hvor mange kurrer: "Nej skat, vi skal over til det søøøde pige tøj" når lillepigen begejstret har udvalgt sig en sej blå t-shirt med biler, bolde eller andet vi hævder kun tiltaler en dreng? For slet ikke at tale om den foragt vi bruger for at forhindre en lille dreng i at at lege med "tøseting."

Vi præger altså børn med vores tonefald uanset om vi mener at vi overlader det helt til dem selv.

Anmeld

24. december 2013

Victoria2013

Mack skriver:

Fred være med at en lille pige elsker pink, men er alle helt ærlige når de hævder at det er hendes eget valg? Hvor mange fjerner f.eks. hendes hånd når hun rækker ud efter en rap legetøjsbil, og siger: "Det er en drengeting?" Hvor mange kurrer: "Nej skat, vi skal over til det søøøde pige tøj" når lillepigen begejstret har udvalgt sig en sej blå t-shirt med biler, bolde eller andet vi hævder kun tiltaler en dreng? For slet ikke at tale om den foragt vi bruger for at forhindre en lille dreng i at at lege med "tøseting."

Vi præger altså børn med vores tonefald uanset om vi mener at vi overlader det helt til dem selv.

Det er der desværre rigtig mange der gør. Husker endda en episode fra min egen barndom, hvor vi besøgte min onkel og mine fætre og jeg havde nogle af mine My Little Pony med... og pakkede ud og sad og legede med min ene fætter. Så kom deres far ind og sagde at det skulle vi nok ikke lege med, for det var pigelegetøj og han var jo en dreng  tror vi begge var skuffede...

Og nu idag hvor jeg har en pige, og min svigermor (pigens farmor) syntes det er "synd" at jeg køber pirat-tøj og pirat-ting til hende, fordi jeg jo selv er ret vild med pirater og faktisk har været det siden jeg var lille. "Se, en fin body hun har fået af min veninde" siger jeg, og viser den fine body med små pirat-bamser på, og så siger svigermor at det er da synd hun skal have det på. Havde hun syntes det var synd, hvis vi nu havde fået en dreng i stedet for? Næppe... 

Jeg er så dødtræt af det... hvorfor er nogle ting pigeting og nogle ting drengeting? Hvorfor kan det ikke bare være til børn af alle køn, det hele? 

Anmeld

24. december 2013

lineog4

Mack skriver:

Enig. Jeg har lige læst alle indlæggene igennem. Det der slår mig mest er at nogen stadig deler tøj op i pige og drengefarver.

Jeg venter en dreng og har med største selvfølgelighed købt farver til ham i blåt, lyserødt, grønt, rødt og gult. Selvfølgelig kan en dreng da have en lyserød t-shirt på. Hvorfor skulle han ikke det? En voksen mand kan tage en lyserød skjorte eller polo shirt på uden at himlen falder ned over ørene på os, men det er åbenbart mishandling at putte en rød eller lyserød sparkedragt på en baby.

Må lige vise min dreng, hvis far heldigvis hAr accepteret drenge og pige ting er en by i Rusland her hjemme....

Men er helt enig, vi putter i kasser og jeg har oplevet det meget fordi min dreng ikke passede ind i den drengekasse det var skabt af mødre med kun piger. Nu har han så fundet en drengekasse i skolen og det er skønt - for puha hvor kunne det være op af bakke altid at skulle forsvare det ikke var mig der ikke lod ham være dreng...! 

har en pige der har brudt ud af pige kassen og leger med drenge... Ja tingene har været vendt på hovedet g tilbage igen her hjemme ;-)

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

24. december 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11
lineog4 skriver:

Må lige vise min dreng, hvis far heldigvis hAr accepteret drenge og pige ting er en by i Rusland her hjemme....

Men er helt enig, vi putter i kasser og jeg har oplevet det meget fordi min dreng ikke passede ind i den drengekasse det var skabt af mødre med kun piger. Nu har han så fundet en drengekasse i skolen og det er skønt - for puha hvor kunne det være op af bakke altid at skulle forsvare det ikke var mig der ikke lod ham være dreng...! 

har en pige der har brudt ud af pige kassen og leger med drenge... Ja tingene har været vendt på hovedet g tilbage igen her hjemme ;-)

Hihi, vores dreng er lige sådan elsker køretøjer med lyd, lys og motor, men er ligeså pjattet med sin lyserøde dukkevogn med der tilhørende lyserøde dukke 

Anmeld

25. december 2013

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Dejligt indlæg - og hvor har du ret 

Anmeld

25. december 2013

Anonym trådstarter

tinasmor skriver:

Det virker som om du ikke kan acceptere at andre har en anden mening. Som en anden her inde skriver, så kan du vel i princippet være ligeglad med om en anden mor giver sit barn et skrudtskørt på eller lyserøde leggins. Og jeg synes faktisk hverken det var skrevet i en barnlig eller ubehagelig tone, synes mere det virkede som om du blev fornærmet fordi der endelig var en som faktisk sagde: Jeg vil give mit barn det tøj på jeg har lyst, og sådan er det..BUM.

