Pige eller prinsesse? Tøj ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. december 2013

StudPsyk

Kay skriver:

det er skam heller ikke noget hun selv bestemmer... som jeg skrev skriger hun når hun skal hade bukser på... men det skal hun en gang i mellem...

tror det er den forkerte at køre den der selvbestemmelses smøre af på er uddannet pædagog og vejleder jævnligt i hvor vigtigt det er at der er grænser og faste rammer, og forældre bestemmelse især for de mindste  

men det ændre ikke på at hun er en viljestærk lille pige.. og jeg ved faktisk ikke hvor det med glimmer og halskæder osv. kommer fra... for det er bestemt ikke noget vi opfordre til... har med vilje købt så neutrale ting som muligt for ikke at hive hende i nogen retning

Bare fordi du er pædagog kan jeg vel godt argumenter med den form?

Nu er det ikke fordi jeg siger du gør noget forkert, men selvom jeg læser psykologi og i særdeleshed udviklingspsykologi er det jo ikke ensbetydende med jeg er en fejlfri mor :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. december 2013

Kay

Janne T. skriver:

Bare fordi du er pædagog kan jeg vel godt argumenter med den form?

Nu er det ikke fordi jeg siger du gør noget forkert, men selvom jeg læser psykologi og i særdeleshed udviklingspsykologi er det jo ikke ensbetydende med jeg er en fejlfri mor :-)

ej men det er jo heller ikke det jeg skriver... men ja i psykologi tolker man jo også... og det bliver da da også her... glædelig jul

Anmeld

20. december 2013

StudPsyk

Kay skriver:

ej men det er jo heller ikke det jeg skriver... men ja i psykologi tolker man jo også... og det bliver da da også her... glædelig jul

Det var da en ubehagelig måde at debattere på. Nu prøvede jeg ellers at undgå faldgruber ved at formulere mig venligt og skrive, at det jo ikke er fordi jeg siger du gør noget forkert. Men hvis det er det standpunkt du tager, er der ikke så forfærdelig meget jeg kan gøre ved det. Men jeg vil da alligevel ønske dig og dine en glædelig jul

Anmeld

20. december 2013

Kay

Janne T. skriver:

Det var da en ubehagelig måde at debattere på. Nu prøvede jeg ellers at undgå faldgruber ved at formulere mig venligt og skrive, at det jo ikke er fordi jeg siger du gør noget forkert. Men hvis det er det standpunkt du tager, er der ikke så forfærdelig meget jeg kan gøre ved det. Men jeg vil da alligevel ønske dig og dine en glædelig jul

alt mit er skrevet med et smil...  følte mig tilgengæld en del overrumplet af dig, og af dine antagelser.

men ja det er svært at læse... og jeg syntes bestemt ikke jeg har været ubehagelig... men hvis du mener det er du da velkommen til at anmelde mine indlæg... det er det knappen er der for  

Anmeld

20. december 2013

Victoria2013

Jeg syntes også nemt der går for meget lyserød prinsesse i den... noget jeg lidt har frygtet, for jeg er bestemt ikke til lyserød selv og nu har jeg fået en datter. Hun er så slet ikke gammel nok endnu til overhovedet at tænke over hvad hun får på af tøj, men meget af det tøj vi har fået forærende er lyserødt. Og jeg syntes til tider det kan være svært at finde piget tøj til babyer som ikke er prinsesse-agtigt eller lyserødt

På den anden side syntes jeg nu jeg gør det meget godt! Det var lidt sjovt sidst jeg var i mødregruppe fx og en af de andre mødre brokkede sig lidt over at alt drengetøjet altid var blåt og det var svært at finde noget neutralt til hendes lille dreng... og hun var så træt af drenget tøj. Samme dag og også til mødregruppen var min datter iført hvide bukser, sort body og en kortærmet pirat-tshirt (drenget) udenover. Det eneste lyserøde var et hjerte på hendes sokker... 

Jeg klæder mit barn i hvad jeg har lyst til og syntes er pænt og ikke hvad "moden dikterer" med lyserødt til piger. Jo, nogle gange har hun da lyserødt på... men det er ofte fordi det andet er brugt eller fordi jeg lige fik sammensat et sæt jeg syntes var pænt. Men nogle gange har hun altså også det stik modsatte og hun er nu stadig piget  

Anmeld

20. december 2013

StudPsyk

Kay skriver:

alt mit er skrevet med et smil...  følte mig tilgengæld en del overrumplet af dig, og af dine antagelser.

men ja det er svært at læse... og jeg syntes bestemt ikke jeg har været ubehagelig... men hvis du mener det er du da velkommen til at anmelde mine indlæg... det er det knappen er der for  

Anmeld

20. december 2013

Anonym101

Anonym skriver:

Måske er det mig der er lidt gammeldags, men er "pigemoden" eller måden vi klæder vores piger på, ikke ved at tage lidt overhånd? Synes pigerne bliver klædt på i prinsesse outfit, der minder mere om udklædning end egentligt tøj. Lyserødt, perler, blonder, smykker (min venindes pige på 5 mdr havde halskæde på forleden dag), sølvsko, flæser, tyl, sløjfer - ja det kan næsten ikke blive vildt nok. 

Forleden forsøgte jeg at finde en tøj-julegave til min niece på 8. Butikken bugnede af pailletter og ikke mindst sorte lak/slangeskins leggings, små toppe og leopardtrøjer  Er det bare mig?? Tænker det er helt forkert i min verden, at små piger skal rende rundt i noget der minder om "gå-i-byen" tøj. Selvsamme pige, der da hun var mindre, som det første altid spurgte "er jeg ikke fin?" 

