Pige eller prinsesse? Tøj ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. december 2013

Givesvæk

Anonym skriver:

Måske er det mig der er lidt gammeldags, men er "pigemoden" eller måden vi klæder vores piger på, ikke ved at tage lidt overhånd? Synes pigerne bliver klædt på i prinsesse outfit, der minder mere om udklædning end egentligt tøj. Lyserødt, perler, blonder, smykker (min venindes pige på 5 mdr havde halskæde på forleden dag), sølvsko, flæser, tyl, sløjfer - ja det kan næsten ikke blive vildt nok. 

Forleden forsøgte jeg at finde en tøj-julegave til min niece på 8. Butikken bugnede af pailletter og ikke mindst sorte lak/slangeskins leggings, små toppe og leopardtrøjer  Er det bare mig?? Tænker det er helt forkert i min verden, at små piger skal rende rundt i noget der minder om "gå-i-byen" tøj. Selvsamme pige, der da hun var mindre, som det første altid spurgte "er jeg ikke fin?" 

Tænker om det måske er mere morderens "pynte"behov end egentlig barnets? jeg er helt med på, at små piger elsker udklædning, prinsessen, osv., men tænker bare, at det hele tager lidt overhånd.

Jeg arbejder til hverdag med teenagere, og oplever her en voldsom fokus på udseende fra pigernes side. De står gerne op 2 timer før skoletid, for at vælge "det perfekte outfit", flade hår, lægge makeup, osv. 

Synes det hele er ved at være lidt for meget... Men selvfølgelig er det svært at sige, hvor meget der er samfundsskabt og hvor meget man bliver præget hjemmefra? 

Hvad tænker I? Påklædning eller udklædning? 

Hvorfor ano?

Jeg er en drengepige men min pige på 3 år kom fra hun var 2 år og sagde at "hun var en prinsesse", og siden er da har hun ønsket sig kjoler og halskæder.

Synes måske det er lidt "sort eller hvidt", at komme og sige at det er forældrenes skyld. Men ok jeg ved i hvert fald at min datter som elsker prinsesse og lyserødt, er glad og har det godt... er det så ikke ligegyldigt om de går i lyserødt prinsesse tøj eller pirat tøj.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. december 2013

Love2

Kay skriver:

vil gve dig ret på mange punkter... men nogle piger higer også selv efter det... 

jeg har fra før min datter blev født ikke ville købe lysserødt, ingen blonder og flæser... har insisteret på at hun er en trolde unge og ingen prinsesse...

men...  16 måneder gammel... og hun ELSKER alt der glimter, guld, sølv, palietter, fjer, halskæder, kjoler, og hårbånd 

hun er en lille diva der river halskæden af sin bedste for selv at tage den på... hun kan finde på at skrige hvis hun skal ha bukser på, hvis hun vil ha kjole på... og hun nægter a gå ud af døren uden hårspænde... selv hendes dukke skal havde hårspænde på...

og nej... jeg præger hende ikke... for jeg har altid været drenge pige, altid bukser, sjældent smykker ud over min vielses ring... 

Hvor sødt sådan var min datter også, det er hun stadigvæk i dag. I hendes verden findes der ikke bukser kun kjoler

Anmeld

21. december 2013

Anonym trådstarter

Givesvæk skriver:

Hvorfor ano?

Jeg er en drengepige men min pige på 3 år kom fra hun var 2 år og sagde at "hun var en prinsesse", og siden er da har hun ønsket sig kjoler og halskæder.

Synes måske det er lidt "sort eller hvidt", at komme og sige at det er forældrenes skyld. Men ok jeg ved i hvert fald at min datter som elsker prinsesse og lyserødt, er glad og har det godt... er det så ikke ligegyldigt om de går i lyserødt prinsesse tøj eller pirat tøj.

jeg skriver ikke det er forældrenes skyld, men lægger det op som et spørgsmål 

Fint din datter går i lyserødt - det gør min også. Debatten går på, om det ikke er ved at tage overhånd? Ikke lyserødt, men hele "prinsesseshowet" og udklædning af små piger i perler, tyl, blonder, smykker - you name it. For det synes jeg. 

- og at "tingene tager "overhånd" og at se det sort /Hvidt er i min verden meget forskelligt 

Anmeld

21. december 2013

lineog4

Tror nu sagtens børn og endda små børn kan have præferencer og det ikke nødvendigvis kommer fra forældre - bare tag en tur gennem Kvickly eller Føtex og lige nu i denne højtid bliver med bombarderet med tyl kjoler, pailletter, små pels boleroer og jeg skal give dig. For ikke at tale om prinsesse ting. Jeg har personligt aldrig kunne lide lyserødt og min datter var klædt i alt andet - og vupti da hun havde sprog nok (og det var før 2 år) gav hun udtryk for sin fascination af lyserødt og prinsesseting. Nu var jeg heldig hun hurtigt kom ud af fasen og blev en helt anden slags pige, men ville bare sige børn kan give udtryk for præferencer tidligt og jeg selv synes det er skønt de imod imod min stil og vælger selv (inden for rimelighedens grænser)....