Personligt er jeg fuldstændig ligeglad hvilke tøj barnet har på. Hvis barnet ikke lider skade (og jeg har trods alt aldrig hørt om et barn som har lidt skade af at være pyntet)

Desuden vil jeg sige til dem som siger, at mindre børn ikke kan have en holdning selv, at det holder bare ikke. Begge mine børn og flere af mine veninders børn har haft meget stærke holdninger til tøj fra de var ca. 2 år. Nogle ville kun have specifikke bukser på, andre nægtede kjole, osv osv. Bare fordi ens eget barn er lige glad med det, så betyder det jo ikke, at andre børn ikke kan have en mening. Det er vel det samme med mad. Nogle børn spiser alt, hvor andre nægter at spise vise ting.

Jeg kan sagtens acceptere en anden holdning, men derfor kan man jo godt argumentere imod, og komme med andre sider af sagen. Lige det indlæg synes jeg var skrevet i en meget barnlig tone. Både sprog og holdning til indlægget. Jeg hader når folk kommer med "du kan da være ligeglad" argumentet. Ja - det kunne jeg, og det er jeg også, men derfor UNDRE det mig - og det er jo her en god debat begynder og det har det været. Der er kommet super mange konstruktive indlæg, bare ikke det indlæg. 

Ja, børn kan have en holdning, men som mange påpeger, så har de den jo et sted fra

Anmeld

25. december 2013

TNBC

Anonym skriver:

Må altså først påpege, at jeg synes du debaterer i en meget uheldig og noget barnlig tone .... 

har mødre lyst til at klæde deres piger ud, er det jo op til dem, jeg undre mig bare over det hvor voldsomt det efterhånden er, og jeg mener det er grænsende til udklædning.

Jeg synes det er synd når, når piger i dag lære, at man høster anerkendelse via ens udseende og hvor "fin" man er. Og det fokus begynder jo altså ved ens forældre. Men det er da helt sikkert op til den enkelte forældre. Jeg mener bare, at man skal overveje i hvilken retning man præget sine børn. 

Du kan kalde mig lige så barnlig som du vil, men det ændre ikke min mening. Uheldig??? Jeg siger min mening.

Jeg er bare træt af at folk beklager sig over hvordan andre klæder deres egne børn på.. Man skal blande sig udenom,(og ja man må godt undre sig, derfor vi har en debatside) men det er deres børn og de må gøre med dem hvad de vil, så længe barnet ikke lider overlast, bliver mishandlet/misbrugt eller svigtet..

Jeg undre mig over meget, Og jeg undrede mig jo også bare, hvorfor en mor ikke må bruge sit behov for have en lille prinsesse, inden pigen bliver så stor at hun måske ikke gider at gå med kjole..??
Jeg vil da sikkert også klæde hvis jeg får en datter i en fin kjole uden grund, udover at jeg har lyst, og jeg er ikke til kjoler. jeg har ikke haft en kjole/nederdel på i 14år, jeg elsker streettøj, men derfor kan jeg godt klæde hende i fint tøj, fordi jeg synes det er sødt.

Præger?? Men fordi du giver din datter et tutuskørt på når hun er lille, giver hende jo ikke problemer senere. Hvad så med ballet/dansebørn??? Der bliver de jo gjort til små voksne, det har aldrig været et problem.
Og man behøver jo ikke ligefrem præge dem, bare fordi man køber det tøj.. De fleste børn får jo deres egen mening og det kan være HELT anderledes end det man kan li selv, og hvem vil have en krig med sit barn hver dag, fordi de ikke vil have det tøj på, fordi de ikke kan li det?? Så må man jo bøje sig som forældre. Derfor synes jeg også at det er ok, at forældrene får lov til at gå lidt amok når de er små.

Sjovt nok ser jeg ikke så meget fint tøj når jeg kigger på tøj til piger, måske er jeg bare heldig. Jeg har lige købt en kjole til min niece på 9 måneder i Pink, fordi den anden var kedelig. Ja, jeg ved der er meget, men så lad vær med at køb der. Jeg køber meget over nettet, hvor der er meget fint tøj til begge køn.

Jeg kommer til at klæde mine børn i det jeg har lyst til, om det er tutu, eller dødningehoveder fra top til tå, så er det min beslutning og hvis nogen siger noget, er det deres problem, for det er mit barn. De må gerne fortælle mig at de ikke ville gøre det, men jeg vil da blive ked af det, hvis nogen synes at fordi jeg gav min datter lidt fint tøj, så var det synd for hende.

Og min søster og jeg er vokset op med den samme far, og har ikke samme tøjstil eller hvordan vi ser på hvordan vi ser ud.. Hun er den fine, jeg er den der gerne vil være anderledes. Det er ikke altsammen forældrene, det kan ligeså godt være tv, bh/SFO/Skole, hvor de ser noget, som de bare synes er fantastisk.
Der er prinsesser overalt du ser.. Og sjovt nok de fleste piger jeg har oplevet der har haft sådan en fin kjole/nederdel i bh, har skiftet den ud i løbet af dagen.

Jeg vil ikke præge mine børn til noget, de må selv være med til at vælge hvad de skal have på, når de kan, men før det, jamen så er det min beslutning og ja, mit behov. Og det skammer jeg mig ikke over, for hvorfor skulle jeg?

Så kald mig og mit indlæg barnligt.. og ja jeg vil komme til at bruge; Bland dig/jeg udenom igen, fordi det mener jeg der er mange der skal.(Måske bliver jeg upopulær, så lad mig blive det.. )

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.