Tænker om det måske er mere morderens "pynte"behov end egentlig barnets? jeg er helt med på, at små piger elsker udklædning, prinsessen, osv., men tænker bare, at det hele tager lidt overhånd.

Jeg arbejder til hverdag med teenagere, og oplever her en voldsom fokus på udseende fra pigernes side. De står gerne op 2 timer før skoletid, for at vælge "det perfekte outfit", flade hår, lægge makeup, osv. 

Synes det hele er ved at være lidt for meget... Men selvfølgelig er det svært at sige, hvor meget der er samfundsskabt og hvor meget man bliver præget hjemmefra? 

Hvad tænker I? Påklædning eller udklædning? 

Jeg syntes der er noget af det der måske er lige overdrevet nok, men der er også en masse stille og roligt i pige farverne

Anmeld

20. december 2013

Clisolka

Jeg kan kun være enig! Jeg går uden om alt det med palietter - jeg kan ikke fordrage det 

Bella på 3 år er heldigvis ikke begyndt at vise interesse for det endnu  Hun er glad bare hun har et par bukser og en trøje på, kjoler siger hende ikke ret meget - elastikker og hårpynt i håret? Glem det, det er damen ikke til 

Anmeld

20. december 2013

Havre74

Anonym skriver:

Måske er det mig der er lidt gammeldags, men er "pigemoden" eller måden vi klæder vores piger på, ikke ved at tage lidt overhånd? Synes pigerne bliver klædt på i prinsesse outfit, der minder mere om udklædning end egentligt tøj. Lyserødt, perler, blonder, smykker (min venindes pige på 5 mdr havde halskæde på forleden dag), sølvsko, flæser, tyl, sløjfer - ja det kan næsten ikke blive vildt nok. 

Forleden forsøgte jeg at finde en tøj-julegave til min niece på 8. Butikken bugnede af pailletter og ikke mindst sorte lak/slangeskins leggings, små toppe og leopardtrøjer  Er det bare mig?? Tænker det er helt forkert i min verden, at små piger skal rende rundt i noget der minder om "gå-i-byen" tøj. Selvsamme pige, der da hun var mindre, som det første altid spurgte "er jeg ikke fin?" 

Tænker om det måske er mere morderens "pynte"behov end egentlig barnets? jeg er helt med på, at små piger elsker udklædning, prinsessen, osv., men tænker bare, at det hele tager lidt overhånd.

Jeg arbejder til hverdag med teenagere, og oplever her en voldsom fokus på udseende fra pigernes side. De står gerne op 2 timer før skoletid, for at vælge "det perfekte outfit", flade hår, lægge makeup, osv. 

Synes det hele er ved at være lidt for meget... Men selvfølgelig er det svært at sige, hvor meget der er samfundsskabt og hvor meget man bliver præget hjemmefra? 

Hvad tænker I? Påklædning eller udklædning? 

Jeg kan godt følge dig. Jeg synes børn skal ha lov til at være børn og det skal deres påklædning også udstråle. Jeg synes også der skal være forskel på piger og drenge.

Jeg har også i nogle butikker tænkt mit, dvs. jeg har tænkt på hvem der mon propper deres børn i den slags tøj. Alt det kunststof meget af tøjet er lavet i, kroppen kan jo ikke ånde og jeg synes det er ubehageligt at have på, så derfor synes jeg heller ikke børn skal ha det på. De er jo som regel også aktive indendørs og hvis de så har sådan noget upraktisk tøj på, det er en skam.

Jeg har selv en datter på 7 år. Og nej selvfølgelig skal hun ligesom din niece ikke gå i korte toppe, det synes jeg nu heller ikke unge piger skal.

Så pæn og praktisk påklædning mener jeg. Det værste eksempel, jeg har set på udklædning (som du ligesom jeg kalder det), var til afdansningsbal. En pige var blevet stoppet i en kjole lavet af oceaner af kunststof, den var så tyk og så lang, at pigen slet ikke kunne danse i den, ja hun kunne knap gå. Det er jo vanvittigt.

Smykker til både store, små og helt små, synes jeg er pænt. -Altså almindelige pæne/enkle smykker.

Anmeld

20. december 2013

Moma

Nu har jeg en datter på 9 år, og jeg synes faktisk ikke jeg ser særligt meget prinsessetøj eller børn med det på (eller har set det igennem årene). Min datter elskede tyl og Hello Kitty - jeg er ikke særligt vild med det. Men hun har haft en god blanding af praktisk tøj og tyl/prinsessetøj - uden at jeg synes, at det har været overdrevet. Og prinsessetrangen er heller ikke kommet fra mig - har som skrevet aldrig været særligt vild med det.

Selvfølgelig skal man da kunne skelne mellem hverdagstøj og finere tøj - men min erfaring har altså også lært mig, at det ikke er særligt smart at have noget tøj kun til fint, for de ender med kun at have brugt tøjet et par gange eller to. Så vi køber noget fint tøj til en særlig lejlighed, og så bliver det gemt til festen. Når det så har været på én gang til den bestemte lejlighed, så ryger det altså i hverdagsbunken - men selvfølgelig med det for øje, at det skal kunne bruges i en bhv eller skole, hvor de skal kunne bevæge sig frit, og hvor det gerne må blive beskidt m.m.

Men vi har haft snakken om høje hæle og makeup herhjemme (bare legemakeup), og det får hun ikke lov til at tage på eller gå i.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.