Og en ting er prinsessestilen, så bare vent til de bliver større end 134 (tror jeg det) så ryger de op i ungdomsafdelingen, min datter kom der op da hun var 7 år og så kunne jeg så ellers købe tøj til en minivoksen hvis det skulle være i HM...

Og så lige til sidst - jeg elsker piger i kæmpe tylskørter med beskidte strømpebukserm gummistøvler og en skøn bluse der ikke udstråler prinsesse og måske en hjemmestrikkede sweater og rodet hår - er lidt ked af min datter slet ikke er den stil og mine drenge heller ikke ;-)

Anmeld

21. december 2013

Kay

Majena skriver:

Hvor sødt sådan var min datter også, det er hun stadigvæk i dag. I hendes verden findes der ikke bukser kun kjoler

ja... her til morgen da hun vågnede kiggede hun på mig og pegede på sit skab... joll JOOLLL! som jo så betyder kjole... hun er tosset er hun... 

Anmeld

21. december 2013

Moma

lineog4 skriver:

Tror nu sagtens børn og endda små børn kan have præferencer og det ikke nødvendigvis kommer fra forældre - bare tag en tur gennem Kvickly eller Føtex og lige nu i denne højtid bliver med bombarderet med tyl kjoler, pailletter, små pels boleroer og jeg skal give dig. For ikke at tale om prinsesse ting. Jeg har personligt aldrig kunne lide lyserødt og min datter var klædt i alt andet - og vupti da hun havde sprog nok (og det var før 2 år) gav hun udtryk for sin fascination af lyserødt og prinsesseting. Nu var jeg heldig hun hurtigt kom ud af fasen og blev en helt anden slags pige, men ville bare sige børn kan give udtryk for præferencer tidligt og jeg selv synes det er skønt de imod imod min stil og vælger selv (inden for rimelighedens grænser)....

Og en ting er prinsessestilen, så bare vent til de bliver større end 134 (tror jeg det) så ryger de op i ungdomsafdelingen, min datter kom der op da hun var 7 år og så kunne jeg så ellers købe tøj til en minivoksen hvis det skulle være i HM...

Og så lige til sidst - jeg elsker piger i kæmpe tylskørter med beskidte strømpebukserm gummistøvler og en skøn bluse der ikke udstråler prinsesse og måske en hjemmestrikkede sweater og rodet hår - er lidt ked af min datter slet ikke er den stil og mine drenge heller ikke ;-)

Lige præcis det billede med mini teenagetøj til en pige på 7 år, kan jeg nikke genkendende til. Min datter er også en høj pige som allerede i 1. klasse var for stort til børnetøjet i HM. 

Jeg ved snart ikke, hvad der er "værst" teenagetøj til et barn i 1. Klasse eller prinsessetøj. 

Anmeld

21. december 2013

lineog4

Moma skriver:

Lige præcis det billede med mini teenagetøj til en pige på 7 år, kan jeg nikke genkendende til. Min datter er også en høj pige som allerede i 1. klasse var for stort til børnetøjet i HM. 

Jeg ved snart ikke, hvad der er "værst" teenagetøj til et barn i 1. Klasse eller prinsessetøj. 

Jeg synes der til de små piger er et valg, rigtig nok der er meget prinsesse men der er stadig en del andet. Hvorimod til de store (som jo slet ikke er så store) ikke er andet end teenage

Anmeld

21. december 2013

Givesvæk

Anonym skriver:

jeg skriver ikke det er forældrenes skyld, men lægger det op som et spørgsmål 

Fint din datter går i lyserødt - det gør min også. Debatten går på, om det ikke er ved at tage overhånd? Ikke lyserødt, men hele "prinsesseshowet" og udklædning af små piger i perler, tyl, blonder, smykker - you name it. For det synes jeg. 

- og at "tingene tager "overhånd" og at se det sort /Hvidt er i min verden meget forskelligt 

nårrrrrhhhhh.. jeg forstod det lidt som at det er forældrene der er tossede i hovedet fordi de klæder deres børn "sådan".

Jeg har faktisk lige set et program hvor alle drengene blev spurgt om de kunne tænke sig at få neglelak på og danse rundt i prinsesse kjoler... det sagde 9 ud af 10 ja tak til.

Men jo der er alt for meget køns fordeling. Jeg startede med at klæde mine børn neutralt, men blev mega træt af at folk altid var 99pct sikker på at det var drenge (de havde ikke hår på hovedet før de var 1 år ect - så ærligt lignede de meget drenge).

Anmeld

22. december 2013

Moma

lineog4 skriver:

Jeg synes der til de små piger er et valg, rigtig nok der er meget prinsesse men der er stadig en del andet. Hvorimod til de store (som jo slet ikke er så store) ikke er andet end teenage

Præcis.

Og ja, der er meget mere at vælge mellem til de små. 

Anmeld

22. december 2013

Elbæk

Påklædning.

Hvis jeg engang får en lille pige, bliver hun da også klædt på som en lille prinsesse. 

Tiderne ændre sig, det samme gør småbørns moden. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.